Gatupredikant sade att dragqueen-prst hamnar i helvetet dms
Den 21-rige kristne predikanten Dario Gjorushevski i Gteborg dms till villkorlig dom och saftiga bter fr hets mot folkgrupp. Anledningen r att han frkunnat att Svenska kyrkans medieknde dragqueenprst Lars Grdfeldt kommer hamna i helvetet fr en sagostund fr barn, vilken han menar r skamlig och ondskefull. Det beslutar Gteborgs tingsrtt.
Den hr domen r en attack mot Sveriges yttrandefrihet och religionsfrihet, sger Dario Gjorushevski till Samnytt.
Sweden Street Preachers. S kallar sig en grupp radikala kristna i Gteborg med utlndsk bakgrund som brukar predika p stadens gator och torg.
Initiativtagaren heter Dario Gjorushevski, r 21 r gammal och kommer frn Nordmakedonien. Han brukar lgga upp Sweden Street Preachers aktiviteter p en Youtubekanal med samma namn.
I nulget r vi tre personer, men vi fr alltid hjlp frn andra predikanter, och vi hjlps t med andra Youtube-kanaler och s vidare, berttar Dario Gjorushevski fr Samnytt.
Jag r frn Nordmakedonien. Min fru som r med r halvt irakier och halvt svensk. Och s har jag en annan broder som r frn Vietnam.
Predikan mot dragqueen-prst
I augusti 2023 ska den knde homosexuelle s kallade dragqueen-prsten Lars Grdfeldt frn Svenska kyrkan lsa sagor fr barn i Bltesspnnarparken i Gteborg.
D dyker Dario Gjorushevski upp i parken, stller sig en bit ifrn och predikar sitt budskap genom en megafon. Han tycker det r fel att prster utkldda p det sttet lser sagor fr barn.
Ve er som indoktrinerar, sexualiserar och frvirrar sm barn. Domen r hrd fr er! sger han bland annat i sin predikan.
Omvnd er, fr guds rike r nra. Omvnd er, och guds rike r nra. Jesus kan rdda dig, befria dig och hela dig frn din frvirring.
I sin predikan, som pgr i drygt elva minuter, kallar Dario Gjorushevski sagostunden fr vidrig, skamlig och ondskefull. Och han sger att Svenska kyrkans dragqueen-prst kommer hamna i helvetet, om denne inte omvnder sig.
Domen r redo fr dig. Kolla hur du ser ut. Kolla p dig mnniska. Kolla hur du r kldd och lser sagor fr barn, sger han.
Dms fr hets mot folkgrupp
Det har gtt mer n ett och ett halvt r sedan sagostunden i Bltesspnnarparken.
Men under mndagen den hr veckan dms Dario Gjorushevski fr hets mot folkgrupp
fr sin dragqueen-fientliga predikan.
Pfljden blir villkorlig dom och dagsbter. Han dms ven att betala ett skadestnd p 30 000 kronor till dragqueen-prsten Lars Grdfeldt, bde sina egna och prstens rttegngskostnader, samt en avgift till brottsofferfonden.
Totalt blir det drygt 75 000 kronor.
Den hr domen r inte bara en dom mot mig, utan en dom mot framtida gatuevangelister eller politiskt insatta individer som vill tala om det de str fr; om moral, rttfrdighet eller om det r ngon politisk sikt de har, sger Dario Gjorushevski till Samnytt med anledning av domen.
Den hr domen r en attack mot Sveriges yttrandefrihet och religionsfrihet. Den r attack mot vad Sverige str fr: Att f yttra sig fritt.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!