Citat:
Problemet med 1) är att vi då måste frångå den tämligen enkla minimax-metoden som förutsätter att motståndaren alltid spelar optimalt. Spekulationer om att motståndaren kan göra misstag gör att vi inte kan skära bort sådana möjligheter.
1. Jag tror att vi är överens om att den teoretiskt perfekta spelaren skulle spela för att ta en vinst ifall motståndaren gör ett misstag som tillåter det.
2. Jag håller inte med om att algoritmer med begränsad beräkningskapacitet som således inte spelar perfekt är representativt för vad som skulle hända för ett perfekt spel.
3. Om dom algoritmerna spelar o-optimalt emot en dålig spelare och inte tar vinst när motståndaren gör bort sig så spelar den långt ifrån ett perfekt spel.
Jag ser punkt 3 som ett bevis för min ståndpunkt i punkt 2; givet punkt 1.
2. Jag håller inte med om att algoritmer med begränsad beräkningskapacitet som således inte spelar perfekt är representativt för vad som skulle hända för ett perfekt spel.
3. Om dom algoritmerna spelar o-optimalt emot en dålig spelare och inte tar vinst när motståndaren gör bort sig så spelar den långt ifrån ett perfekt spel.
Jag ser punkt 3 som ett bevis för min ståndpunkt i punkt 2; givet punkt 1.
Vi behöver exempelvis en modell för vilka misstag en motståndare kan förväntas göra, men en sådan modell kan inte vara generell utan måste bygga på att vi vet något om hur motståndaren fungerar, vilka begränsningar han har osv.
Även om ingen existerande dator har tillräcklig beräkningskapacitet för att lösa schackproblemet från start så uppkommer problemet exempelvis i ett slutspel där det inte återstår fler möjligheter än att datorn kan analysera dem alla. Följer vi minimax i dess grundform så skulle datorn inte försöka vinna slutspelet så länge som motståndaren kunde uppnå oavgjort genom att göra allt rätt. Minimax behöver alltså utökas med en sannolikhetsmodell som förutsäger vilka misstag motståndaren kan förväntas göra.