Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-29, 03:19
Medlem
Vad det gäller träning och kost, antingen följer jag strikt mina macros och äter nyttigt. Eller så vill jag äta sötsaker hela dagen. Hur slutar man vara antingen eller.?
Citera
2021-04-29, 04:58
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Vad det gäller träning och kost, antingen följer jag strikt mina macros och äter nyttigt. Eller så vill jag äta sötsaker hela dagen. Hur slutar man vara antingen eller.?

Det ligger i ditt tankesätt. " bättre självdisciplin?". Man får inte bättre självdisciplin. Det är ingen rättighet. Det är ingen slump att människor med självdisciplin har just självdisciplin. Om du inte köper godis, så har du inget godis. Vad är problemet egentligen? Om du vågar vara ärlig dvs. Igen kan hjälpa dig om du sitter här och ljuger både för dig själv och oss andra som hittat hit.
Citera
2021-04-29, 05:48
Medlem
Den typen av disciplin tåls att tränas upp genom viljestyrka, en annan omedveten förmåga.

Börja införa lätta uppgifter som kräver lite tid och ork att genomföra. Kanske bädda sängen om du nu inte gör det. Sätt detta i rutin. När du känner att du har full kontroll.. bygg på.

Däremot är disciplinen ingen superkraft, välj med omsorg hur den ska disponeras.
Citera
2021-04-29, 05:59
Medlem
Skalman19xxs avatar
Antingen bygger man upp den progressivt tills allt går på ren automatik över en längre tid.

Men helt ärligt så kan man ju bara helt enkelt variera?
Kosten kan vara 75%-90% bra näringsrikt under en dag och ha en måltid som är sämre, eller ha 6 dagar i veckan man är strikt, och en dag man kör bara det man vill inom rimligetens gränser.

Man kan ju hålla sig till macros, micros och energiintag, men samtidigt variera. Det ska vara hållbart på sikt, man ska kunna njuta, glädjas, anpassa sig. Det är inte alltid optimalt att försöka vara optimal, kan vara kontraproduktivt.
Citera
2021-04-29, 06:37
Medlem
Borasare1980s avatar
Självdisciplin är att utföra sysslorna man hatar med passion som att man älskar det.
Sedan gäller det att sätta rutiner i ryggmärgen och då kan man inte ha vilodagar och undantag. Skriv upp en checklista på enkla rutiner som ska göras VARJE dag, gärna i en bestämd ordning och i samband med att du gör nåt annat enkelt naturligt.

Exempelvis:
Varje gång du klivit in genom ytterdörren, kolla post.
Varje gång du sitter och skiter, lös ett korsord.
Varje gång du kollar TV, ställ dig på löpbandet.
Varje gång du kokar kaffe, träna lite bordshockey.
Varje gång du duschar, stretcha rygg och ben.
Varje gång du borstar tänder, gör tåhävningar på tröskeln.

Innan du lägger dig varje kväll, bocka av checklistan. Klarar du att hålla rutinen ett visst antal dar i sträck, unna dig själv en förutbestämd belöning att se fram emot, typ en bit smörgåstårta eller nåt.
Citera
2021-05-01, 07:48
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Sedan gäller det att sätta rutiner i ryggmärgen och då kan man inte ha vilodagar och undantag.

Samtidigt när man väl fått in rutinerna kräver det självdisciplin att våga ge sig själv undantag och icke planerade extra vilodagar ibland. Dragit på mig ett par skador genom åren som förmodligen hade kunnat undvikas om jag lyssnat bättre på min kropp.

Drog på mig en skada förra året som fick mig att tillslut tänka till lite och har försökt förändra mitt förhållningssätt. Mitt träningsschema är lika späckat men försöker att inte vara lika slaviskt envis när det kommer till att följa det. Det är det rätta beslutet ibland att ta en extra vilodag eller under tex ett konditionspass inte slutföra distansen eller avsevärt sänka tempot om man känner att man inte är sig själv den dagen.

Är jävligt svårt dock. Lätt det känns som ett nederlag och att man mår piss av det.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2021-05-01 kl. 07:50.
Citera
2021-05-01, 08:17
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Samtidigt när man väl fått in rutinerna kräver det självdisciplin att våga ge sig själv undantag och icke planerade extra vilodagar ibland.
Nej, det kräver bara lathet.

Din oförmåga att planera och anpassa sin träning och träna på skadligt vis får du gärna ta i en egen tråd - självdisciplin har det inget att göra med.
Citera
2021-05-01, 08:57
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Samtidigt när man väl fått in rutinerna kräver det självdisciplin att våga ge sig själv undantag och icke planerade extra vilodagar ibland. Dragit på mig ett par skador genom åren som förmodligen hade kunnat undvikas om jag lyssnat bättre på min kropp.

Drog på mig en skada förra året som fick mig att tillslut tänka till lite och har försökt förändra mitt förhållningssätt. Mitt träningsschema är lika späckat men försöker att inte vara lika slaviskt envis när det kommer till att följa det. Det är det rätta beslutet ibland att ta en extra vilodag eller under tex ett konditionspass inte slutföra distansen eller avsevärt sänka tempot om man känner att man inte är sig själv den dagen.

Är jävligt svårt dock. Lätt det känns som ett nederlag och att man mår piss av det.

Ja när det idrott och styrketräning så kan man ju inte köra exakt samma rutin varje dag. Där måste man lyssna på kroppen. Är man frisk i övrigt kan man ju variera sig genom att träna en annan kroppsdel än den slitna. Så länge man gör nåt vettigt som ersättning och inte bara lägger sig och slappar så är det bra. Är man sjuk däremot så ska man självklart enbart vila men jag skulle i så fall inte hålla på att gotta mig med en massa TV-tittande, spel, runkande och tröstätande. Bättre att se till att ha jävligt tråkigt i sjuksängen så man ser fram emot att komma igång med de nyttigare rutinerna igen när man väl blir frisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in