Citat:
Ursprungligen postat av
bzo
SAVR är en annan aktör som lanserat aktiehandel nyligen. Dock tycker jag inte deras erbjudande är så värst mycket bättre än Avanzas/Nordnets. 0,19 % i valutaväxlingsavgift och marginellt lägre courtage än om man är standardkund hos Avanza/Nordnet. Fördel dock att de skippat att man måste välja courtageklass manuellt
https://savr.com/sv/prismodell
Och jag som tyckte att Nordnets layout var stel och trist ... Här var det svart och dystert rakt igenom. Märkligt att de inte anstränger sig mer?
Nåväl, vad gäller avgifter m.m. så är det så klart utmärkt att man hamnar i rätt courtageklass direkt. Synar man avgifterna närmare ser man dock att det inte är givet att kunderna tjänar på att byta till SAVR. En genomsnittlig, framgångsrik flashbackare som skalar av lite vinst hamnar nog ofta i spannet 50 000-100 000 kr för sina affärer, och här tar SAVR 0,10 % jämfört med Avanzas 0,069 %. Även för de riktigt stora affärerna är det fördel Avanza med fast pris 99kr medan SAVR tar 0,05 %, vilket blir hela 250 kr om man vill shoppa en halv mille SBB till eftermiddagsfikat.
Totalt sett är det dock fördel SAVR med deras tydlighet och transparens. Man behöver inte sitta med miniräknaren för att räkna ut vilken courtageklass man ska tillhöra en viss dag. Dessutom slipper man frustrationen att behöva vänta en dag med att byta courtageklass (alternativt göra affärer i "fel" klass och till onödigt hög avgift).
Inte bara de stora inkomsterna utan även de små utgifterna har som bekant betydelse för byggnaden av en Flashback-förmögenhet.
De där rabatterna på fondavgifter ger jag inte mycket för. Ett solklart försäljningsknep för att locka till sig nya kunder som inte kommer att vara för evigt.
Lite barnsligt också kan jag tycka att göra tabeller och jämföra med ett par namngivna konkurrenter på utvalda områden, "SAVR vs. Avanza", SAVR vs. Nordnet".
Är det förresten nån som vet vad SAVR står för? Märkligt att man inte hittar nån info om det på deras webbplats, sånt brukar skrivas ut.