Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Inga valutakonton alltså, det var en besvikelse. Nu lär det väl inte komma på Avanza heller....
Det ska komma, men det verkar vara rätt mycket som inte är på plats ännu (ingen webversion bara app, ingen KF, ingen belåning m.m.) så dröjer nog innan tjänsten lanseras skarpt publikt. Men förmodligen lär inte Avanza göra sig någon brådska med att lansera det heller innan...
Citera
2024-09-26, 22:34
Medlem
Ett annat alternativ är Robomarkets. De erbjuder ISK med USD valutakonto. De marknadsför sig ibland via Fill or killpodden och har svenskt kontor. Det låter som de kommer lansera aktiehandel på fler marknader. Det går att handla med dem direkt i Tradingview.

https://www.robomarkets.de/se/

Även Pareto erbjuder valutakonto på ISK:
https://www.paretosec.se/aktiehandel-i-usa
Citera
2024-09-26, 23:59
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Inga valutakonton alltså, det var en besvikelse. Nu lär det väl inte komma på Avanza heller....

Jag vet inte om Avanza har börjat med det än, men så här skrev de i maj:

Edit: Jag såg nu att bzo redan kommenterat det.

Citat:
Valutakonto på kapitalförsäkring – det naturliga valet för dig som handlar utländska aktier

Att välja rätt kontotyp för dina innehav i utländska aktier kan spara dig både tid och pengar – samt leda till högre avkastning på sikt. Och för att göra utlandshandeln ännu vassare så kommer vi snart släppa en efterlängtad nyhet som möjliggör manuell valutaväxling för Private Banking- och Pro-kunder.
Den naturliga kontotypen för dina utländska innehav

First thing first. Vi börjar med nyheten som kommer göra utlandshandeln ännu bättre för våra mest aktiva kunder. Utvecklingsarbetet för att skapa valutakonto på kapitalförsäkring pågår för fullt och beräknas rullas ut till våra kunder inom Private Banking och Pro någon gång under andra halvåret. Denna funktion är något som väldigt många efterfrågat och som snart kommer att bli verklighet. Så vad innebär detta rent konkret? Jo, vi håller på att ta fram en ny valutaväxlingsfunktion på kapitalförsäkring som är optimal för utländska innehav.
https://blogg.avanza.se/private-bank...andska-aktier/
Citera
2024-09-27, 00:01
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Montrose (Carnegie) har presenterat sina priser nu: https://www.montrose.io/priser

Det ser ut att bli ett intressant alternativ för framförallt utländsk aktiehandel, åtminstone om man har lite kapital att sätta in där:

Start: >250k kapital (eller 49 kr/mån)
0,15% Courtage (max 199 kr*)
0,12% Valutaväxling
1 kr Minimicourtage USA + Norden

Plus: >1 miljon kapital (eller 199 kr/mån)
0,10% Courtage (max 199 kr*)
0,10% Valutaväxling

Premium: >5 miljoner kapital (eller 499 kr/mån)
0,05% Courtage (max 199 kr*)
0,05% Valutaväxling

De kommer också erbjuda handel på en del marknader som inte Avanza/Nordnet har, däribland Schweiz och Polen: https://cdn.prod.website-files.com/6...tbud-p-800.png

Fortfarande inte publikt lanserat utan man måste skriva upp sig på någon väntelista för att bli beta-kund. Jag avvaktar nog tills de lanserat på riktigt, men om någon annan testar får ni gärna ge synpunkter på hur sajt och app funkar.

Tack för info, intressant! Jag tror att det är bra om Avanza och Nordnet får lite konkurrens så att duopolmarknaden inte cementeras.
Citera
2024-09-27, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tack för info, intressant! Jag tror att det är bra om Avanza och Nordnet får lite konkurrens så att duopolmarknaden inte cementeras.

Ska verkligen bli intressant att se hur Avanza och Nordnet svarar på det där.
Citera
2024-09-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Ska verkligen bli intressant att se hur Avanza och Nordnet svarar på det där.
Nordnet kopierar Avanza och aviserade idag att de ska lansera valutakonto för KF för PB/Pro-kunder, men först till våren: https://www.nordnet.se/blogg/valutak...talforsakring/ Det är väl först då de räknar med att Montrose lanserar på riktigt antar jag... Med tanke på att Nordnet, liksom Avanza, går ut med nyheten om detta långt i förväg lär de dock känna pressen från de nya konkurrenterna som dyker upp nu.

SAVR är en annan aktör som lanserat aktiehandel nyligen. Dock tycker jag inte deras erbjudande är så värst mycket bättre än Avanzas/Nordnets. 0,19 % i valutaväxlingsavgift och marginellt lägre courtage än om man är standardkund hos Avanza/Nordnet. Fördel dock att de skippat att man måste välja courtageklass manuellt https://savr.com/sv/prismodell
Citera
2024-09-27, 14:29
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
SAVR är en annan aktör som lanserat aktiehandel nyligen. Dock tycker jag inte deras erbjudande är så värst mycket bättre än Avanzas/Nordnets. 0,19 % i valutaväxlingsavgift och marginellt lägre courtage än om man är standardkund hos Avanza/Nordnet. Fördel dock att de skippat att man måste välja courtageklass manuellt https://savr.com/sv/prismodell

Och jag som tyckte att Nordnets layout var stel och trist ... Här var det svart och dystert rakt igenom. Märkligt att de inte anstränger sig mer?

Nåväl, vad gäller avgifter m.m. så är det så klart utmärkt att man hamnar i rätt courtageklass direkt. Synar man avgifterna närmare ser man dock att det inte är givet att kunderna tjänar på att byta till SAVR. En genomsnittlig, framgångsrik flashbackare som skalar av lite vinst hamnar nog ofta i spannet 50 000-100 000 kr för sina affärer, och här tar SAVR 0,10 % jämfört med Avanzas 0,069 %. Även för de riktigt stora affärerna är det fördel Avanza med fast pris 99kr medan SAVR tar 0,05 %, vilket blir hela 250 kr om man vill shoppa en halv mille SBB till eftermiddagsfikat.

Totalt sett är det dock fördel SAVR med deras tydlighet och transparens. Man behöver inte sitta med miniräknaren för att räkna ut vilken courtageklass man ska tillhöra en viss dag. Dessutom slipper man frustrationen att behöva vänta en dag med att byta courtageklass (alternativt göra affärer i "fel" klass och till onödigt hög avgift).

Inte bara de stora inkomsterna utan även de små utgifterna har som bekant betydelse för byggnaden av en Flashback-förmögenhet.

De där rabatterna på fondavgifter ger jag inte mycket för. Ett solklart försäljningsknep för att locka till sig nya kunder som inte kommer att vara för evigt.

Lite barnsligt också kan jag tycka att göra tabeller och jämföra med ett par namngivna konkurrenter på utvalda områden, "SAVR vs. Avanza", SAVR vs. Nordnet".

Är det förresten nån som vet vad SAVR står för? Märkligt att man inte hittar nån info om det på deras webbplats, sånt brukar skrivas ut.
Citera
2024-09-27, 16:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Och jag som tyckte att Nordnets layout var stel och trist ... Här var det svart och dystert rakt igenom. Märkligt att de inte anstränger sig mer?

Nåväl, vad gäller avgifter m.m. så är det så klart utmärkt att man hamnar i rätt courtageklass direkt. Synar man avgifterna närmare ser man dock att det inte är givet att kunderna tjänar på att byta till SAVR. En genomsnittlig, framgångsrik flashbackare som skalar av lite vinst hamnar nog ofta i spannet 50 000-100 000 kr för sina affärer, och här tar SAVR 0,10 % jämfört med Avanzas 0,069 %. Även för de riktigt stora affärerna är det fördel Avanza med fast pris 99kr medan SAVR tar 0,05 %, vilket blir hela 250 kr om man vill shoppa en halv mille SBB till eftermiddagsfikat.

Totalt sett är det dock fördel SAVR med deras tydlighet och transparens. Man behöver inte sitta med miniräknaren för att räkna ut vilken courtageklass man ska tillhöra en viss dag. Dessutom slipper man frustrationen att behöva vänta en dag med att byta courtageklass (alternativt göra affärer i "fel" klass och till onödigt hög avgift).

Inte bara de stora inkomsterna utan även de små utgifterna har som bekant betydelse för byggnaden av en Flashback-förmögenhet.

De där rabatterna på fondavgifter ger jag inte mycket för. Ett solklart försäljningsknep för att locka till sig nya kunder som inte kommer att vara för evigt.

Lite barnsligt också kan jag tycka att göra tabeller och jämföra med ett par namngivna konkurrenter på utvalda områden, "SAVR vs. Avanza", SAVR vs. Nordnet".

Är det förresten nån som vet vad SAVR står för? Märkligt att man inte hittar nån info om det på deras webbplats, sånt brukar skrivas ut.
Är inte syftet med SAVR:s namn att det skall uttalas "saver"? Eller är det bara min utsvävande tolkning?

Avanza är fortfarande bäst i min bok, Nordnet är också bra, men deras hemsida är som du skriver, trist och tråkig. Svårt att få ett grepp om innehållet på Nordnet. Dessutom är de extremt opålitliga att dra månadspengen på autogiro. Tar alltid flera dagar längre än Avanza av någon anledning.
Citera
2024-09-27, 16:34
Medlem
Citat:

SAVR startade som ren fondtjänst och deras USP har väl varit just att ge tillbaka fondprovisionen till kunderna (som ger rabatten) så det lär de nog inte ändra på. Även Montrose kommer köra ett liknande upplägg så blir intressant att se om Avanza/Nordnet kommer fortsätta roffa åt sig hela provisionen eller de blir tvingade till något liknande också (utöver erbjudandet de kör med nu för nya kunder med <50k sparat).

Jag tror inte SAVR alls riktar in sig mot PB/Pro-kunder med större kapital eller som kör en väldigt aktiv trejding med tanke på att de som sagt startade som en ren fondtjänst. Deras kundgrupp är nog snarare Svenssons som månadssparar i fonder men som kanske då och då vill köpa någon aktie också för någon tusenlapp. D.v.s. en helt annan kundgrupp än t.ex. Montrose är ute efter. Avanza/Nordnet vill ju dock vara breda och locka alla kundgrupper så det blir intressant att se om de klarar det fortsättningsvis eller om de kommer börja tappa till mer nischade konkurrenter.
Citera
2024-09-27, 18:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Är inte syftet med SAVR:s namn att det skall uttalas "saver"? Eller är det bara min utsvävande tolkning?

Så kan det nog vara, låter logiskt. Jag kände inte till bolaget alls, och har inte hört hur det uttalas.
"Saviour", rentav? Eller är det att gå för långt?

Citat:
Avanza är fortfarande bäst i min bok, Nordnet är också bra, men deras hemsida är som du skriver, trist och tråkig. Svårt att få ett grepp om innehållet på Nordnet. Dessutom är de extremt opålitliga att dra månadspengen på autogiro. Tar alltid flera dagar längre än Avanza av någon anledning.

Jag tycker väldigt bra om Avanza måste jag säga, och det ska mycket till för att jag ska byta. Men självklart finns det saker som kan förbättras. Och det är säkert bra med mer konkurrens. Nu känns det som att Avanza går först och så går Nordnet lite bakom och härmas, och så blir det samma villkor i slutändan.
Citera
2024-10-08, 15:42
Medlem
jnilssons avatar
Degiro är både billiga och har större utbud av börser som du kan nå utan att behöva ringa mäklare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in