• 1
  • 2
2006-06-01, 22:05
  #13
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Hur knepigt är det att göra detta? Och var lär man sig göra det?
Perl är som vilket språk som helst, det är ganska lätt att lära sig men kan ta lång tid innan man behärskar det tillfredställande. Du kan lära dig det var du vill, jag köpte "Programming Perl" och läste dokumentationen som följer med Perldistributionen ("perdoc perl" i skalet) samt lwptut som följer med libwww-perl. Men man lär sig ju inte ett språk för att kunna skriva enbart ett program.

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Går det att få programmet att uppdatera värdena tillräckligt snabbt, alltså på sekunden mer eller mindre, för att kunna använda det hela i live-sammanhang?
Ja, det som sätter begränsningen är förseningen mot sidan du inhämtar informationen från. Normalt lägger man in lite förseningar för att inte överbelasta.

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Är det stora svårigheter att få programmet att lägga oddsen självt? Eller vart ligger problemet i det fallet?
Nej, har du väl datan så är det gymnasiematte som gäller.
Citera
2006-06-01, 22:59
  #14
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^swestres^
Ja, det som sätter begränsningen är förseningen mot sidan du inhämtar informationen från. Normalt lägger man in lite förseningar för att inte överbelasta.

Borde inte bookmakers ha ganska rejäla sidor. Jag menar det är väl en hel del som slänger in bets så det borde väl krävas en del för att överbelasta dom. Eller menar du att man överbelastar sin egen datorkapacitet eller uppkoppling?

Citat:
Ursprungligen postat av ^swestres^
Nej, har du väl datan så är det gymnasiematte som gäller.

Ja själva uträkningarna är ju superenkelt,gymnasiematte. Men jag vill ju fortfarande att programmet ska betta en summa pengar till ett visst odds på två olika bookmakers, trycka på rätt knappar och betta rätt matcher osv. Här får det ju inte bli fel.
Citera
2006-06-01, 23:14
  #15
Medlem
zizacons avatar
Har ni förövrigt några tips på några bra sidor där folk som behöver saker programerat (hemsideägare osv, kan jag tänka mig) hittar duktiga programmerare som de kan köpa jobb från för en någorlunda penning.

Har ni rent av tips på någon programmerare som ni varit nöjda med eller andra personer varit nöjda med, som borde klara av att bygga ett sånt här program. När det kommer till att lägga bets kanske man borde försöka sköta det självt då det involverar pengar. Eller är det möjligt för någon utomstående att hitta på nåt jävulskap där? Jag menar spelföretag brukar ju inte va så pigga på att skicka pengar till andra konton än det pengarna satts in via, då det finns risk för pengatvätt. Det som kan hända är väl att programmet fungerar dåligt, men man testkör det ju ordentligt med mycket små summor, så risken att förlora något där bör ju vara ganska reducerad.

Det kanske är en bra idee att ge jobbet till nån duktig student på nån datalinje, kanske blir billigare så och dom behöver väl alltid pengar.
Citera
2006-06-01, 23:42
  #16
Medlem
äppelkakas avatar
Jag tror att tråden är ok så här långt. Men läs regel 1.01 (Annonser är förbjudet) innan ni postar mer angående affärer.

http://www.flashback.org/rules

/mod
Citera
2006-06-01, 23:48
  #17
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Har ni förövrigt några tips på några bra sidor där folk som behöver saker programerat (hemsideägare osv, kan jag tänka mig) hittar duktiga programmerare som de kan köpa jobb från för en någorlunda penning.

Har ni rent av tips på någon programmerare som ni varit nöjda med eller andra personer varit nöjda med, som borde klara av att bygga ett sånt här program. När det kommer till att lägga bets kanske man borde försöka sköta det självt då det involverar pengar. Eller är det möjligt för någon utomstående att hitta på nåt jävulskap där? Jag menar spelföretag brukar ju inte va så pigga på att skicka pengar till andra konton än det pengarna satts in via, då det finns risk för pengatvätt. Det som kan hända är väl att programmet fungerar dåligt, men man testkör det ju ordentligt med mycket små summor, så risken att förlora något där bör ju vara ganska reducerad.

Det kanske är en bra idee att ge jobbet till nån duktig student på nån datalinje, kanske blir billigare så och dom behöver väl alltid pengar.
Kolla www.pellesoft.se, där kunde man iaf förut lägga ut småjobb till frilansprogrammerare.

EDIT: På http://www.webforum.nu/ brukar det förekomma ganska friskt med annonser.
Citera
2006-06-02, 00:12
  #18
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Har ni förövrigt några tips på några bra sidor där folk som behöver saker programerat (hemsideägare osv, kan jag tänka mig) hittar duktiga programmerare som de kan köpa jobb från för en någorlunda penning.

http://www.rentacoder.com/

Har inte testat dem själv dock. De applikationer jag har varit i behov av (och som mot förmodan inte redan finns) har jag skrivit själv.

// Farbror Seagate
Citera
2006-06-02, 01:09
  #19
Medlem
zizacons avatar
Tack för tipsen!

Lite orolig är man förstås för programdelen som gör själva satsningarna. Alltså om man vågar låta någon hålla på med det.
Å andra sidan får det ju inte bli fel där så det kanske således är bättre att låta ett proffs göra det.

Ytterligare en variant kanske skulle va att beställa programmet i delar, av två programmerare. En del som hittar oddsen och en del som lägger bets och sen klistra ihop dom. Jag menar ett fungerande arbitrageprogram kan väl programeraren lika gärna använda själv. Inget fel i det egentligen, men det är lite olyckligt om det sprids för mycket..
Citera
2006-06-02, 01:37
  #20
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Tack för tipsen!

Lite orolig är man förstås för programdelen som gör själva satsningarna. Alltså om man vågar låta någon hålla på med det.
Å andra sidan får det ju inte bli fel där så det kanske således är bättre att låta ett proffs göra det.

Ytterligare en variant kanske skulle va att beställa programmet i delar, av två programmerare. En del som hittar oddsen och en del som lägger bets och sen klistra ihop dom. Jag menar ett fungerande arbitrageprogram kan väl programeraren lika gärna använda själv. Inget fel i det egentligen, men det är lite olyckligt om det sprids för mycket..

Vad menar du? Är du rädd att programmeraren slänger in något "elakt" i programmet? Som en trojan, exempelvis.

Naturligtvis köper du även källkoden till programmet som programmeraren skriver, allt annat vore ju förbannat löjligt. Det är ju ändå Du som ska använda programmet sedan, och inte programmeraren. Och kompilera programkoden kan du väl göra själv?

// Farbror Seagate
Citera
2006-06-02, 02:39
  #21
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Vad menar du? Är du rädd att programmeraren slänger in något "elakt" i programmet? Som en trojan, exempelvis.

Naturligtvis köper du även källkoden till programmet som programmeraren skriver, allt annat vore ju förbannat löjligt. Det är ju ändå Du som ska använda programmet sedan, och inte programmeraren. Och kompilera programkoden kan du väl göra själv?

// Farbror Seagate

Ja, om programmeraren slänger in nåt som sparar inloggningsuppgifter eller liknande. Fast det är det väl knappast någon som vågar om man kompilerar programmet självt och kan granska källkoden.
Citera
2006-06-02, 03:41
  #22
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Ja, om programmeraren slänger in nåt som sparar inloggningsuppgifter eller liknande. Fast det är det väl knappast någon som vågar om man kompilerar programmet självt och kan granska källkoden.

Precis

Och om nu personen gjort det kan du säkerligen tvätta ren koden från dessa otrevligheter.

// Farbror Seagate
Citera
2006-06-02, 06:55
  #23
Medlem
zizacons avatar
Jag är lite osäker på utformningen och hur omfattande programmeringen av ett sånt här program är så ungefär vad kan kostnaden ligga nånstans? Vad bör man räkna med? Förutsatt att programmet ska hitta odds, jämföra dessa (räkna ut arbitrages) och lägga spel som är fördelaktiga. Om jag förstått det rätt så måste man göra programmet för varje bookmaker unik (osäker då perl väl letar i källkoden??) eftersom bookmakerns utseende varierar. I vilket fall vill man väl ha åtminstone 10-20 bookmakers som programmet kontinuerligt letar odds på.
Dessutom vill jag gärna ha en live-funktion för livematcher, som är i praktiken densamma med undantaget att det måste gå mycket snabbare att uppdatera, men då räcker det å andra sidan med 2-3 bookmakers att jämföra med.

Så vad tror ni prismässigt man landar nånstans?
Citera
2006-06-02, 08:12
  #24
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Borde inte bookmakers ha ganska rejäla sidor. Jag menar det är väl en hel del som slänger in bets så det borde väl krävas en del för att överbelasta dom. Eller menar du att man överbelastar sin egen datorkapacitet eller uppkoppling?
Nej, det är inte frågan om någon överbelastning, men det ligger fortfarande en viss försening vid inhämtandet av informationen och det är där den största flaskhalsen finns. Tror jag. Vi snackar millisekunder, kanske någon sekund.



Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Ja själva uträkningarna är ju superenkelt,gymnasiematte. Men jag vill ju fortfarande att programmet ska betta en summa pengar till ett visst odds på två olika bookmakers, trycka på rätt knappar och betta rätt matcher osv. Här får det ju inte bli fel.
Jadå, det är inga problem om du har en bra programmerare.

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Om jag förstått det rätt så måste man göra programmet för varje bookmaker unik (osäker då perl väl letar i källkoden??) eftersom bookmakerns utseende varierar. I vilket fall vill man väl ha åtminstone 10-20 bookmakers som programmet kontinuerligt letar odds på.
Nej, det ska man inte behöva. Det är "bara" interfacet mot sidan som påverkas, att skriva om resten av programmet är bara onödigt. Man gör bäst i om man utformar programmet att hämta information från vilken sida som helst, sen har man bara olika konfigurationsfiler till olika bookmakers. Vill man sen använda någon annan bookmaker laddar man bara en annan konfigurationsfil. Dessa konfigurationsfiler kan man skriva själv, eller låta ett program skriva åt en.

Hur bra programmet blir och hur mycket det kommer att kosta beror av vem du anställer samt hur många funktioner du vill ha, hur avancerat programmet ska vara. En enkel bot kan man skriva ihop på en eftermiddag i Perl, hårdkodat för att användas mot endast en sida. Sen kan du nog få betala uppåt 50k för något riktigt avancerat jobb, kanske mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in