• 2
  • 3
2021-05-21, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Syskon kan vara väldigt olika. Trots samma föräldrar.
Vilket falsifierar iden om att uppväxtmiljön har nämnvärd betydelse.

Det är ett feltänk helt enkelt.

Inte så säker på det.
Familjen kan ha de väldigt olika genom åren.
Har själv ganska unga föräldrar så det var inte så fett stor del av min uppväxt, så jag har fått lärt mig spara på slantarna och lyckats spara undan en slant.
Lillesyrran lade sig till med en del vanor efter att jag och storesyrran flyttat hemifrån och familjen fått en mycket bättre ekonomi, lägre utgifter och morsan började jobba heltid. Men det har hon haft med sig in i vuxenlivet.
Samma med storesyrrans barn, minstingen har svår att hålla i pengar och de äldre mer sparsamma.
Så jag skulle säga att det har nog en hel del med hur man växt upp, och vad man fått lära sig inte bara gener.
Citera
2021-05-21, 09:25
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Ni som haft snåla föräldrar:

Snåla Fattiga

Snåla Sparsamma (dvs samlat pengar)*

Snåla Rika*

Hur har Ni blivit själva med era tjänade pengar resp ärvda pengar'
o ni som spenderat ink på er själva - dyra bilar kapitalvaror resor
vad har era snåla föräldrars reaktion varit?

O i vilken omfattning har Ni blivit likadana själva

* hur många av dessa har ärvt egendom värd namnet

Ni som haft slösaktiga/spender- föräldrar:

Fattiga pga spenderandet

Gott om pengar ändå (pga höga inkomster)

Rika pga goda affärer

Rika pga arv plus egna inkomster

Hur många av Er som sett era föräldrar spendera ink på er sjäva o leva gott
har blivit likdana själva

Hur många har blivit sparsamma o kanske riktigt snåla

Hur många av era rika föräldrar har förstört sina pengar, på konsumtion,
dåliga affärer, företagsamhet mm och hur har detta påverkat er som därigenom
förlorat era arv
Då det inte går att utesluta någon av faktorerna så kan man nog lite förhastat bara konstatera att barnen allt som oftast brås på föräldrarna, men två syskon (t.o.m. tvillingar) kan ju ha två helt olika ekonomiska sinnen så det är nog ej familjära faktorer som påverkar.
Citera
2021-05-21, 10:44
Medlem
Är det inga som fått arv eller vet det kommer att få - o har/har haft snåla sparsamma föräldrar
med vettiga inkomster o kommit fram till detta.

1. Jag tjänar hyggligt - jag har varit delvis snål o sparat - men inte lika mina föräldrar

2. nu är jag 40 o skiter i att spara - värdeökningen i mina värdepapper får vara sparande-
o jag behöver inte spara för mina föräldrar har sparat åt mig

3. så nu skall jag unna mig - inte leva det snålliv som mina dumma föräldrar gjort
(dumma när det gäller sig själva - juste o bra när det gäller mig som får skörda)

4. så nu kostar jag på mig - blir det ändå lite pengar kvar sparar jag dom - men det är inte viktigt i sig

Hade egenligen en fråga till ...punzel - men den blir ju oförutsebar baserat på föräldrarnas olika syn

Vad tycker de om att du slöööösaar pengar på dyr hobby

Nämnda kusiners ovan föräldrar skulle säga idiotiskt vansinne
Citera
2021-05-21, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Inte så säker på det.
Familjen kan ha de väldigt olika genom åren.
Har själv ganska unga föräldrar så det var inte så fett stor del av min uppväxt, så jag har fått lärt mig spara på slantarna och lyckats spara undan en slant.
Lillesyrran lade sig till med en del vanor efter att jag och storesyrran flyttat hemifrån och familjen fått en mycket bättre ekonomi, lägre utgifter och morsan började jobba heltid. Men det har hon haft med sig in i vuxenlivet.
Samma med storesyrrans barn, minstingen har svår att hålla i pengar och de äldre mer sparsamma.
Så jag skulle säga att det har nog en hel del med hur man växt upp, och vad man fått lära sig inte bara gener.
Och jag kan ge motsatta exempel.

Du behöver gå igenom stora mängder fall och se om du kan hitta signifikanta mönster.
Det kommer du inte hitta eftersom det är så lätt att hitta exempel på allt möjligt, vilket därmed falsifierar din föreställning.

Viljan att slösa eller spara är dock ett personlighetsdrag som tenderar grundläggas i unga år och följa med hela livet.

I grunden handlar det om å ena sidan att kunna/vilja investera och ta risk för att få något bättre sedan (spara). Eller å andra sida säkra kortsiktiga fördelar (slösa).

Båda strategierna finns och fungerar på sina sätt.
Citera
2021-05-21, 22:58
Medlem
Citat:

Du behöver gå igenom stora mängder fall och se om du kan hitta signifikanta mönster.
Det kommer du inte hitta eftersom det är så lätt att hitta exempel på allt möjligt, vilket därmed falsifierar din föreställning.

Viljan att slösa eller spara är dock ett personlighetsdrag som tenderar grundläggas i unga år och följa med hela livet.

I grunden handlar det om å ena sidan att kunna/vilja investera och ta risk för att få något bättre sedan (spara). Eller å andra sida säkra kortsiktiga fördelar (slösa).

Fel merparten av snåla i sparare har (utöver bostadsköp) sparat i bank - det är först under extrem lågränteepok som detta med investeringar i värdepapper o fonder tagit fart (förutom det begränsade allmansssparandet) + ISK som tvingar fram investeringar om man vill vara med
Citera
2021-05-22, 07:34
Medlem
Citat:

Intresant att så mycket skall vara svart/vitt i mångas föreställningar.
Finns nog en del av personlighet men samtidigt en hel del inlärning, vissa får lära sig att spara för att sedan få vad man vill ha. Andra som får allt det de pekar på från början har svårare att spara senre i livet.
Citera
2021-05-22, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Fel merparten av snåla i sparare har (utöver bostadsköp) sparat i bank - det är först under extrem lågränteepok som detta med investeringar i värdepapper o fonder tagit fart (förutom det begränsade allmansssparandet) + ISK som tvingar fram investeringar om man vill vara med
Nja, du läser inte ordentligt.
Jag talade om personlighetsdrag. Eller läggning om du så vill.

Investera och ta risk är inte begränsat till värdepapper.
Det kan handla om att man investerar i en utbildning för att få det bättre senare i livet.
Då tar man försakandet av att leva spartansk under utbildningstiden och risken att jobbet efter utbildningen inte blir så mycket bättre. (Investeringar kan gå både bra och dåligt).

Den som vill ha instant satisfaction (slösaren) investerar inte. Har inga pengar på banken. Bränner inte tid på utbildning osv.

Detta är strategier för livet. Det ändras inte under livet. Och syskon kan hamna väldigt olika här. Så det har inte med hemmiljö och föräldrarnas preferenser att göra.

Den som växer upp i ett "snålt" hem kan uppleva en befrielse när de äntligen kommer hemifrån och får inkomst och kan börja slösa ohämmat. Det är då först dom börjar leva.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in