Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-12, 18:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jasså, jag trodde det var samma bolag

Olika bolag, olika utbildningar.

Tbanan har ju linjespecifika (iom att det är olika signalsystem på röda/blå och gröna).

Så du får inte alla med en så att säga inte ens i tbanan (eller det va så när jag körde och signalsystemen är samma är jag 99% på)
Citera
2021-05-12, 18:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Jag tror jag skulle trivas OK med det. Det som jag ser som en fördel är att man ser olika miljöer och inte sitter vid samma kontorsstol som idag och tittar in i en skärm. Nackdelen är ju att man jobbar i princip årets alla timmar. Köra på julafton känns ju sådär...

Men annars tror jag det vore något för mig.

Tvärbanan är nog i så fall roligare förutom att du måste framföra den bland hjulbundna idioter samt promenerande dårar med hörlurar och noll rumsuppfattning.

Tbanan slipper du den biten men när du kört röda linjen exempelvis så börjar du känna igen varenda liten sten mellan rälsen och då blir det rätt tradigt
Citera
2021-05-12, 18:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Tvärbanan är nog i så fall roligare förutom att du måste framföra den bland hjulbundna idioter samt promenerande dårar med hörlurar och noll rumsuppfattning.

Tbanan slipper du den biten men när du kört röda linjen exempelvis så börjar du känna igen varenda liten sten mellan rälsen och då blir det rätt tradigt
Min första tanke var också att tunnelbanan är roligare. Lite som att köra en stor lastbil på vägar fast man slipper svänga. Sedan är ju tvärbanan väldigt mjuk att köra och känns allmänt modernare.

Fick göra ett test hos Arriva för att gå vidare till intervju och de flesta delar kändes bra förutom minnestestet som jag kände gick åt helvete. Hoppas man inte är körd.
__________________
Senast redigerad av killalot 2021-05-12 kl. 18:29.
Citera
2021-05-12, 18:24
  #16
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag läste i någon tråd här att det är många studenter som kör tunnelbana för att dryga ut studielånet. Är det likadant på Tvärbanan eller krävs det att man är mer rutinerad som spårvägsförare för att få köra den?
Citera
2021-05-12, 18:30
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag läste i någon tråd här att det är många studenter som kör tunnelbana för att dryga ut studielånet. Är det likadant på Tvärbanan eller krävs det att man är mer rutinerad som spårvägsförare för att få köra den?
Utbildningen är ju ungefär lika lång, åtta-nio veckor. Däremot måste man ha B-körkort och haft i minst två år för att få köra tvärbana. Utöver det samma krav.
Citera
2021-05-13, 08:48
  #18
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Jag tror jag skulle trivas OK med det. Det som jag ser som en fördel är att man ser olika miljöer och inte sitter vid samma kontorsstol som idag och tittar in i en skärm. Nackdelen är ju att man jobbar i princip årets alla timmar. Köra på julafton känns ju sådär...

Men annars tror jag det vore något för mig.
Kanon! Visst.. storhelgjobb kan kanske suga litet ibland, men dom som helgjobbar blir ju rätt bra kompenserade för det!
Kör hårt säger jag!! Har faktiskt aldrig mött någon missnöjd tågförare!!
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2021-05-13 kl. 08:53.
Citera
2021-05-20, 19:36
  #19
Medlem
Hur tror ni Arriva skulle ställa sig till att man bara vill jobba tre dagar i veckan hos dom om man får jobbet? Är lite sugen på att stanna kvar på mitt nuvarande jobb kanske två dagar i veckan i början om min nuvarande nu accepterar jag. Min nuvarande arbetsgivare har behandlat mig bra och lagt mycket tid på att lära upp mig så känner att jag inte bara vill lämna dom sådär.

Sedan hade jag en telefonintervju med Arriva och första året har man ganska kasst betalt, men sedan ganska bra. Och testa på lite hur det är också.
Citera
2021-07-23, 19:49
  #20
Medlem
Nu fick man veta att man hamnade på reserv av alla man haft på läkareundersökning, intervju, bilkörning och referenstagning. Man ville prioritera kvinnor då dom bara är 20% av alla spårvagnsförare. Jag är med i leken men jävla vad surt att man inte fick jobbet. Ett slag i ansiktet.
Citera
2021-07-23, 21:21
  #21
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Nu fick man veta att man hamnade på reserv av alla man haft på läkareundersökning, intervju, bilkörning och referenstagning. Man ville prioritera kvinnor då dom bara är 20% av alla spårvagnsförare. Jag är med i leken men jävla vad surt att man inte fick jobbet. Ett slag i ansiktet.

Kolla med SS (Stockholms Spåvägar) om de söker förare. De kör Djurgårdslinjen och Lidingöbanan.

Annars behöver du bara hävda att du identifierar dig som kvinna. Om de inte accepterar detta så kan de antagligen åka dit för diskriminering…
Citera
2021-07-23, 21:26
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Kolla med SS (Stockholms Spåvägar) om de söker förare. De kör Djurgårdslinjen och Lidingöbanan.

Annars behöver du bara hävda att du identifierar dig som kvinna. Om de inte accepterar detta så kan de antagligen åka dit för diskriminering…
Jag har koll på deras hemsida också. Djurgårdslinjen är intressant förutom att depån ligger där det ligger... Lidingöbanan är helt off för mig precis som Roslagsbanan. Tvärbanan och tunnelbanan är bättre lämpad för mig, tunnelbanan känns inte så framtidssäker däremot så därför jag fastnat för Tvärbanan. Lokförarutbildningen kom jag inte in på men ska fortsätta söka varje utbildning som kommer.

Att hålla på med sådant där skulle jag inte ens orka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback