• 3
  • 4
2021-05-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ekonomi var nog inte din paradgren i skolan.
Tror det saknas lite fakta i den uträkningen 😏

Det kostar en slant att växa upp i Sverige och få alla fördelar som erbjuds i form av utbildning, vård, underhållning, föreningsliv etc.
Det är därför det är viktigt att skapa värde både nationellt och internationellt när man sen kommer upp i arbetsför ålder. Jag tror inte de flesta bryr sig om deras arbete och slit resulterar i något värde, utan man bryr sig nog mest om lön och semester.
De som bryr sig om värdeskapande är oftast höginkomsttagare och företagare som hittar möjligheter för den stora massan att ha ett jobb att gå till.
Citera
2021-05-17, 01:25
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ekonomi var nog inte din paradgren i skolan.

bra argument ni har era jävla såssar. själv har ni inte lagt fram en enda siffra eller ett enda logiskt hållbart resonemang.

Staten snor era pengar, spenderar dem på massinvandring, bögerier, feminism och rosa enhörningar och er logik bygger på att ta summan staten snott från er och förstört landet med och bryta ner summan per individ och påstå att detta är vad man får ut av staten som om det vore nån jävla vinstaffär. Ni är ju fan sjuka i huvudet.

För varje gängvåldtäkt, varje bilbrand, varje somalisk kulturförening, alla "extra resurser" i skolan för "stökiga elever", alla genuscertifieringar etc. är i erat huvud och kalkyl något befolkningen tjänar på
Senast redigerad av svensvenglenn 2021-05-17 kl. 01:28.
Citera
2021-05-17, 10:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ken.adams
Just nu pratas det mycket om skattehöjningar från flera håll och en återkommande snackis är att de som tjänar mer också kan betala mer.

Jag skulle med denna tråd vilja försöka få fram hur fördelningen av de skatteresurser vi får in ser ut. Alltså jag menar vem använder mest i förhållande till vad man betalar. Är det låginkomsttagaren, medelklassen eller de som tjänar mest. Denna fråga är aldrig med i debatten men väldigt viktig enligt mitt tycke.

Om det visar sig att de som tjänar t.ex. 45000 SEK och uppåt använder skatten allra minst, ja då kanske det inte är rimligt att beskatta den delen av befolkningen hårdare än det redan är.

Utan att veta så anser jag själv att de i Sverige som betalar minst skatt, också använder mest. Då i form av bidrag, sjukvård, sociala funktioner, rättsväsende, utbildningsinsatser och boendebidrag osv. Jag baserar detta antagande på mig själv som någorlunda höginkomsttagare, då min användning av skattefinansierad välfärd är väldigt låg.

Klassikern "Vad fan får jag för pengarna" tror jag stämmer generellt sett. De som tjänar mycket klarar sig bra på egen hand utan för mycket hjälp och stöd från staten.

Det borde finnas ganska bra statistik för att reda ut detta. Vad säger Flashback?
Beror lite på hur man ser det.

Barn är den i särklass dyraste demografin och de betalar som bekant ingen skatt. Efter det så kommer pensionärerna. Samt gruppen med handikappade i olika nivå. En majoritet av skattepengarna försvinner dessa grupper.

Om man bara tittar på arbetsför ålder istället.
För man ska få en vettig allokering av "nyttjande" så bör nyttjandet landa på den grupp som vill ha tjänsten.
Kriminella är givetvis en dyr belastning för samhället. Rättsväsendet är till för att skydda de laglydiga. Det är laglydiga som vill ha detta och då bör man belasta denna grupp med kostnaden. Ju mer pengar du har ju mer är du beroende av att samhället skyddar dig.

Övriga dyra poster som infrastruktur och försvar nyttjas lika av alla i Sverige. Eftersom höginkomsttagare betalar mer men nyttjar samma så får man en överföring av köpkraft här.

Folk som får olika typer av sociala stöd belastar givetvis samhället en hel del. Men jag tycker inte det är rimligt att denna grupp ska beräknas som nyttjande av någon specifik demografi med beskattningsbar inkomst.
Citera
2021-05-17, 10:53
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Alla som tjänar under 30 000kr är tärande,de kommer plocka ut mer än vad de betalar in i skatt.

Såga inte av den gren du själv sitter på. Visdomsord från förr som alltid är aktuella. Det är bättre att beskriva den hen - individ - som lever sitt liv som icke tärande. Livet är ett lotteri, ingen vet vad som händer imorgon.

Mike Ingves
Citera
2021-05-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Beror lite på hur man ser det.

Barn är den i särklass dyraste demografin och de betalar som bekant ingen skatt. Efter det så kommer pensionärerna. Samt gruppen med handikappade i olika nivå. En majoritet av skattepengarna försvinner dessa grupper.

Om man bara tittar på arbetsför ålder istället.
För man ska få en vettig allokering av "nyttjande" så bör nyttjandet landa på den grupp som vill ha tjänsten.
Kriminella är givetvis en dyr belastning för samhället. Rättsväsendet är till för att skydda de laglydiga. Det är laglydiga som vill ha detta och då bör man belasta denna grupp med kostnaden. Ju mer pengar du har ju mer är du beroende av att samhället skyddar dig.

Övriga dyra poster som infrastruktur och försvar nyttjas lika av alla i Sverige. Eftersom höginkomsttagare betalar mer men nyttjar samma så får man en överföring av köpkraft här.

Folk som får olika typer av sociala stöd belastar givetvis samhället en hel del. Men jag tycker inte det är rimligt att denna grupp ska beräknas som nyttjande av någon specifik demografi med beskattningsbar inkomst.
Frågan var ju egentligen om huruvida den delen av befolkningen som tjänar mer ska belastas med ytterligare skatter som det pratas om i debatten just nu eller om den ökade skatteintäkten ska tas från låg och medelinkomsttagaren?

Antingen beskattar man vissa få väldigt mycket mer eller så beskattar man stora massan ganska lite mer för att täcka upp den ökade intäkten man önskar från regeringens sida.
Citera
2021-05-18, 08:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ken.adams
Frågan var ju egentligen om huruvida den delen av befolkningen som tjänar mer ska belastas med ytterligare skatter som det pratas om i debatten just nu eller om den ökade skatteintäkten ska tas från låg och medelinkomsttagaren?

Antingen beskattar man vissa få väldigt mycket mer eller så beskattar man stora massan ganska lite mer för att täcka upp den ökade intäkten man önskar från regeringens sida.
Stort sett alla vill att någon annan ska betala och de själva ska kunna glida runt på en gratis räkmacka.

De som tjänar mycket är ganska få och har ett demokratiskt underläge. Det är väldigt populistiskt tacksamt att tala om att denna demografi ska betala. Det är dock pragmatiskt problematiskt att genomföra i praktiken. Denna grupp är nämligen ofta väldigt flexibla och villiga att lämna landet om de inte tycker att de får valuta för sina skattepengar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in