2025-04-16, 10:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Får väl medge att du i det stora hela har rätt, har man en sving som begränsar en så ska man såklart bygga om den, men jag tänkte att eftersom han ändå hade HCP ner mot 20 så kan den ju inte vara alltför dålig.

Men frågan är om han har "en sving" eller om han aldrig lyckats få till en konsekvent sving.
Jag låg under 20, och min sving var inte alltför dålig, men jag borde haft ännu lägre. Jag brukade lite skämtsamt säga att jag rent teoretiskt var grymt bra på golf, det var bara den där detaljen att få bollen dit jag ville.
Jag är lång, atletisk, har bra bollkänsla. Med lite regelbundet spel så borde jag vara nere och nosa på singelhandicap.

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Men det tråkiga är att ju närmre green ju sämre slag in när tillfälle ges så kommer puttern fram ett par meter utanför green. Jag kan inte chippa
Här kan jag då hoppa in med att närspel är alltid bra att träna själv. Leta upp en närspelsgreen och börja leka. Testa olika klubbor, olika sätt att slå, olika sätt att stå, olika grepp, det finns inga sätt som är dåliga så länge dom funkar.
Citera
2025-04-16, 10:59
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Låter som kloka råd, tackar för det. Ska försöka ta åt mig det att spela flera slag.

Inte vild men det är där svingen kommer in. Istället för att kanske välja en annan klubba blir det lätt 56 graders tex och så försöker jag justera hastigheten på svingen istället för att slå igenom slaget. Då blir det 1 meter väldigt till höger, gärna markrull.

Alltså så pass långa slag att du känner att du kontrollerat kan träffa utvalda punkter utefter banan och metodiskt spela fram dig till green.

Gör man det de första hålen så brukar man kunna öka trycket undan för undan sen.

Har du för kort baksving kanske?
Citera
2025-04-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag låg under 20, och min sving var inte alltför dålig, men jag borde haft ännu lägre. Jag brukade lite skämtsamt säga att jag rent teoretiskt var grymt bra på golf, det var bara den där detaljen att få bollen dit jag ville.
Jag är lång, atletisk, har bra bollkänsla. Med lite regelbundet spel så borde jag vara nere och nosa på singelhandicap.

Här kan jag då hoppa in med att närspel är alltid bra att träna själv. Leta upp en närspelsgreen och börja leka. Testa olika klubbor, olika sätt att slå, olika sätt att stå, olika grepp, det finns inga sätt som är dåliga så länge dom funkar.

Tack! Gäller bara att våga stå och vara dålig för att bli bättre! Något man har svårt för är att vara mindre bra på sport då det är det man varit bäst på generellt

Men det låter klokt, will do! Tack.
Citera
2025-04-16, 14:50
Medlem
Citat:
Alltså så pass långa slag att du känner att du kontrollerat kan träffa utvalda punkter utefter banan och metodiskt spela fram dig till green.

Gör man det de första hålen så brukar man kunna öka trycket undan för undan sen.

Har du för kort baksving kanske?

Det kanske är så? Jag har ingen aning för ingen jag har spelat med har påpekat något mer än "man ser att du har spelat hockey". Vet det nu innebär
Citera
2025-04-16, 15:16
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Det kanske är så? Jag har ingen aning för ingen jag har spelat med har påpekat något mer än "man ser att du har spelat hockey". Vet det nu innebär

Ja har du för kort baksving så kommer ju armarna behöva jobba mer istället för att låta klubban göra jobbet, litar du mer på klubban så kommer du ha mer kontinuerlig sving.

Dags att börja stretcha lite mer kanske så du får upp baksvingen en aning. 😊
Citera
2025-04-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ja har du för kort baksving så kommer ju armarna behöva jobba mer istället för att låta klubban göra jobbet, litar du mer på klubban så kommer du ha mer kontinuerlig sving.

Vem behöver coach när det finns Flashback!
Citera
2025-04-16, 15:20
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Jag vet inte hur lång du är men vad har du för skaftlängd på klubborna i nuläget då?
Citera
2025-04-16, 16:13
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag vet inte hur lång du är men vad har du för skaftlängd på klubborna i nuläget då?
190 lång, bytte klubbor rätt nyligen till lite längre, förut hade jag standard. Så nej, det var absolut inte att jag hade för långa klubbor. Jag hade en konstig sving.
Citera
2025-04-16, 18:02
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
??? Ble lite fundersom her jeg. Spilller du golf selv ôht osten
Citera
2025-04-16, 18:56
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Hur många lektioner tror ni krävs för att få kontroll över sin sving och spelet?

Har i dagsläget 26 i hcp men skulle nog höja mig med rundor nu. Är bara självlärd och kan inte riktigt bestämma vart bollen ska och med vilken klubba. Kör bara på känsla.

Jag vill kunna styra spelet mer. Är det 5 lektioner ? 10? För att få en bättre grund
Jag vill tipsa om att hela tiden repetera GUBBS (grepp, uppställning, balans, bollplacering, sikte) om de sitter rätt så är det mycket lättare att svinga. Gå tillbaka till dem hela tiden och repetera, repetera, repetera. Det är hela tiden så saker som ändras, så att man måste kalibrera in sig igen efter en tids spelande. Det finns en anledning till att proffset hela tiden nöter sina GUBBS, de blir aldrig för bra för det. Svinga lugnt!
Citera
2025-04-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag vill tipsa om att hela tiden repetera GUBBS (grepp, uppställning, balans, bollplacering, sikte) om de sitter rätt så är det mycket lättare att svinga. Gå tillbaka till dem hela tiden och repetera, repetera, repetera. Det är hela tiden så saker som ändras, så att man måste kalibrera in sig igen efter en tids spelande. Det finns en anledning till att proffset hela tiden nöter sina GUBBS, de blir aldrig för bra för det. Svinga lugnt!

Snyggt tack för det ! Ska komma ihåg det

Hur gör ni med det mentala när det står en annan boll bakom och väntar på att slå ut. Fattar inte vilket psyke proffsen har, magiskt är det !

Jag vill mest slå snabbt och gå därifrån haha.
Citera
2025-04-16, 19:17
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Snyggt tack för det ! Ska komma ihåg det

Hur gör ni med det mentala när det står en annan boll bakom och väntar på att slå ut. Fattar inte vilket psyke proffsen har, magiskt är det !

Jag vill mest slå snabbt och gå därifrån haha.
Är det tomt framför dig, så släpp igenom. Är du också i ryggen på en boll, så får bakomvarande vackert vänta eller gå in i din boll om det finns plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in