• 3
  • 4
2025-01-18, 14:25
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Min erfarenhet säger mig tvärtom.
Tyskar är duktigare än svenskar på att att följa den utsatta hastigheten...

Fram till ganska nyligen så hade ju tyskarna inte Sveriges patetiska hastighetsgränser. Ingen hastighetsgräns på största delen av autobahn och 100 km/h som vanligaste hastighetsgräns på vanliga landsvägar. Innan 1975 var det ingen hastighetsgräns alls utanför tätorter annat än om vägen var mycket dålig och/eller höll på att lagas eller det var en farlig kurva och liknande. Sverige har haft det så en gång, men redan på 1960-talet infördes de flesta av de nuvarande hastighetsgränserna på vägarna.

Dock infördes 100 som gräns också odemokratiskt - det var en motreaktion på att de flesta vägrade bära bälte, istället för att ta bort bälteslagen, vilket man naturligtvis hade gjort om man hade haft riktig demokrati.
Citera
2025-01-18, 14:55
Medlem
VeraCrypts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
men till vilket kostnad. 5G klarar så klart av det men är de villiga att betala för det? Sedan är frågan vad de gör där det mobila nätet är slöare, sparar de all data för senare eller bara kastar det.
Kretskorten i en Tesla har inbyggda mikrochips som drar ström från bilens batterier, max 20W, vilket är mindre än en halogenlampa i äldre bilar. Teslan har antenner kopplade till 5G-nätet, som är konstruerat för Sakernas internet, där varenda sak är uppkopplad.
Citat:
Sakernas internet (från engelskans Internet of Things, IoT) är ett samlingsnamn för de tekniker som gör att saker med inbyggd elektronik och internetuppkoppling, kan styras eller utbyta data över ett nätverk. Exempel på föremål kan vara hushållsapparater, kläder, maskiner, fordon och byggnader.
https://iotsverige.se/om-oss/iot-sa-funkar-det
Citera
2025-01-18, 15:07
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnatteTjatteBlatte
Det är FARLIGT att köra för fort. På samma sätt som olagliga streetrace är olagliga för det är FARLIGT så måste dumma Svensson också FÖRSTÅ att det kan vara FARLIGT att köra för fort.
Det är farligt att köra för fort, problemet är bara att det är en massa bögjävlar både på Trafikverket och på diverse kommuner som sätter hastighetsgränser som är betydligt lägre än för fort.

På de flesta 110-sträckor t.ex. går det alldeles utmärkt att köra 160
Citera
2025-01-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det är farligt att köra för fort, problemet är bara att det är en massa bögjävlar både på Trafikverket och på diverse kommuner som sätter hastighetsgränser som är betydligt lägre än för fort.

På de flesta 110-sträckor t.ex. går det alldeles utmärkt att köra 160

Går det också utmärkt bra att krocka i 160…?

Det är fullständigt obegripligt hur folk kan tro att hastighetsgränserna är satta efter hur fort det går att köra…. Vem bestämmer det? Om nån tycker det går att köra i 150 på en väg, och nån annan tycker 200, och en tredje tycker 100. Vem har rätt och varför…?
Citera
2025-01-18, 18:09
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Går det också utmärkt bra att krocka i 160…?
Ja det går, men de flesta krockar sker i lägre hastighet än så.
Citera
2025-01-19, 01:37
Medlem
PeterNosters avatar
Elon Musk har tänkt ut hur det ska vara och har redan ett system som testats.

Tesla har ju eget försäkringsbolag. För att få denna försäkring så måste kunden köra en viss tid med övervakning från Tesla. Bilens kameror registrerar hur bilen körs.
Slarvig körning ger minuspoäng och passerar man gränsen så får man ingen försäkring hos Tesla.

Sätter man ett sånt system i alla bilar så kommer det kosta att köra slarvigt. Man kan ju t.ex sätta en gräns där man förlorar körkortet.
Citera
2025-01-20, 09:29
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Elon Musk har tänkt ut hur det ska vara och har redan ett system som testats.

Tesla har ju eget försäkringsbolag. För att få denna försäkring så måste kunden köra en viss tid med övervakning från Tesla. Bilens kameror registrerar hur bilen körs.
Slarvig körning ger minuspoäng och passerar man gränsen så får man ingen försäkring hos Tesla.

Sätter man ett sånt system i alla bilar så kommer det kosta att köra slarvigt. Man kan ju t.ex sätta en gräns där man förlorar körkortet.

Ja! Vilken underbar idé! Och sen automatiska fortkörningsböter och p-böter om man kör för fort eller parkerar fel.
Omkörning vid heldraget eller rödljuskörning ger automatiskt indraget körkort osv. Vilken grej!

Ja, jag är sarkastisk. Vill inte ha ett företag som övervakar vad jag gör, då är vi ju för fasen inne på det kommuniststaterna håller på med. Den enda som ska kunna avgöra om jag kör bra eller dåligt är polisen och då på plats. Punkt. Tänk dig själv att hamna i en dispyt med biltillverkaren om just detta, det är värre än att frun anklagar dig för att du kör för fort eller slarvigt.
Citera
2025-01-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ja! Vilken underbar idé! Och sen automatiska fortkörningsböter och p-böter om man kör för fort eller parkerar fel.
Omkörning vid heldraget eller rödljuskörning ger automatiskt indraget körkort osv. Vilken grej!

Ja, jag är sarkastisk. Vill inte ha ett företag som övervakar vad jag gör, då är vi ju för fasen inne på det kommuniststaterna håller på med. Den enda som ska kunna avgöra om jag kör bra eller dåligt är polisen och då på plats. Punkt. Tänk dig själv att hamna i en dispyt med biltillverkaren om just detta, det är värre än att frun anklagar dig för att du kör för fort eller slarvigt.

Ja det vore något och krav på autogiro där man måste ha en summa på kontot som ser till att man kan betala ev böter.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in