• 1
  • 2
2021-05-29, 17:21
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag förstod det från trådstarten, men dina namnbyten är ju mer tillkrånglade. Jag argumenterade för att namnet som det är nu fungerar OK.
Ja, har man väl vant sig vid den bakvända jargongen funkar det utmärkt. Mitt förslag tar utgångspunkt i användarvänlighet för nybörjare. Namnet på funktionen är vilseledande utifrån vedertaget språkbruk.
Citera
2021-05-29, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Ja, har man väl vant sig vid den bakvända jargongen funkar det utmärkt. Mitt förslag tar utgångspunkt i användarvänlighet för nybörjare. Namnet på funktionen är vilseledande utifrån vedertaget språkbruk.

Å andra sidan så förstår man ju direkt vad funktionen gör när man klickar på den första gången och som det är nu så ser menyn mer stilren ut eftersom nästan alla funktioner har likartade namn: "Mina inlägg", "Mina citerade inlägg" etc.
Citera
2021-05-29, 18:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Din invändning är alltså att det är adekvat att kalla andras inlägg för mina i de fall då mina inlägg citeras i deras?

Jag har ingen invändning, men jag tycker att det faktum att när någon citerar dig så visas dennes inlägg tillsammans med ditt citerade inlägg under "Mina citerade inlägg".

Det vore ju oerhört märkligt om bara dina citerade inlägg skulle visas i en lista rakt upp och ner utan att det framgick vem som citerat dem.
Citera
2021-05-29, 18:55
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det vore ju oerhört märkligt om bara dina citerade inlägg skulle visas i en lista rakt upp och ner utan att det framgick vem som citerat dem.
Precis. Jag tror ganska få skulle ha användning av en sådan funktion. Det är heller inte det jag efterfrågar.
Citera
2021-05-29, 18:56
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Å andra sidan så förstår man ju direkt vad funktionen gör när man klickar på den första gången och som det är nu så ser menyn mer stilren ut eftersom nästan alla funktioner har likartade namn: "Mina inlägg", "Mina citerade inlägg" etc.
Form före funktion? Visst, det finns sammanhang där den principen funkar. Jag tycker inte att detta är ett av dem.
Citera
2021-05-29, 19:06
Medlem
Neroxxs avatar
Egentligen kan man ju säga att "mina citerade inlägg" till viss del är onödig i och med att man har notifikationer (där citering sv ens inlägg kommer upp".

Angående TS så förklarar väl namnet i sig vad det är, det alltså mina inlägg som någon svarat/citerat, det är allafall så jag tolkar "mina citerade inlägg" . Det låter lite som TS är ute efter "mina inlägg " men de finns ju redan.

Jag förstår vad TS menar, är det att man gör olika tolkningar av meningen kanske. Vad är gramatiskt korrekt?
Senast redigerad av Neroxx 2021-05-29 kl. 19:10.
Citera
2021-05-29, 19:09
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Egentligen kan man ju säga att "mina citerade inlägg" till viss del är onödig i och med att man har notifikationer (där citering sv ens inlägg kommer upp".

Angående TS så förklarar väl namnet i sig vad det är, det alltså mina inlägg som någon svarat/citerat, det är allafall så jag tolkar "mina citerade inlägg" . Det låter lite som TS är ute efter "mina inlägg " men de finns ju redan.
Det där med notifikationer verkar vara något man måste uppnå en viss status för att komma i åtnjutande av. Jag får dem t ex inte.

Nej, jag är inte ute efter en ny funktion. Läs igen.
Citera
2021-05-29, 19:11
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Det där med notifikationer verkar vara något man måste uppnå en viss status för att komma i åtnjutande av. Jag får dem t ex inte.

Nej, jag är inte ute efter en ny funktion. Läs igen.

Okej, så kanske det är. Men som jag skrev så förstår jag din tanke, kanske att det handlar om hur man tolkar meningen. Då är väl huvudfrågan egentligen vad som är gramatiskt korrekt. Jag gör inte samma tolkning som dig, utan för mig är det exakt vad som står. Men jag kan absolut ha fel.
Senast redigerad av Neroxx 2021-05-29 kl. 19:13.
Citera
2021-05-29, 19:16
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Okej, så kanske det är. Men som jag skrev så förstår jag din tanke, kanske att det handlar om hur man tolkar meningen. Då är väl huvudfrågan egentligen vad som är gramatiskt korrekt. Jag gör inre samma tolkning som dig, utan för mig är det exakt vad som står. Men jag kan absolut ha fel.
För mig — och, tror jag, de övriga svensktalande som inte har lärt sig flashbackjargongen än — betyder ”mina citerade inlägg” de inlägg jag har skrivit som andra sedan har citerat. Det är inte det man ser när man klickar på länken dock. Och det är inte heller det jag vill se, jag försöker bara påpeka att detta namn är missvisande. Men jag märker att grundinställningen här är att allt redan är optimalt.

Det visade sig förresten att notifikationer går att få redan efter 50 inlägg om man kryssar i rätt ruta i inställningarna.
Citera
2021-05-29, 19:21
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
För mig — och, tror jag, de övriga svensktalande som inte har lärt sig flashbackjargongen än — betyder ”mina citerade inlägg” de inlägg jag har skrivit som andra sedan har citerat. Det är inte det man ser när man klickar på länken dock. Och det är inte heller det jag vill se, jag försöker bara påpeka att detta namn är missvisande. Men jag märker att grundinställningen här är att allt redan är optimalt.

Det visade sig förresten att notifikationer går att få redan efter 50 inlägg om man kryssar i rätt ruta i inställningarna.

Fast ditt inlägg är ju med som källa i inlägget som skrivits av X användare , på så sätt så blir det väl mitt citerade inlägg. Men jag kan även se hur din tolkning är och skulle man gå efter din tolkning så är jag helt med på att namnet är felaktig (då den funktionen vore överflödig med tanke på de nuvarande funktionerna).

Man kan väl egentligen säga att det ens finns en tråd om detta gör att namnet inte är optimalt.
Citera
2021-05-30, 11:49
Citat:
Man kan väl egentligen säga att det ens finns en tråd om detta gör att namnet inte är optimalt.

Folk här hittar alltid på skitsaker att haka upp sig på, så det är inget starkare argument.

Man fattar vad som menas. Punkt.

Vill TS ha ett case får hon komma med något förslag som innehåller lika många eller färre ord än "mina citerade inlägg". Det bör absolut inte bli mer omständligt. "Inlägg som citerar mig" vore därför en försämring.

Det går dessutom språkligt förstå "mina citerade inlägg" som inlägg där jag citerats, och i förlängningen just mina inlägg där jag citerats.
Citera
2021-06-10, 14:44
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Folk här hittar alltid på skitsaker att haka upp sig på, så det är inget starkare argument.

Man fattar vad som menas. Punkt.

Vill TS ha ett case får hon komma med något förslag som innehåller lika många eller färre ord än "mina citerade inlägg". Det bör absolut inte bli mer omständligt. "Inlägg som citerar mig" vore därför en försämring.

Det går dessutom språkligt förstå "mina citerade inlägg" som inlägg där jag citerats, och i förlängningen just mina inlägg där jag citerats.

Det är ingen som vill ha en förändring egentligen, bara tramsa runt för tramsandet skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in