Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Finland har kunskapsplikt i grundskolan och Sverige har närvaroplikt. Redan där sätter man tonen.
Skillnaden är att de ofta får gå om en årskurs om de inte kan uppvisa tillräckliga kunskaper - men de kallar det läroplikt tror jag - inte kunskapsplikt (fast med tanke på vad det innebär tycker jag ditt förslag är bättre).
Citat:
Undrar om det finns statistik tillgänglig på hur många som fick ta bakvägen? Det känns riktigt hårt om det inte verkligen fanns fog för det.
Kanske inte riktigt statistik, men så här står det på Wikipedia:
De som ej blev godkända hade i förväg vanligen formellt ”varnats” för att gå upp i examen, men det stod var och en fritt att i en sådan situation ”chansa” och gå upp i examen ändå. Antalet i studentexamen underkända abiturienter var dock jämförelsevis litet, någon enstaka per tillfälle, många gånger ingen alls.
Angående trådstartaren och hans statusbekymmer tror jag vi kan utgå från att han trollar - med tanke på att han påstår att hans son ”tar riktiga studenten” trots att något sådant aldrig har varit möjligt. Före 1968 tog man studentexamen, numera brukar man ha ett studentfirande. - men något ”riktig student” finns inte att ta på något vis..