2021-06-06, 11:17
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Min son tar studenten nu och nu pratar vi den riktiga studenten. Han har läst naturvetenskapligt.

De sista förberedelserna börjar bli klara. Rolls Royce, champagne, snittar, musik i trädgården och ballonger förstås. I huvudingången, på taket, har vi satt upp en stor studentmössa, en stor bok och en uggla som ska symbolisera klokheten.

Problemet är att det finns fler i grannskapet som går ju gymnasiet nu. Men dom tar bara låtsastudenten, de har läst barn och fritid och bygg. Enkla barn som kämpat förstås. Men de ska givetvis inte ta glans från vårt firande. Hur överglänser man grannarna och visar att vår son faktiskt tar den riktiga studenten?

På den riktiga examensdagen hade man prov den sista dagen, misslyckades man fick man gå ut genom bakdörren och skämmas eftersom man inte tog examen och hela släkten stod och väntade på utspringet.

Sköt dig själv och skit i andra, i.o.m att du har en student hemma borde du fan varit uppvuxen med just det mantrat !
Citera
2021-06-06, 11:38
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Min son tar studenten nu och nu pratar vi den riktiga studenten. Han har läst naturvetenskapligt.

De sista förberedelserna börjar bli klara. Rolls Royce, champagne, snittar, musik i trädgården och ballonger förstås. I huvudingången, på taket, har vi satt upp en stor studentmössa, en stor bok och en uggla som ska symbolisera klokheten.

Problemet är att det finns fler i grannskapet som går ju gymnasiet nu. Men dom tar bara låtsastudenten, de har läst barn och fritid och bygg. Enkla barn som kämpat förstås. Men de ska givetvis inte ta glans från vårt firande. Hur överglänser man grannarna och visar att vår son faktiskt tar den riktiga studenten?

Vad för degenererat område bor du i om alla grannbarnen går fritid och bygg? De flesta akademikerbarnen blir akademiker och de flesta arbetarbarnen blir arbetare. Finns naturligtvis undantag, men de är inte legio.

Som andra redan sagt, dagens student är sedan 1968 ingen riktig student. Gott att sonen studerat naturvetenskaplig dock. Vad ska han göra till hösten? Jag skulle snarare ha ett stort firande för honom när han tar sin universitetsexamen.

Kulturmarxisterna har fullständigt förstört studentfiranadet i landet. Backa bandet till 1968 och se vilken fest och hyllning det var då. Titta på studentfirande idag. Bara invandrarstök och arbetarskrik. Till och med när jag avslutade natur på 80-talet så kändes det pinsamt att springa ut. Enda anledningen att fira var att fira att det var slut och något nytt tog vid. Jag lät mig ryckas med av föräldrar som köpte ljus kostym till dagen och mörk på kvällen, ordnade studentfirande hemma med släkt och vänner osv. Som sagt redan då kändes det som en icke-prestation.

Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Innan 1968 (?) tog man ju faktiskt studenten och misslyckades man blev det bakvägen ut från skolan för att senare möta upp med snopna släktingar som såg sig lurade på konfekten.

Finland har fortfarande en riktig studentexamen och inte som i Sverige där vem som helst som snittat godkänt (tja, vilket betygssystem används i nuvarande året?) ”tagit studenten”.

För att gå on topic: ett budskap om att ”detta är vår grabbs början, era söner är rena smörjan” på en banderoll väl synligt för grannarna.

Finland har kunskapsplikt i grundskolan och Sverige har närvaroplikt. Redan där sätter man tonen.

Undrar om det finns statistik tillgänglig på hur många som fick ta bakvägen? Det känns riktigt hårt om det inte verkligen fanns fog för det.
Citera
2021-06-06, 11:53
Medlem
MadBalts avatar
Citat:

Ditt stora problem är inte hur du bräcker dina grannar utan att du bor i ett område vars invånare saknar utbildnings och kulturellt kapital. Flytta någonstans där du har fler grannar med akademiskutbildning så undviker du att hamna i liknande situation i framtiden.
Citera
2021-06-06, 12:07
Avstängd
Citat:

som tidigare sagt så finns ingen studenten här i Sverige eftersom man inte ens får betyg på avslutningen eftersom svennebarnen är så kränkta att dom tycker ALLA ska ha rätt till studenten . så ditt firande är nog bara riktig i did egna skalle
Citera
2021-06-06, 12:13
Medlem
Citat:
Ja kanske. Grannungarna ska iaf inte få åka i RR. De får åka traktorflak.
Hos oss är det snittar, champagne, smörgåstårta med havets läckerheter etc. Grannarna kan gott steka hamburgare till sina besökarea
Den enda slutsats jag kan dra är att din son, om han nu verkligen är så smart som du hävdar (eller... han har bara gått ut natur, ingen större bedrift) troligen avskyr sin pappa. Det finns få saker som är värre än ointelligenta snobbar.
Citera
2021-06-06, 12:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Finland har kunskapsplikt i grundskolan och Sverige har närvaroplikt. Redan där sätter man tonen.
Skillnaden är att de ofta får gå om en årskurs om de inte kan uppvisa tillräckliga kunskaper - men de kallar det läroplikt tror jag - inte kunskapsplikt (fast med tanke på vad det innebär tycker jag ditt förslag är bättre).

Citat:
Undrar om det finns statistik tillgänglig på hur många som fick ta bakvägen? Det känns riktigt hårt om det inte verkligen fanns fog för det.

Kanske inte riktigt statistik, men så här står det på Wikipedia:
De som ej blev godkända hade i förväg vanligen formellt ”varnats” för att gå upp i examen, men det stod var och en fritt att i en sådan situation ”chansa” och gå upp i examen ändå. Antalet i studentexamen underkända abiturienter var dock jämförelsevis litet, någon enstaka per tillfälle, många gånger ingen alls.

Angående trådstartaren och hans statusbekymmer tror jag vi kan utgå från att han trollar - med tanke på att han påstår att hans son ”tar riktiga studenten” trots att något sådant aldrig har varit möjligt. Före 1968 tog man studentexamen, numera brukar man ha ett studentfirande. - men något ”riktig student” finns inte att ta på något vis..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-06-06 kl. 12:38.
Citera
2021-06-06, 12:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Hyr en vätgas-Blimp som svävar över huset. Med texten "Grattis till XX som tar studenten"
Citera
2021-06-06, 12:40
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:

Detta är en trolltråd, stäng. Ingen som är gammal nog att ha en son som tar studenten uttrycker sig på det sätt som TS gör. Det låter som TS själv går första året i gymnasiet ungefär, och är sur på andra linjer.
Citera
2021-06-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Ditt stora problem är inte hur du bräcker dina grannar utan att du bor i ett område vars invånare saknar utbildnings och kulturellt kapital. Flytta någonstans där du har fler grannar med akademiskutbildning så undviker du att hamna i liknande situation i framtiden.

Att Jonte400 är sverigedemokrat ställer dock till det. I tex delar av det av akademiker nedgösslade Lund passar inte sådana tomtar in . Men vi får hoppas att sonen gör en klassresa utbildningsmässigt och framför allt kulturellt. Så när hans barn tar studenten kan säkert ett annat bostadsområde passa.Att det inte ligger i Bromölla eller Sölvesborg är säkert.
Citera
2021-06-06, 12:42
Avstängd
Citat:

'

Det borde vara skottpengar på alla studenter som åker omkring på våra gator och stör vanligt hederligt folk !

'
Citera
2021-06-06, 12:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
1. Skillnaden är att de ofta får gå om en årskurs om de inte kan uppvisa tillräckliga kunskaper - men de kallar det läroplikt tror jag - inte kunskapsplikt (fast med tanke på vad det innebär tycker jag ditt förslag är bättre).

2. Kanske inte riktigt statistik, men så här står det på Wikipedia:
De som ej blev godkända hade i förväg vanligen formellt ”varnats” för att gå upp i examen, men det stod var och en fritt att i en sådan situation ”chansa” och gå upp i examen ändå. Antalet i studentexamen underkända abiturienter var dock jämförelsevis litet, någon enstaka per tillfälle, många gånger ingen alls.

1. Tack. Det handlar ju om vilka signaler skolan skickar till eleverna OCH lärarna.

2. Tack. Så ett försvinnande fåtal med andra ord. Är det pga omtanke om de som fick gå ut bakvägen så gjorde man ett promilleproblem till ett hundraprocentsproblem när man tog bort den riktiga studenten. Förhoppningsvis återkommer förnuftiga krafter i landet som bland annat kan ta tillbaka skolan och utbildningen till en anständig nivå. Ordning och reda samt disciplin är ju själva grunden för att skapa förutsättningar för lärande.
Citera
2021-06-06, 12:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
På den riktiga examensdagen hade man prov den sista dagen, misslyckades man fick man gå ut genom bakdörren och skämmas eftersom man inte tog examen och hela släkten stod och väntade på utspringet.

Sköt dig själv och skit i andra, i.o.m att du har en student hemma borde du fan varit uppvuxen med just det mantrat !

Enligt SnakePlisskens källa så var det ett försvinnande litet antal och i många fall inga alls. Jag blev uppriktigt överraskad för jag tycker man i decennier målat upp en bild av att det handlade om flera i varje klass som fick skämmas och gå ut bakvägen. Så var det alltså inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in