2006-05-30, 18:52
Medlem
Är det lagligt att ta hem musiken som läggs ut på sånna här bloggar? Exempelvis: http://popbloggare.blogspot.com/
Citera
2006-05-30, 19:01
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det hänger helt och hållet på om de har tillstånds från upphovsrättsinnehavaren. Skulle jag komma med en snabb gissning så har de det, eftersom banden verkar vara relativt okända, och då är den här typen av bloggar guld värda för att folk ska få upp ögonen för bandet.
Citera
2006-05-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det hänger helt och hållet på om de har tillstånds från upphovsrättsinnehavaren. Skulle jag komma med en snabb gissning så har de det, eftersom banden verkar vara relativt okända, och då är den här typen av bloggar guld värda för att folk ska få upp ögonen för bandet.

Okej, jag förstår. Dock tycker jag det är suddigt och svårt att veta vad man får/inte får ladda ned från nätet och från liknande bloggar i synnerhet när där inte finns info om det finns tillstånd från upphovsrättsinnehavaren.
Citera
2006-05-31, 09:49
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Det här har nog mer i juridik att göra egentligen men efter en snabb koll på bloggen så är det helt klart otydligt om det är ok att tanka hem/lyssna eller ej.
I vissa fall länkar de till andra sidor som antagligen har upphovsmannens välsignelse (new york dolls posten) men i andra fall verkar det gå till bloggarens privata konto på ezarchive och jag tvivlar på att det alltid är med upphovsmannens tillåtelse (t ex love will tear us apart-posten).
Att det bara handlar om småband är fel då jag snabbt hittar ett antal storheter, som t ex The Cure, Joy Division, Primal Scream, m.fl.

Men, utan klar information är det väldigt svårt att säga om musiken är plockad från officiella publika källor och därmed om det utgör ett brott att tanka hem musiken eller ej. Min gissning är att det utgör det handlar om olovlig publicering och att det därmed utgör ett brott att tanka hem (om jag inte glömt något från den nya lagen) men jag håller med att denna tråden visar på ett enormt problem med den nya lagstiftningen och publicering på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in