Citat:
Ursprungligen postat av
JimmiesRustler
https://samnytt.se/avslojar-sa-overv...dig-i-realtid/
Intressant artikel ur samnytt. Temperaturgivaren som alltså är omsluten i en vit plastdoska kan möjligen vara ett spionverktyg. Jag själv har varit lite misstänksam när plastdosan installerades i min gamla lägenhet. Av vad som framgår i artikeln så kan denna typ av sensor alltså missbrukas eftersom hyresvärden kan t.ex. se om det bor fler personer i lägenheten eller när du inte är hemma osv.
Moderator får gärna omplacera tråden, men jag anser att denna faller under "IT-säkerhet" och fler borde uppmärksammas samt diskutera detta.
" Ecoguard
Home Products Thermal Energy Metering Heat cost allocators/Sensors RFM-AMB
The mod.RFM-AMB is a temperature and humidity sensor that collects the data recorded in the rooms where it is installed transmitting them via Wireless M-BUS.
The module records the current minimum, maximum and average data detected in the last hour and in the last day and allows storing the month average data up to the 12 previous months.
Equipped with anti-removal alarm for a safer and more efficient system."
Trådlöst bör placeras så långt ifrån sängar som möjligt.
Om Järfällahus installation av temperaturmätning;
"– Folk har blivit vänligare i telefon, säger Ulla. Och jag tycker att det är spännande att gå in och kolla. Det är bara att söka på lägenhetsnummer. (......)"