2021-06-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Den styr inte tempersturen den mäter temperaturen för tt hyresvärden ska kunna räkna ut hur mycket du ska faktureras för.

Varit uppe i domstol, om du som ex: bitcoin-mine'are värmer upp lägenheten med 2000W dygnet runt så får du först betala för elen sen får du betala en gång till för att du har varmt i lägenheten även om elementen är avstängda.

Källa?
Citera
2021-06-24, 16:47
Medlem
VelvetThornss avatar
Jag fick en "installerad" för några månader sen. Tänkte först slänga ut/förstöra den men lät den sitta kvar. Det märkliga är att jag ej betalar för värmen i min lägenhet. Vill värden bara spionera på mig eller vad kan det vara frågan om?
Citera
2021-06-25, 07:35
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
Jag fick en "installerad" för några månader sen. Tänkte först slänga ut/förstöra den men lät den sitta kvar. Det märkliga är att jag ej betalar för värmen i min lägenhet. Vill värden bara spionera på mig eller vad kan det vara frågan om?

Jag gissar bara nu, men det kanske kan vara för att kunna reglera eller planera värmen bättre.

Jag har däremot svårt att tro att värden skulle ha något annat intresse av att veta hur varmt/kallt du har i din lägenhet för något annat ändamål än sådant som har med drift och underhåll att göra.
Citera
2021-06-25, 17:11
Medlem
Fick en sådan installerad i min tidigare lägenhet, år 2015. Tillverkaren var Egain. Det speciella var att givaren hade en QR-kod som du kunde scanna för att se värdena från din egen lägenhet. Problemet var att koden fortsatte fungera även efter att jag flyttat bort, så jag kunde då spionera på den efterföljande hyresgästen. Ur grafen över luftfuktighet gick det ganska bra att läsa av han/hon var hemma eller inte.

Här är ett exempel på hur det såg ut för mig: https://imgur.com/a/UDt3UPu
Citera
2021-06-27, 00:28
Medlem
tigerrakets avatar
Som många redan påtalat så används den för att mäta temperatur och luftfuktighet. Har du en lägenhet där du betalar för uppvärmningen så har den ett inställt värde, över det så betalar du. I början var där problem att många som bodde högt upp i hus fick betala mer även om de inte hade värmen igång. Det var grannarnas värme som steg upp och lurade mätaren.

Har samma funktion i mitt larmsystem.

Sedan om man känner sig kränkt över att hyresvärden kan se om du är hemma, eller om du är borta. Tänk då vad han kan se med elmätaren, vattenmätaren eller genom att bara stå utanför din ytterdörr.... Huvvvvaaaliiigen. Därför har jag nu kopplat ur all el, slängt ut mätaren, hämtar vatten från macken och bilat upp ett hål i till grannen så att jag kommer ut genom fel dörr. Där fick du Rikshem!
Citera
2021-07-03, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Som många redan påtalat så används den för att mäta temperatur och luftfuktighet. Har du en lägenhet där du betalar för uppvärmningen så har den ett inställt värde, över det så betalar du. I början var där problem att många som bodde högt upp i hus fick betala mer även om de inte hade värmen igång. Det var grannarnas värme som steg upp och lurade mätaren.

Har samma funktion i mitt larmsystem.

Jag tycker det låter smart och är på tiden med något mer optimerat värmesystem. Numera tycker jag annars det tar dagar innan värmesystemen reagera på om det blivit kallare ute och värmen kommer upp i lägenheten. Jag har själv annars el-element just av den anledningen, men det får man ju själv betala för. Att den mäter hur mycket folk som är i lägenheten är väl bara bra, fastän jag inte tror på det. Redan nu så är det väl inte ovanligt att ett dussin pers. står skrivna lite här och där utan ens myndigheterna verkar bry sig över det.
Citera
2021-07-03, 12:58
Medlem
Det roliga är att följ förfasas sig över att en hyresvärd (helt legitimt) övervakar fuktighet i lägenheten men att samma personer tycker det är OK att staten övervakar allt i vårt liv under premissen " har man inget att dölja"... Lol
Citera
2021-07-03, 14:37
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla
Det roliga är att följ förfasas sig över att en hyresvärd (helt legitimt) övervakar fuktighet i lägenheten men att samma personer tycker det är OK att staten övervakar allt i vårt liv under premissen " har man inget att dölja"... Lol
Säkert samma personer som aldrig går till läkaren då journalen är elektronisk och de inte får några recept längre på gul/grönt fladdrigt papper.
Citera
2021-09-05, 21:26
Medlem
Skickas signaler från dosan måste dessa ha en frekvens som skulle kunna mottagas eller mätas på nåt sätt.
Citera
2021-09-05, 22:23
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles288
Skickas signaler från dosan måste dessa ha en frekvens som skulle kunna mottagas eller mätas på nåt sätt.
Det är nog svårt, min dosa har suttit i flera år utan batteribyte så den skickar antagligen bara en kort signal ibland, kanske med några timmars mellanrum, via bluetooth eller liknande ut till en pryl i trapphuset, som sedan länkar vidare.
Citera
2022-03-17, 16:36
Tjenixen!

Har någon lyckats läsa av ecoguards fuktmätare?
Står att de är trådade eller sänder de trådlöst också? För då borde det gå läsa trafiken gissar jag?

Vore toppen om nån kan ge tips, lite obehagligt att veta att nån känner av ifall jag är hemma eller har sex kvällstid.

Verkar som det är THS-2001-1 som används mest.
https://www.ecoguard.se/products/
Citera
2024-10-02, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
https://samnytt.se/avslojar-sa-overv...dig-i-realtid/

Intressant artikel ur samnytt. Temperaturgivaren som alltså är omsluten i en vit plastdoska kan möjligen vara ett spionverktyg. Jag själv har varit lite misstänksam när plastdosan installerades i min gamla lägenhet. Av vad som framgår i artikeln så kan denna typ av sensor alltså missbrukas eftersom hyresvärden kan t.ex. se om det bor fler personer i lägenheten eller när du inte är hemma osv.

Moderator får gärna omplacera tråden, men jag anser att denna faller under "IT-säkerhet" och fler borde uppmärksammas samt diskutera detta.

" Ecoguard
Home Products Thermal Energy Metering Heat cost allocators/Sensors RFM-AMB

The mod.RFM-AMB is a temperature and humidity sensor that collects the data recorded in the rooms where it is installed transmitting them via Wireless M-BUS.

The module records the current minimum, maximum and average data detected in the last hour and in the last day and allows storing the month average data up to the 12 previous months.

Equipped with anti-removal alarm for a safer and more efficient system."

Trådlöst bör placeras så långt ifrån sängar som möjligt.

Om Järfällahus installation av temperaturmätning;

"– Folk har blivit vänligare i telefon, säger Ulla. Och jag tycker att det är spännande att gå in och kolla. Det är bara att söka på lägenhetsnummer. (......)"
Senast redigerad av StartGenealogy 2024-10-02 kl. 04:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in