2021-06-21, 20:50
Medlem
RickRozays avatar
(Har sökt genom ämnet, även Hobby, men verkar inte finnas en "stor", dedikerad karting-tråd för just denna hobby)

Så: några år sedan tyckte jag det var väldigt kul och köra bil. Har inte ägt egen bil sedan tog körkort. Detta peakade mitt intresse för motorsport, och sedan började titta på F1 och testat karting i Järfälla och Kista centrum (e-carts) så har man undrat hur stor budget krävs för att köpa egen kart och åka på bana?

(Jag inser att race-karts är mycket dyrare, och har därför begränsat mitt val till billigare karts)

Jag är främst intresserad av att äga och köra min egna kart, inte så mycket att tävla, eftersom det blir för dyrt, se ovan.

Nån som ägt egen kart och tränat på bana? Hur mycket kostar det egentligen?

Vad är det som krävs förutom pengar?
Senast redigerad av RickRozay 2021-06-21 kl. 20:52.
Citera
2021-06-22, 12:50
Medlem
noagendashow.coms avatar
För att köra karting krävs licens och en kart som uppfyller reglementet för någon av det klasser som det tävlas i för närvarande. För vuxna förare är det klasserna Senior 125 och Rotax DD2. Det är även möjligt att köra äldre kartar i något som jag kallas historisk karting, är dock mest 50+ som håller på med det.

Hobbyåkning i hemmabyggen är inte tillåtet vad jag vet.

DD2 är en ganska dyr klass men en 5-10 år gammal kart som går att köra i Senior 125 bör gå att hitta för 10-15 tusen.
Citera
2021-06-22, 12:55
Medlem
noagendashow.coms avatar
Soda Kart i Järfälla har ett koncept där man kan prova på riktiga racing-kart inklusive tävling för relativt lite pengar. Är nog ett bra första steg, tror även Soda Kart kan hjälpa till med att hitta en lämplig kart i rätt prisklass.
Citera
2024-12-29, 10:47
Medlem
Generalanderssons avatar
EDIT: Felpost
Senast redigerad av Generalandersson 2024-12-29 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in