2021-06-22, 22:33
Medlem
Hej bättre vetande. Efter att bestämt mig för att ta upp pianolirandet efter tio år off måste jag (sorgligt nog) inse att mitt gamla yamaha gått ur tiden och vill satsa på ett nytt. Inga planer på gig eller band men utesluter det inte om möjlighet skulle komma och det känns roligt. Kollat in Nord Stage och nog bestämt mig för ett sådant efter många turer till Andreassons.
Nu till frågan, vilket ska man satsa på? Kollat på 3an, med 73 hv tan. Hur står sig nytt mot beg? Hur håller de i längden. Är man dumsnål om man väljer ett begagnat för att kanske spara några tusen? Vill ej skjuta mig i foten...
Ni som har, och är lite mer uppdaterade, vad är eran upplevelse?
Citera
2023-08-10, 14:23
Medlem
Jag överväger Nord stage och olika alternativ till den, men har inte hängt med på senare år, så jag frågade därför chatgpt enligt följande. Håller ni med om svaret jag fick? Kanske har AI:n halucinerat eller blandat ihop saker? Nord Stage 4 är för ny för att chatgpt ska känna till den. Nån som har en begagnad att sälja?

Jag: Jag är på jakt efter ett professionellt stage keyboard eller digitalpiano med inbyggd högtalare, som kan användas på en livescen, med 88 vägda tangenter, med bra elpianoljud, hammondorgelljud, kyrkorgelljud, pianoljud och synthljud, och med reglage för att mixa och justera balansen mellan olika ljud. Jag vill snabbt kunna göra patchbyten mellan låtarna. Jämför Nord Stage, Yamaha YC88 och Roland RD-2000. Vilket är mest prisvärt? Föreslå som alternativ en lämplig software module för PC, i kombination med ett mother keyboard.

ChatGPT 4.0: När du vill ha ett professionellt stage keyboard eller digitalpiano med inbyggda högtalare, vägda tangenter, och flera ljud med justeringsreglage, är Nord Stage, Yamaha YC88 och Roland RD-2000 tre starka kandidater. Låt oss jämföra dem och titta även på alternativet med en software module och mother keyboard.

Nord Stage 3:

Fördelar: Känd för exceptionell kvalitet av ljudemuleringar, särskilt för orglar och elpianon. Mycket intuitivt gränssnitt med fysiska reglage. Lätt att ladda ned och uppdatera ljud från Nord Library. Nord är känd för sitt snabba och enkla användargränssnitt. Du kan snabbt växla mellan olika program med knapptryckningar. Omfattande synthsektion med ett brett utbud av ljud, inklusive traditionella synthljud, wavetables och sampling. Det har autentiska orgelljud, med en detaljerad B3-, Vox- och Farfisa-emulering, plus kyrkorgelsamplingar från Nord's Sample Library.
Live-fokuserad: Knapparna och reglagen är tydligt märkta och lättillgängliga för liveframträdanden.

Nackdelar: Generellt sett är Nord Stage-serien dyrare än andra alternativ på marknaden.

Yamaha YC88:
Fördelar: 88 vägda tangenter, inbyggda högtalare, och ett stort utbud av ljud inklusive autentiska orgel- och pianoljud. Intuitiva reglage för liveuppträdanden, vilket gör det enkelt att ändra ljudinställningar snabbt. C88 har en dedikerad orgelsektion med fysiska dragstänger, vilket kan ge en känsla av autenticitet när man spelar. Den har en bra emulering av tonhjulsorglar.

Nackdelar: Kan vara lite begränsad jämfört med andra alternativ när det gäller synth-sektionens flexibilitet och programmeringsdjup.

Roland RD-2000:
Fördelar: Starkt piano och elpiano-ljud tack vare Rolands V-Piano-teknologi. Mångsidig med massor av reglage för realtidsjusteringar. RD-2000 låter dig dela upp tangentbordet i olika zoner, med olika ljud och inställningar. Detta kan vara användbart för komplexa ljudlandskap.

Nackdelar: Medan den har bra orgelljud, kan de anses vara något underlägsna Nord Stage och Yamaha YC88. Vissa användare kan tycka att RD-2000:s menybaserade system är mindre direkt än Nords knappbaserade system. Den primära fokusen för YC88:s orgelsektion är tonhjulsorglar snarare än kyrkorglar. Det kan begränsa autenticiteten av kyrkorgelljudet.

Software Module + Mother Keyboard:
Fördelar: Otrolig flexibilitet. Oändliga ljudmöjligheter. Med rätt software (t.ex. Native Instruments Kontakt, Spectrasonics Omnisphere eller Arturia V Collection) kan du få åtkomst till tusentals ljud. Uppdateras ofta och kan anpassas. Det finns plugins som är specifikt avsedda för att emulera kyrkorglar i stor detalj. Exempel inkluderar Hauptwerk, som är en virtuell orgelsimulator som kan spela upp mycket detaljerade samplingar av verkliga kyrkorglar.

Nackdelar: Instabilt - en datorbaserad uppsättning kan vara känslig för programkrascher eller andra tekniska problem. Beroende av en dator för att fungera. Kan vara komplicerat att ställa in och kräver mer teknisk kunskap och förberedelse innan liveframträdanden. Fokuserar främst på tonhjulsorglar, och kan därför vara något begränsad när det kommer till autentiska kyrkorgelljud.

Om du prioriterar flexibilitet och är villig att hantera tekniska aspekter kan en software module med ett mother keyboard vara mest prisvärt, eftersom du endast köper ny mjukvara (eller presets) när du vill expandera ditt ljudbibliotek.

Sammanfattning: Om snabba ljudbyten och en bra synthsektion är dina högsta prioriteringar, skulle Nord Stage 3 sannolikt vara det bästa valet med tanke på dess intuitiva design och omfattande ljudbibliotek. Dock, om du är bekväm med teknik och vill ha den ultimata flexibiliteten, kan en kombination av softwaremodul och mother keyboard ge dig den mest skräddarsydda upplevelsen. Generellt sett kan Nord Stage vara dyrast, medan Yamaha YC88 och Roland RD-2000 ligger närmare varandra i pris. Av de dedikerade keyboardsen kan priset variera beroende på region och tillgängliga erbjudanden. För det mest "prisvärda" alternativet skulle jag rekommendera att jämföra aktuella priser i din region, överväga vilka funktioner som är mest viktiga för dig, och om möjligt, provspela varje instrument för att bestämma vilket som känns och låter bäst för dig.

---

Jag: Vilka pedaler och andra tillbehör rekommenderar du för att aktivera lesliefunktionen elelr snabbt byta ljud? Uppskatta priset

ChatGPT 4.0: Här är några rekommendationer baserade på de nämnda instrumenten: [Nedkortat]

Roland DP-10: Cirka 500-800 SEK.
Roland FC-300 FC-300 MIDI Foot Controller, vilken kan användas för en rad olika funktioner, inklusive ljudbyte: Cirka 2,500-3,500 SEK.
Yamaha FC7: Cirka 600-900 SEK.
Yamaha FC4A: Cirka 400-700 SEK.
Yamaha FC5: Cirka 200-500 SEK.

---
Jag:
Jämför olika versioner av Nord utifrån mina krav ovan. Ange för- och nackdelar, samt prisuppskattning år 2021 i SEK.

ChatGPT 4.0:
Nord Piano-serien (t.ex., Nord Piano 5 som var den senaste modellen till mitt sista uppdateringsdatum i 2021):

Split- och layer-funktionalitet, effektsektion och en enklare organ/synt-sektion jämfört med Nord Stage.

2. Nord Grand:

Fokus: Denna modell kombinerar Nords ljudkvalitet med KAWAI:s kvalitativa klaviaturmekanik.

Klaviatur: Den stora skillnaden här är KAWAI's Responsive Hammer keybed med Triple Sensor key detection, vilket erbjuder enastående dynamik och känsla.

Funktioner: Den har liknande funktioner som Nord Piano men med KAWAI:s klaviaturupplevelse.

Jämförelse med Nord Stage:

Bredd av funktioner: Medan Nord Piano och Nord Grand fokuserar främst på pianoljud, är Nord Stage ett allt-i-ett instrument som också inkluderar en omfattande organ- och synt-sektion.

Flexibilitet: För musiker som behöver ett brett spektrum av ljud och funktioner för liveframträdanden, är Nord Stage det mest mångsidiga alternativet.

För en pianist som främst fokuserar på pianoljud och vill ha den bästa möjliga känslan kan Nord Grand vara det bästa valet. Nord Piano landar någonstans mittemellan, med utmärkt pianokvalitet men utan prislappen av Nord Grand eller den fulla funktionaliteten av Nord Stage.

Nord Stage Original (ofta kallad Nord Stage Classic)
Fördelar: Introduktion av Nord's allt-i-ett-koncept; erbjuder ett brett utbud av ljud inklusive organ, piano och synt.
Nackdelar: Äldre ljudmotor, mindre internminne, saknar några av de mer avancerade funktionerna som finns i senare modeller.
Prisuppskattning 2021: Eftersom detta är en äldre modell som inte längre produceras, varierar priset beroende på begagnade marknadsförhållanden. Men förvänta dig runt 10,000 - 15,000 SEK för en begagnad enhet i bra skick.

Nord Stage 2 / 2 EX
Fördelar: Förbättrade ljudmotorer, introduktion av Nord Sample Library-kompatibilitet, större internminne än originalmodellen.
Nackdelar: Saknar fortfarande några av de funktioner och förbättringar som infördes i Stage 3.
Prisuppskattning 2021: Begagnat pris varierar, men ligger vanligtvis någonstans mellan 15,000 - 25,000 SEK, beroende på modell och skick.

3. Nord Stage 3
Fördelar: Aktuellaste ljudmotorerna (till 2021), störst internminne hittills, OLED-display för bättre navigation, split- och layerfunktionalitet med seamless transition, bättre synthsektion med waveforms.
Nackdelar: Dyrare jämfört med de äldre modellerna.
Prisuppskattning 2021: Ny, den kostade ungefär mellan 30,000 - 40,000 SEK beroende på återförsäljare och specifik modell (61-, 73- eller 88-tangenters version).
Sammanfattning av Nord Stage-serien i förhållande till dina krav:

Ljudkvalitet och variation: Alla modeller erbjuder en bred palett av ljud inklusive organ, elpiano, akustiskt piano och syntljud. Men Stage 3 har den mest uppdaterade ljudmotorn och det största ljudbiblioteket.
Fysiska kontroller: Alla modeller i Stage-serien är utformade med liveframträdanden i åtanke, vilket innebär att de alla har lättillgängliga reglage för ljudjusteringar på scenen.
Kyrkorgelljud: Medan alla modeller har bra orgelljud, har Stage 3 tillgång till den mest uppdaterade Nord Sample Library, vilket kan ge en större variation av kyrkorgelsamplingar.
Snabb patchväxling: Stage 3's OLED-display och förbättrad navigering gör det snabbast och enklast att växla mellan patches.
Synthljud: Stage 3 erbjuder den mest avancerade syntsektionen av de tre, med stöd för waveforms och djupare redigering.

Generellt sett, om budget tillåter, skulle Nord Stage 3 vara det bästa valet utifrån dina kriterier.

Citat:
Ursprungligen postat av Hannastrom
...Kollat in Nord Stage och nog bestämt mig för ett sådant efter många turer till Andreassons.
Nu till frågan, vilket ska man satsa på?...

Hoppas det är okej att jag snor din tråd...

Citat:
Ursprungligen postat av flashmax666
...
Citat:
Ursprungligen postat av Koinonia
...
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
...
NI har skrivit tidigare om detta ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera