Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-15, 10:47
  #157
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
Ja jag är ju inte säker på var denna tråd ska placeras men eftersom vi talar om ett fenomen som vi inte har sett på decennier så känns historia helt OK

Men jag har tänkt en del på det där under funderingar jag har senare i veckorna. Man hör ofta helt sonika att "förr låste vi inte dörren" från folk som vill berätta om hur lugnt och stillsamt allt var förr, att man helt sonika kunde lita på grannarna och inte behöva oroa sig. Men varför ens ta den risken? Det har ju trots allt alltid funnits kriminalitet, om man tar brott som inbrott tex så var det betydligt färre sådana förr än idag men de skedde ju ändå. Och för att inte tala om sonika psykfall som enkelt kan ta sig in i ens hem om dörren inte är låst. Oavsett hur tryggt man har det så kan man inte räkna bort de som helt sonika är sjuka i huvudet.

Jag likställer det med att ha bälte på sig i bilen. Risken att råka ut för en olycka är ju extremt liten men jag skulle inte helt sonika köra utan bälte för det. Tänket måste väl ändå vara "just in case" alltid? Vad ville man illustrera förr genom att helt sonika inte låsa ytterdörren?

Den tidens samhälle var faktiskt säkrare på ett sätt som dagens svenskar har svårt att föreställa sig. Den sociala kontrollen var hård, och grannarna grep in om en främmande person tog sig in i ett hus. Sedan ska man ha klart för sig att den tidens lås var lätta att pilla upp för en tjuv. Skyddet var mest symboliskt.

På samma sätt var det ovanligt med cykellås förr, och de lås som fanns kunde öppnas med en välriktad spark.
Citera
2024-04-12, 10:59
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Så om blattarna, missbrukarna och öststatsligorna fick "höjt bostadsbidrag" så skulle allt vara frid och fröjd? antar du trollar. Om de är så fattiga kan de börja med att sälja sina parajumpers..


Förr kanske det hade varit så

Men de nykomna, de som ser framgång i toalettpapper av guld, är inte nöjda med nånting.
Kolla bara Foxtrott nätverket,, smuggla ton av knark,,, inga summor är tillräckliga

Man går med kattguld om det är så, bara det glimmar. Har ni nånsin varit på ett syrianskt bröllop?
Låtsasguld och krafs överallt, fake it till you make it.
Med den mentaliteten är man omättlig. Gratis allt räcker inte. Det ska va diamantskedar, i varje palats.

Exakt som koranen utlovar: staket av guld och rubiner, den som dödat flest får bortåt 100 -palats var.
Sjukt girig mentalitet.
__________________
Senast redigerad av Emoist 2024-04-12 kl. 11:02.
Citera
2024-04-16, 09:49
  #159
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Sverige bestod till 98 % av svenskar, så det behövdes inte. Frågan besvarad, problem solved, tråden skulle kunna låsas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback