Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-24, 21:34
  #553
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Gå tillbaka och se vilken fråga du svarade på.
Gör det du. Jag frågar dig vilka bidrag du syftar på som ges ut som går att leva på trots att man inte söker jobb eller uppfyller kraven som bidragsmyndigheterna har. Ska jag tolka det som att du inte vet själv och du bara är foliehattig igen?
Citera
2021-07-24, 22:50
  #554
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Gör det du. Jag frågar dig vilka bidrag du syftar på som ges ut som går att leva på trots att man inte söker jobb eller uppfyller kraven som bidragsmyndigheterna har. Ska jag tolka det som att du inte vet själv och du bara är foliehattig igen?

Barnbidrag? Studiebidrag? Och...bostadsbidrag. Mmmh, Efterlevnadsbidrag? Finns många faktiskt nu när jag tänker på det, lol
Citera
2021-07-24, 23:50
  #555
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Barnbidrag? Studiebidrag? Och...bostadsbidrag. Mmmh, Efterlevnadsbidrag? Finns många faktiskt nu när jag tänker på det, lol
Studiebidrag kräver att man studerar. Bostadsbidrag kräver att man har en viss hyra, barnbidrag är ganska givet eftersom barn är en kostnad, men har man inget att leva på så tas väl ens barn ifrån en och då får man sedermera inget barnbidrag.
Citera
2021-07-25, 00:35
  #556
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Studiebidrag kräver att man studerar. Bostadsbidrag kräver att man har en viss hyra, barnbidrag är ganska givet eftersom barn är en kostnad, men har man inget att leva på så tas väl ens barn ifrån en och då får man sedermera inget barnbidrag.

På min tid kunde man hoppa på en valfri kurs, sluta tvärt och fortsätta ta ut 100% studiebidrag och lån trots att man inte klarat ett enda hp =) lätta cash. Är övertygad om att systemet är lika slappt idag, det här var inte länge sedan.
Citera
2021-07-25, 00:59
  #557
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
På min tid kunde man hoppa på en valfri kurs, sluta tvärt och fortsätta ta ut 100% studiebidrag och lån trots att man inte klarat ett enda hp =) lätta cash. Är övertygad om att systemet är lika slappt idag, det här var inte länge sedan.
Jag pluggar just nu och vet att det inte är så. Möjligtvis att man kan få bidrag ett litet tag, men för att sedan fortsätta få det måste man bevisa att man klarat tidigare kurser. Sedan ska lånet såklart betalas tillbaka.
Citera
2021-07-25, 10:43
  #558
Medlem
halaltarzans avatar
För en pappskalle som mig så känns ju det här helt jävla ologiskt och något jag tycker att politikerna bör ta tag i snarast. Hämta arbetskraft från i princip andra sidan jorden när Sverige svämmar över av arbetslösa.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...are-i-fredrika
Citera
2021-07-27, 14:23
  #559
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
För en pappskalle som mig så känns ju det här helt jävla ologiskt och något jag tycker att politikerna bör ta tag i snarast. Hämta arbetskraft från i princip andra sidan jorden när Sverige svämmar över av arbetslösa.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...are-i-fredrika
Thailändska risbönder är förmodligen mycket bättre på att plocka bär än vad infödda svenskar är. De har rätt anatomi ( d v s rätt längd) och dessutom vana vid hårt fysiskt arbete från risfälten. Är övertygad om att det är omöjligt att få arbetslösa svenskar att ta dessa arbeten detsamma gäller för övrigt i Spanien där Marockanska kvinnor plocka merparten av all frukt.
Citera
2021-07-27, 16:41
  #560
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
För en pappskalle som mig så känns ju det här helt jävla ologiskt och något jag tycker att politikerna bör ta tag i snarast. Hämta arbetskraft från i princip andra sidan jorden när Sverige svämmar över av arbetslösa.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...are-i-fredrika

Ja, det kan tyckas ologiskt. Men det handlar om pengar (så klart). Bärplockarföretagen betalar så låga löner att ingen som bor i Sverige, invandrare eller ej, kan leva på dem. Däremot är det bra betalt för t.ex. thailändare som dessutom får gratis kost och logi under vistelsen i Sverige och inte behöver bry sig om kostnadsläget här.
Citera
2021-07-27, 17:16
  #561
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ja, det kan tyckas ologiskt. Men det handlar om pengar (så klart). Bärplockarföretagen betalar så låga löner att ingen som bor i Sverige, invandrare eller ej, kan leva på dem. Däremot är det bra betalt för t.ex. thailändare som dessutom får gratis kost och logi under vistelsen i Sverige och inte behöver bry sig om kostnadsläget här.


Så när enkla jobb väl dyker upp ska ingen behöva ta dem? Använd bärplockandet som arbetsträning då och låt FK skjuta till mellanskillnaden, dököttet måste ju för fan aktiveras.
Citera
2021-07-27, 18:56
  #562
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Så när enkla jobb väl dyker upp ska ingen behöva ta dem? Använd bärplockandet som arbetsträning då och låt FK skjuta till mellanskillnaden, dököttet måste ju för fan aktiveras.

beror på vad du menar med enkla? dessa bärjobb kan ju knappast en svensk klara sig på.. jävla slavjobb är det ju.... alla som går på bidrag får bra mycket mer än vad du lär nånsin få för att plocka bär..
Citera
2021-07-28, 06:57
  #563
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
beror på vad du menar med enkla? dessa bärjobb kan ju knappast en svensk klara sig på.. jävla slavjobb är det ju.... alla som går på bidrag får bra mycket mer än vad du lär nånsin få för att plocka bär..

Exaktemente. Då kan man alltså villkora bidragen med att man faktiskt utför arbete, t.ex. bärplockning.
Citera
2021-07-28, 08:32
  #564
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Exaktemente. Då kan man alltså villkora bidragen med att man faktiskt utför arbete, t.ex. bärplockning.
Du glömmer att ingen arbetsgivare vill anställa någon som blir dittvingad. Ta för mycket tid från bärföretagen att ta hand om omotiverade personer som försöker maska. Förstår verkligen varför de vänder sig till Thailand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback