• 1
  • 2
2021-07-06, 21:44
Medlem
gloedhet92s avatar
Nej.

– Det innebär en helt onödig påfrestning på våra avloppsreningsverk. Avloppsreningsverk är inte anpassade för att ta hand om svårnedbrytbara gifter som till exempel kadmium från snus, säger Lars Westberg, kommunikationsavsvarig Miva. (kommunala Miljö- och vattenbolaget)

(https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...abbar-avloppet)

Finns flera artiklar om detta.
Citera
2021-07-07, 00:12
Medlem
AltaretRestess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Washemo
Va? Snusar lössnus, men är inte helt övertygad att portionssnus skulle vara en speciellt stor belastning på reningsverken i förhållande till så mycket annan skit som spolas ner. Det handlar tydligen om fyra miljoner prillor per dag, 1,4 miljarder per år. Men låt oss säga att en toalett rulle är 25m och väger hundra gram, utan hylsa, och en genomsnitts person använder sig av tio ark per dag, vi får då en genomsnitts förbrukning av 10 gram papper per dag, och ta det gånger 10 miljoner, vi har då 100 ton pappersmaterial som åker runt i vårt reningssystem, och det i relation till portionssnuset, som har en vikt av 4 ton. Försumbart enligt mig.

Testfakta toalettrullar.

Om jag förstått det rätt handlar det om svårigheterna att få bort nikotinet, vilket leder till allt högre nikotinhalter i våra vattendrag och skador för vattenlevande organismer och vår miljö som följd.

EDIT: Eller kanske andra ämnen, att döma av det personen innan skrev.
Senast redigerad av AltaretRestes 2021-07-07 kl. 00:25.
Citera
2021-07-07, 00:29
Medlem
Sqrbankens avatar
Är det dax så är det dax och om jag för stunden sjuar mig eller sitter och bajsar så tar jag tillfället i akt. Objekt som Äppelskrutt, ludd från torktumlaren och tandtråd tenderar att åka med av bara farten det med genom detta magiska hål.
Citera
2021-07-07, 00:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Är det dax så är det dax och om jag för stunden sjuar mig eller sitter och bajsar så tar jag tillfället i akt. Objekt som Äppelskrutt, ludd från torktumlaren och tandtråd tenserar att åka med av bara farten det med genom detta magiska hål.
Ja snus brukar hamna där sedan vet jag folk i lägenhet som skickar i matavfall och allt möjligt konstigt att det inte tätnar, till och med spillolja. Jag har egen sketbrunn så förutom snus blir det gåvor från katterna som hela eller halva möss som åker ner i sketbrunnen så det blir fart på rötprosessen i den, tror det har åkt ner en trasig orm och småfåglar där i åxå, duktiga katter.
Citera
2021-07-09, 12:13
Medlem
Scamps avatar
Ibland, beror på hur länge den har varit inne.
Citera
2021-07-09, 12:39
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
Som rubriken lyder: Brukar ni kasta ut snusen när ni kissar?

Nej varför det? Pissar mig själv aldrig i munnen..
Citera
2021-08-19, 14:18
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoraGubbnysen
Ja. Lite av ett tix. Varje jävla gång, kan ha ha suttit under läppen i en sekund eller 2 timmar...
Har försökt att låta bli men såfort jag tänker på annat ramlar den ut.
Samma här.
Sker automatiskt när man står där.
Irriterande då man just lagt in den.
Citera
2025-04-18, 10:50
Medlem
Absolut. Jag kör dock grov lös så det innebär inga problem för avloppssystemet eftersom det löses upp. Jag spolar dock ner ciggen i toaletten också eftersom jag räker inne. Pallar inte ha några äckliga askfat ståendes i hemmet.

Visst hör man lote gnäll kring detta, men jag vetalar redan skyhög skatt. Med tanke på de tusentals miljarder svenskar vetalar in i skatt varje år kan vi förvänta oss att reningsverken klarar av några prillor/fimpar. Det är en service vi betalar dyrt för
Citera
2025-04-21, 11:42
Medlem
DragforADHDs avatar
brukar ha snusen inne när jag kissar.
men spottar ut snusen i papperskorgen innan jag ska gå och göra nummer 2.
Citera
2025-04-21, 14:46
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
brukar ha snusen inne när jag kissar.
men spottar ut snusen i papperskorgen innan jag ska gå och göra nummer 2.
Är det för att det inte ska svida om plumsstänket är snusblandat och det träffar mitt i prick?
Citera
2025-04-21, 14:59
Medlem
floraflaps avatar
Självklart! Snuset får vila medan jag hanterar de viktigaste affärerna. Det är som att lämna bilen utanför innan man går in för att handla – man vill inte ha den i vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in