• 1
  • 2
2021-07-10, 12:11
Medlem
Bra förslag!

Sic scriptum.
Citera
2021-07-11, 19:43
Fler

(FB) Jag är trött på invandrare och vill flytta från Sverige (trådar sammanfogade av mod)

(FB) Tänker ni flytta från sverige?

(FB) När börjar flyktingvågen - från Sverige? Var kan svenskar söka asyl?

(FB) Är det någon här som flyttat till Danmark?

(FB) Har flyttat till Australien - nån som vill veta mer?

Visst några gamla men kollar man ser man massor av liknande trådar så stödjer också detta förslag. Lycka till med ditt förslag ts, mitt misslyckades :/
Senast redigerad av Captinhero 2021-07-11 kl. 19:52.
Citera
2021-07-11, 21:29
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Fler

(FB) Jag är trött på invandrare och vill flytta från Sverige (trådar sammanfogade av mod)

(FB) Tänker ni flytta från sverige?

(FB) När börjar flyktingvågen - från Sverige? Var kan svenskar söka asyl?

(FB) Är det någon här som flyttat till Danmark?

(FB) Har flyttat till Australien - nån som vill veta mer?

Visst några gamla men kollar man ser man massor av liknande trådar så stödjer också detta förslag. Lycka till med ditt förslag ts, mitt misslyckades :/

Det är väl bara den sista som är relevant før det som tas upp i TS.

Men varfør inte, inte bara før svenskar då utan såklart även før andra som bor i annat land än sitt ursprungliga och vill diskutera hur det funkar - så länge man gør det på de godkända forumspråken.

Tycker dock det kunde ligga som ett underforum av Invandring och integration, det är ju detta som står i fokus.
Citera
2021-07-11, 21:30
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det är väl bara den sista som är relevant før det som tas upp i TS.

Men varfør inte, inte bara før svenskar då utan såklart även før andra som bor i annat land än sitt ursprungliga och vill diskutera hur det funkar - så länge man gør det på de godkända forumspråken.

Tycker dock det kunde ligga som ett underforum av Invandring och integration, det är ju detta som står i fokus.

Som sagt vissa gamla ja, men tycker man ser att det har skapats stabilt under forumet en bra tid. Kunde ha bidragit med fler.
Citera
2021-07-12, 13:03
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Som sagt vissa gamla ja, men tycker man ser att det har skapats stabilt under forumet en bra tid. Kunde ha bidragit med fler.

Det var inte att de var gamla, felet var att de har fel utgångspunkt.
Citera
2021-07-12, 13:06
Citat:
Det var inte att de var gamla, felet var att de har fel utgångspunkt.

Jasså trodde underfourmet skulle handla om att flytta från Sverige . Vilken av dem var ej relevant ?
Citera
2021-07-12, 13:13
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Jasså trodde underfourmet skulle handla om att flytta från Sverige . Vilken av dem var ej relevant ?

Det sista, där personen var utflyttad till Australien var relevant, de andra inte då de inte berør redan utflyttade men har som fokus att trådstartaren vill invandra någonstans men fortfarande bor i sitt hemland.

Førslaget, som du hittar i førsta inlägget i tråden:

Jag föreslår att ett forum för "Utlandssvenskar" skapas
Citera
2021-07-12, 13:16
Citat:
Det sista, där personen var utflyttad till Australien var relevant, de andra inte då de inte berør redan utflyttade men har som fokus att trådstartaren vill invandra någonstans men fortfarande bor i sitt hemland.

Førslaget, som du hittar i førsta inlägget i tråden:

Jag föreslår att ett forum för "Utlandssvenskar" skapas

Okej som jag förstod det skulle underforumet också gälla för trådar för folk som funderade på att flytta. Men kanske missförstod då
Citera
2021-07-12, 23:51
Medlem
gullfias avatar
För att förtydliga:
En utlandssvensk, är en person som ÄR svensk (alla vet vad jag menar) men bor i ett annat land. Personen talar infödd svenska och betraktar sig själv som svensk - och betraktas som sådan av andra.

Alltså skulle det föreslagna forumet främst vara till för dessa.

Personer som skulle vilja BLI utlandssvensk, kan ju också använda forumet, som jag skrev. Detta inkluderar dem som skriver om att de är missnöjda med läget och vill lämna landet. Eftersom sådana trådar är ganska vanliga skulle de kunna flyttas till ett separat forum. En del av dem som skriver om detta är unga och omogna och skulle tjäna på att få goda råd från någon äldre person som redan gjort flytten som personen tänkt sig.

Det finns 660 000 utlandssvenskar enligt en kartläggning som jag googlade fram på 1 minut. Jag gissar att ca 400 000 av dessa är "riktiga" svenskar och inte hemvändande utlandssvenskar, men jag kan ha fel där!

För några decennier sen så var utlandssvenskar oftast utskickade av svenska företag, t.ex. utlandskorrespondenter, diplomater, au-pair eller missionär. Nu finns massor av andra grupper av utlandssvenskar och det är lättare att flytta inom EU. Tidigare var arbetstillstånd ibland ett problem.

Även om ens avsikt med att lämna landet, är att flytta för gott, så har de flesta utlandssvenskar fortfarande band till Sverige vare sig det är släkt, vänner, egendom eller något annat.
Citera
2021-07-13, 00:00
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Det finns hundratusentals utlandssvenskar och många av dessa använder Flashback. Siffran ökar varje år. Det finns säkert minst lika många utlandssvenskar som använder Flashback, som det finns användare av vissa droger (med eget forum), någon specifik sexuell livsstil, eller Linuxanvändare....

En hel del frågor relevanta för utlandssvenskar och besvaras bäst av andra med samma erfarenhet. Det finns en sajt för utlandssvenskar med ett forumm har jag för mig, men det är halvdött och självfallet censurerat.

Jag föreslår att ett forum för "Utlandssvenskar" skapas i t.ex. Livsstil, Samhälle eller på något annat lämpligt ställe.
Exempel på underavdelningar kan vara:
  • Utlandssvensk i: (kanske uppdelat i Nordamerika, Västeuropa, Östeuropa, Sydeuropa, Asien, Oceanien... Det är en helt annan sak att vara utlandssvensk i t.ex. Tyskland i jämförelse med Indien eller USA..)
  • Relationer med myndigheter i Sverige (+bank, skatter osv - kan vara mkt krångligt!)
  • Sjukvård och skolgång utomlands (ett annat hett ämne bland utlandssvenskar)
  • Frågor om emigration och att flytta utomlands (för den som f.n. bor i Sverige och önskar råd om att flytta utomlands från någon som redan gjort det).
  • Återvandring (det är inte helt problemfritt att flytta tillbaka till Sverige efter en lång period utomlands).
Det finns aktiva trådar just nu, spridda över hela Flashback- som kanske egentligen skulle passa bäst i ett forum som handlar specifikt om fenomenet "Utlandssvensk".

Att ha ett eget underforum skulle hjälpa folk som är utlandssvenskar att hitta trådar på detta tema, där man kan hjälpa varandra eller hjälpa den som är i Sverige och vill flytta. Som det ser ut nu är det ren slump, om någon som faktiskt är utlandssvensk råkar trilla in på en tråd om ett relevant ämne som har med detta att göra. Sådana trådar kan hamna var som helst.

Bra förslag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in