Citat:
Ursprungligen postat av
kramdjur
Jag tycker du har rätt i att ifrågasätta det! Tydligen är det så att för att sälja kommersiella flygturer ställs vissa krav, t.ex två motoriga flygplan men de har inte råd att uppfylla sådana krav samtidigt är tandemhopp en viktig inkomstkälla för klubbarna så därför får alla tandemhoppare ett års medlemskap i klubben på köpet, då hoppar de på egen risk, men jag tror inte alla kunder är medvetna om det upplägget.
Jag håller med om att det kan diskuteras att man säljer hoppning trots att det inte är kommersiell verksamhet.
Själva grundupplägget ligger nog mycket i det att hoppningen statistiskt är ~5-6 ggr farligare än flygningen. Har man köpt ett tandemhopp har man accepterat en såpass hög risk att flygningen bara ökar risken marginellt. (Här är det viktigt att inse att vi är för små i sverige för att göra statistik av det, och när olyckorna klumpar ihop sig som nu kan det komma att se snett ut. Det har fortfarande omkommit ungefär dubbelt så många hoppare vid hopp som vid flygning i Sve, trots att vi fått två olyckor väldigt tätt).
Jag känner inte igen det med att man skulle bli medlem i klubben när man tandemhoppar.
Det i sig behövs inte, och är ju i så fall etc sätt att runda reglerna ungefär som när folk blir medlem i klubbar i USA för att åka med i gamla veterankärrpr som inte tillåts operera kommersiellt.
EASA, som vi är har tagit tydlig ställning för att tillåta att klubbar säljer tandemhopp, däremot ska det ju inte genomföras på kommersiell nivå.
Citat:
Can a club or association conduct commercial operations?
In accordance with Article 6 of Commission Regulation (EU) 965/2012 of 5 October 2012, an organisation set up with the aim of promoting air sports or recreational aviation may launch paratroopers on a commercial basis with aircraft other than complex powered aircraft provided that:
the aircraft is operated by the organisation under ownership or unmanned lease;
the flight does not generate profits distributed outside the organisation and that,
where persons who are not members of the organisation participate, such flights represent only a marginal activity of the organisation.