Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-02, 13:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Fler än dig vill minimera sina förluster, typ alla! Tro du att du kan förutse framtiden så behöver du ingen allväder portfölj. Det räcker att du säljer precis innan krasch och och köpa tillbaka precis vid botten. Kan du inte förutse framtiden så hjälper din allväder portfölj att minimera förlusten men på bekostnad av lägre avkastning. En allväder portfölj är därför bara bra om du har kort till pension.

Det här är ju samma scenario som när ett fåtal skrek i USA om att bostadsbranschen skulle krascha.

Klart att jag inte vet om det kommer nästa år, om 3år eller 5-10år, men att den kommer fattar jag.
Citera
2022-07-05, 11:51
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Fler än dig vill minimera sina förluster, typ alla! Tro du att du kan förutse framtiden så behöver du ingen allväder portfölj. Det räcker att du säljer precis innan krasch och och köpa tillbaka precis vid botten. Kan du inte förutse framtiden så hjälper din allväder portfölj att minimera förlusten men på bekostnad av lägre avkastning. En allväder portfölj är därför bara bra om du har kort till pension.

Det kanske är intressant att följa upp den här tråden idag när vi haft en Dipp som jag försökte undvika men hittade inget sätt att göra det på.

Nu handlar de närmsta 2-3åren om att återhämta sig till innan kriget startade.

Vad hade man kunnat göra för att minimera förlusten?
Citera
2022-07-05, 13:51
  #15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Fler än dig vill minimera sina förluster, typ alla! Tro du att du kan förutse framtiden så behöver du ingen allväder portfölj. Det räcker att du säljer precis innan krasch och och köpa tillbaka precis vid botten. Kan du inte förutse framtiden så hjälper din allväder portfölj att minimera förlusten men på bekostnad av lägre avkastning. En allväder portfölj är därför bara bra om du har kort till pension.

Mja, genom att undvika de stora nedgångarna skapar man över tid en överavkastning. Detta åtminstone bakåt i tiden, hur saker fungerar och ser ut i framtiden är logiskt något svårt att känna till tyvärr.

Oavsett -- det är bl a detta som ligger till grund för varianter av Allvädersportföljen som t ex Golden Butterfly (GB) som har en något större tilt mot risk.

En GB är generellt sett oerhört tråkig men en väldigt trevlig portfölj att sitta med när det mesta går något sämre. Dess nedsida rör mer att den kan vara jobbig att sitta med när det mesta går upp.

Men istället för att sitta här och prata strunt kan vi faktiskt titta på hur dessa mer nedsidesmedvetna portföljer stått sig på 12 månader respektive 3 år.

-

Jämföreseindex, 12 månader

DJ World Index: -18.14%
OMXSPI, Sverige: -20.92%
DJ USA: -14.59%
Hang Seng, Kina: -22.35%

Medel för ovan: -19.00%

Jämförelseindex, 3 år

DJ World Index: +11.85%
OMXSPI, Sverige: +17.47%
DJ USA: +25.56%
Hang Seng, Kina: -24.05%

Medel för ovan: +7.71%

---

Portföljer

60/40 Balanserad

Fonder,
Lägre risk: Spiltan Räntefond, AMF Räntefond Lång
Högre risk: LF USA, PLUS Småbolag Sverige, Swedbank Asien

Avkastning, 12 månader: -6.57%
Avkastning, 3 år: +17.81%

Jämförelse DJ World Index,
12 månader: +11.57% (relativt)
3 år: +5.96%

-

60/40 Aggressiv

Fonder,
Lägre risk: Spiltan Räntefond, AMF Räntefond Lång
Högre risk: LF USA, LF Fastighetsfond, PLUS Mikrobolag

Avkastning, 12 månader: -7.37%
Avkastning, 3 år: +23.50%

Jämförelse DJ World Index,
12 månader: +10.77%
3 år: +11.85%

-

Golden Butterfly

Fonder,
Lägre risk: Spiltan Räntefond, AMF Räntefond Lång
Medel risk: Guld
Högre risk: PLUS Mikrobolag, LF Fastighetsfond

Avkastning, 12 månader: -8.46%
Avkastning, 3 år: +19.75%

Jämförelse DJ World Index,
12 månader: +9.68%
3 år: +7.9%

-

Golden Butterfly x2

En GB-portfölj men med dubbla antalet tillgångar och således något mindre volatitlitet och ett något mindre "bet" på att specifikt fem tillgångar är bättre än sämre än alternativ B.

Fonder,
Lägre risk: Spiltan Räntefond, AMF Räntefond Lång, Handelsbanken Realränte
Medel risk: SEB Korträntefond USD, Guld
Högre risk: LF USA, Swedban Fastighet, Swedbank Asien, PLUS Småbolag, LF Fastighetsfond

Avkastning, 12 månader: -10.50%
Avkastning, 3 år: +18.32%

Jämförelse DJ World Index,
12 månader: +7.65%
3 år: +6.47%

-

Allvädersportfölj

Fonder,
Lägre risk: Spiltan Räntefond, AMF Räntefond Lång
Medel risk: Guld
Högre risk: LF Global

Avkastning, 12 månader: -1.02%
Avkastning, 3 år: +14.97%

Jämförelse DJ World Index,
12 månader: +17.12%
3 år: +3.12%

---


Datum: 2022-07-05
Datakälla: https://aztest.netlify.app
Citera
2022-07-21, 03:00
  #16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Det kanske är intressant att följa upp den här tråden idag när vi haft en Dipp som jag försökte undvika men hittade inget sätt att göra det på.

Nu handlar de närmsta 2-3åren om att återhämta sig till innan kriget startade.

Vad hade man kunnat göra för att minimera förlusten?
Klok fråga!

Rent matematiskt:
- Om portföljen går ned 50% måste den sedan stiga 100% för att du ska få tillbaka pengarna. (1/0,5=2)
- Om portföljen faller 25% så behöver du en uppgång på 33% för att få tillbaka pengarna. (1/0,75=1,33)

Defensiva placeringar brukar vara guld, räntor, hälsovård/läkemedel och högutdelande. Ibland räknas råvaror och reala tillgångar in.
Hög riskspridning som i billiga globalfonderna är likaså defensivt.


Så här i efterhand hade man kunna ägt mer i läkemedel/hälsovård som gått bra ex
Handelsbanken Hälsovård. Dyr dock.

Fonden AstraZeneca Allemansfond är 50% som en svensk indexfond och 50% tar den skydd i AstraZenecas aktie.

AuAg Precious Green har gått svängigt men upp. Den placerar i miljöaktier och tar skydd i 50% guld (som sista veckorna fallit jobbigt).

Det finns en risk att inflationen gör allt så dyrt att vi går in i en lågkonjunktur och i lågkonjunktur faller räntorna, så att räntefonder stiger.
Då skulle Spiltan Enkel kunna vara bra som placerar 70% i aktier och tar skydd i 30 procent i räntefonder. Men när räntorna stiger och börsen faller då är det värsta klimatet för Spiltan Enkel.

Billiga globalfonder med avgift på 0,2-0,4% (Länsförsäkringar, Swedbank Ro, AMF) har gått förvånansvärt lite ned.

Förvånansvärt lite ned har även global tech fonden DNB Teknologi gått, men den har fin långsiktig track record. Lite dyr 1,2%>

Swedbank Robur Global High Dividend är oxå lite dyr men den har gått lite bättre än de billiga globalfonderna när det krisar.

Jag har alla dessa fonder pluss räntefonder och pluss guld i min isk, inte i ppm.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-07-21 kl. 03:09.
Citera
2022-07-22, 17:22
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Frågan är väl snarare, jag har 20-25år kvar till pension och skulle vilja gå minimalt back över nästa börschkrash i PPM och kan tänka mig att offra några års avkastning för att inte följa med ner 50% om/när det faller, och hur gör jag det enklast?
Jag pratar alltså enbart om det insatta kapitalet på PPM.

Du borde kolla in någon hedgefond. Äger själv Alcur och Elementa hedgefonder.
Citera
2022-07-26, 18:30
  #18
Medlem
Vilka PPM fonder väljer ni idag med tanke på den ekonomiska utvecklingen vi ser nu i världen (på väg in i en lågkonjunktur)?
Citera
2022-07-27, 11:45
  #19
Medlem
Mistyarrows avatar
Själv drog jag i handbromsen och satte i AMF ränta kortsiktig!
Citera
2022-08-05, 01:21
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heyhooletsgo
Du borde kolla in någon hedgefond. Äger själv Alcur och Elementa hedgefonder.

Vill du redogöra för Vilka Aktier/tillgångar som ingår där?

Går det att bygga I ppm?
Citera
2022-08-06, 21:51
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Vill du redogöra för Vilka Aktier/tillgångar som ingår där?

Går det att bygga I ppm?
Svaret på dina frågor är att jag har ingen aning
Citera
2022-08-07, 14:06
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heyhooletsgo
Svaret på dina frågor är att jag har ingen aning

Du äger delar i 2st hedgefonder men har ingen som helst aning om hur fonderna ser ut eller vad det investerar I?

Det låter lite dumdristigt men jag är ju ingen expert.
Citera
2022-08-07, 22:48
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du äger delar i 2st hedgefonder men har ingen som helst aning om hur fonderna ser ut eller vad det investerar I?

Det låter lite dumdristigt men jag är ju ingen expert.

Bara skojade. (Inte kul jag vet) :1

Fondena tar ingen marknadsrisk. Alltså de är inte beroende av hur marknaden rör sig då fonderna tar både korta och långa positioner. Avkastning avgörs på hur bra förvaltarna är på att hitta bra bolag. Och även bolag som den ta korta positioner i.
Citera
2024-03-29, 17:39
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vilka PPM fonder väljer ni idag med tanke på den ekonomiska utvecklingen vi ser nu i världen (på väg in i en lågkonjunktur)?

Såhär 1,5år senare så hade det varit väldigt intressant om man hade fått några svar på din fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback