Vore rimligt.
Jag är tex intresserad av vissa subforum som jag besöker ganska sällan.
Typ skidåkning och vissa specifika programmeringsspråk.
Inte ofta jag orkar gå in på dessa subforum och botanisera - jag skulle uppskatta om nya trådar där hade en chans att dyka upp i mitt personliga flöde.
Detta kan också va ett sätt att nyttja den existerande sökfunktionen.
Det är lätt att argumentera emot rekommendationsbaserade flöden för att 'det leder till det ena och det andra' - men jag tror det mest är konservatism.
Men hur många skulle egentligen föredra om Youtube plockade bort dagens startsida och bara tillhandahöll Populärt och Kronologiskt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Gore-Rytm
På YouTube så surfar man delvis genom att få rekommenderade videor. Varför har inte Flashback samma sak? Är det för att det krävs algoritmer?
Till stor del är det nog för att det
A) är ovanligt på traditionella diskussionsforum
B) man vet att flashbacks användare är konservativa och njuter av att INTE va för lika moderna siter
C) man kanske inte tror på idén själv - och det är ingen större vits att lägga krut på att bygga nåt som man inte tror på, för då kommer det inte få tillräckligt med yta på siten för att kunna bli använt brett
D) rent tekniskt - kan personalisering ge ökad serverbelastning.
Det finns en stor skillnad i belastning för aftonbladet.se och youtube.com. Aftonbladet ser lika ut för alla användare - så de kan ha sin startsida cached på en server Youtube däremot måste göra unika anrop per användare för att ta reda på vad enskilda användaren ska få för rekommendationer.