Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-05-05, 12:24
  #85
Medlem
Hur upplever ni som har en Stemdeck att kvaliteten på skärmen är? Jag har hört att den inte är så bra och hoppats att det skulle släppas en uppgraderad modell, men jag vill inte vänta längre...
Citera
2023-05-07, 08:40
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimyo
Hur upplever ni som har en Stemdeck att kvaliteten på skärmen är? Jag har hört att den inte är så bra och hoppats att det skulle släppas en uppgraderad modell, men jag vill inte vänta längre...

Skärmen är halvkass, kan vara svårt att läsa en del text. Annars fungerar den okej.
Citera
2023-05-07, 12:17
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uziexilsvensk
Skärmen är halvkass, kan vara svårt att läsa en del text. Annars fungerar den okej.

Trist. Har börjat kolla på en del konkurrerande produkter med bättre skärmar. Någon som kan rekommendera dem i stället? Men Steam OS verkar så lockande, synd att man inte kan köra det på andra enheter.
Citera
2023-05-25, 05:44
  #88
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimyo
Hur upplever ni som har en Stemdeck att kvaliteten på skärmen är? Jag har hört att den inte är så bra och hoppats att det skulle släppas en uppgraderad modell, men jag vill inte vänta längre...

Skärmen är deckens största svaghet, tyvärr.

Färgåtergivning är okej men inte toppen. Det ska komma en ny drivrutin i dagarna som ska lösa en del av det och ska kunna ge lite mer justermån. Enligt mig är bildkvaliteten helt okej.

Den har en lite udda upplösning på 800 pixlar i höjd, vilket förvånansvärt många spel saknar stöd för, så alldeles för ofta får man spela spel i 720p med smala svarta bars uppe och nere på skärmen. Gäller främst indie-spel.

Största nackdelen med skärmen är att den lider av light bleed, främst på ovansidan. Märks inte av när det är bild på skärmen men på svart bakgrund är det mycket märkbart.

Hade det kommit ett uppgraderingskit med OLED-skärm hade jag inte tvekat en sekund på att köpa det.

Skärmen är inte en deal breaker i min mening men det är en besvikelse att de inte valde en bättre skärm, främst OLED, men jag misstänker att det var för att hålla nere priset.
Citera
2023-09-01, 14:34
  #89
Medlem
olikafargers avatar
Sålde en kniv för 350 euro och la till några hundralappar och köpte mig 64GB. Hade 1TB microsd kort sedan innan så, är rätt nöjd än så länge.
Har bara provat 1 steam spel, kommer nog användas 50/50 för steam spel och för emulering.

Riktigt schyst att kunna docka den till tvn. Har skickat efter trådlöst t-bord och mus, samt använder Dell's dockningsstation med hdmi/displayports utgångar, usb-c och usb 3.0 samt den där usb-c dockningskabeln man behöver, följt av ett 3d-printat stativ.

Dockningsstationen kostar typ 250kr bättre begagnad på tradera. Riktigt trevlig.

Vi får se hur min recension låter om några veckor, skärmen verkar trevlig men som någon skrev - 800 vertikala pixlar är ganska udda. Är också rätt ovan med Linux, har inte använt linux på 15 år.
Citera
2023-12-10, 07:52
  #90
Medlem
Anade att det skulle komma en uppgradering och ser man på, det var ingen liten uppgradering. Helt nöjd med köpet. Första gången jag köper något annat än PC för att spela och detta är ju inte bara en konsol utan kan användas till allt möjligt. Kan bli Valve som till slut gör Linux (SteamOS) populärt bland massorna.
Citera
2023-12-10, 08:46
  #91
Medlem
cerns avatar
Varför skaffar man en Steam Deck? Det är väl onödigt att göra PC-spel till handhållet? Tappar ju all känsla speciellt med FPS-Spel.
Citera
2023-12-10, 20:46
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Varför skaffar man en Steam Deck? Det är väl onödigt att göra PC-spel till handhållet? Tappar ju all känsla speciellt med FPS-Spel.

För mig som reser och flyttar runt är det perfekt att ha tillsammans med en miniprojektor samt dockningsstation.
Citera
2023-12-13, 10:04
  #93
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Varför skaffar man en Steam Deck? Det är väl onödigt att göra PC-spel till handhållet? Tappar ju all känsla speciellt med FPS-Spel.

Du vet väl att det finns PC-spel i alla möjliga kategorier? Jag har spelat lite FPS på min Deck och det går väl dugligt när man väl blir lite bekant med gyron men givetvis är det natt och dag jämfört med att spela med mus. Det går ju att koppla mus till Decken om man verkligen vill. Att spela FPS med spakar går ju fetbort. Det mesta jag spelar på den är diverse RPG-spel ändå.

Jag reser i jobbet, sover i snitt 80 nätter per år på hotell och spenderar åtskilliga timmar på flygplatser och då är det skönt att ha något att göra. När jag är hemma så är det också en möjlighet för mig att vara nära familjen även när de vill titta på något på TV:n som jag inte vill titta på, livet som ensam man i ett hushåll... Jag har en stationär dator hemma också som jag hellre spelar på när jag vill ha lite tid för mig själv men jag känner mig så osocial och tråkig när jag sätter mig där.

Om du inte själv har något speciellt behov av en bärbar enhet så vore det ju dumt att köpa en.
Citera
2023-12-18, 23:20
  #94
Avstängd
Skribentminimums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Varför skaffar man en Steam Deck? Det är väl onödigt att göra PC-spel till handhållet? Tappar ju all känsla speciellt med FPS-Spel.
Witcher 3 i högsta inställningarna. Antingen det som gäller eller så blir det en Switch version med lägsta möjliga inställningar någonsin. Jag tror att den på Switch är så låg att det är special smort för just hur klen Switch är att man inte ens hittar dessa låga inställningar så lågt på själva PC eller någon annanstans.
Det ska tydligen vara hyfsat dugligt till bärbart-läge ändå.
Det bästa för allesammans vore om en Switch 2 är lite, lite större och enbart handhållen. Spelen kan absolut optimeras bättre då. Dessutom blir priset bra.
Tanken på rykten om svag Switch 2 är så himla besviket.
De tänker bara käka upp ps4 backlog helt enkelt.
Så funderar du på varför en Steam Deck som faktiskt kan spela nuvarande spel vara en dålig idé ändå? Tänk på att den dessutom redan har 80% av Switch uppföljarens backlog i sig redan nu. Spelen kommer inte att vara märkvärdiga förrän Nintendo upplyser oss om det till deras konsol förstås. Men de finns där i Steam Deck redan nu trots allt.
Citera
2024-02-03, 10:38
  #95
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Väntar på att få min steam deck levererad, försöker hålla mig borta från datorn och har använt min switch lite rätt mycket för att spela stardew valley då och då, lätt att ta upp och spela lite då och då, men ska man ha fler spel så får man betala rätt mycket på switchen, därför beställde jag en steam deck då jag redan har många spel som passar till steam deck redan, dessutom är det billigare på steam där det finns rea rätt ofta och så klart sälja in-game saker från csgo så man får spelen gratis.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback