2021-07-17, 12:52
Medlem
Incendios avatar
Saken med småsamhällena är att dessa är utsatta för social dumpning. Det kan vara lika illa där som i babbe-stadsdelen i stan och problemen märks fortare eftersom att stället är mindre och färre "problematiska individer" känns som fler än de är. Dessutom saknar dessa småställen närhet till polis och ambulans, så det är inget jag skulle kalla trygghet.

Hela Ljungby kan du glömma, där är det babbar precis överallt. Även mycket droger och skit. Satsa på småsamhällen utan hyreslägenheter. Kalvsvik är en liten pärla. Gemla är okej forfarande för att vara så "stort". Annars är det nästan bäst att satsa på en tryggare klick i en stad. Då har du åtminstone närmare till hjälp...
Citera
2021-07-17, 12:54
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksmupp
Hur är det med ställen som Vislanda och Ryssby med omnejd nu? Är själv bördig därifrån på fädernet, men eftersom jag är uppvuxen i Stockholm blir jag aldrig accepterad helt om jag flyttar dit. Men du bör väl kunna smälta in dialektalt fortfarande?
Vislanda har en Icabutik ser jag, samt vårdcentral, tandläkare, gym, äldreboende och apotek.
Det var i alla fall fina bygder när jag bodde hos släktingar under barndomssomrarna.
Båda ställena är numer invaderade av babbar och droger. Högstadiet i Vislanda har blivit ett stort problem.
Citera
2021-07-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Båda ställena är numer invaderade av babbar och droger. Högstadiet i Vislanda har blivit ett stort problem.
Aha fy fan! Tråkigt att höra!
Citera
2021-07-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Herregud, undvik småland och östra skånes alla bondläpphålor. Ska man bo i dom krokarna är det för havet, och då finns det bara 4 ställen att välja på: Åhus, Valje, Sölvesborg/lister och Karlshamn. Öster om Karlshamn går FETBORT. Räcker inte budgeten så öka på den

Oj. Åhus är fint. Listerlandet är lite "speciellt" vilket jag fått bekräftad av en kollega från Karlshamn. Budgeten är nog som den är (1-2 MSEK). Karlshamn och Valje känner jag inte till.

Citat:
Saken med småsamhällena är att dessa är utsatta för social dumpning. Det kan vara lika illa där som i babbe-stadsdelen i stan och problemen märks fortare eftersom att stället är mindre och färre "problematiska individer" känns som fler än de är. Dessutom saknar dessa småställen närhet till polis och ambulans, så det är inget jag skulle kalla trygghet.

Hela Ljungby kan du glömma, där är det babbar precis överallt. Även mycket droger och skit. Satsa på småsamhällen utan hyreslägenheter. Kalvsvik är en liten pärla. Gemla är okej forfarande för att vara så "stort". Annars är det nästan bäst att satsa på en tryggare klick i en stad. Då har du åtminstone närmare till hjälp...

Det är en risk med social dumpning. Finns ju bytar och t o m städer som förstörts av invandringen. Min bror bor på Lidingö och där känner jag mig oerhört trygg men också lite som den fattige kusinen från landet.

Ljungby är alltså förstört.

Kalvsvik var jag inte beredd på - känner till småbyarna runt Åsnen (Urshult, Grimslöv, Torne).

Citat:

Det har blivit svårt alternativt väldigt dyrt att hitta svenskreservat i södra Sverige. I norra tror jag det finns fortfarande men det passar inte mig som är från södern.
Citera
2021-07-30, 22:43
Medlem
preben12s avatar
Ingelstad och Gemla är bra i Växjö kommun men rätt dyra, speciellt Gemla. Dålig koll på Lammhult, Rottne och Braås. Åryd och Furuby är nog okej men är kanske på gränsen till att vara för små enligt TS.

Som tidigare nämnt i tråden är Kalvsvik fint. Även de omkringliggande Tävelsås, Vederslöv, Dänningelanda och Uråsa är bra enligt mig. Men lever inte upp till kraven i TS.

Väckelsång är bra i Tingsryd kommun. 20 minuter in till Växjö men börjar bli rätt dyrt där också och få villor till salu. Tingsryd är helt okej.

Östra Göinge ligger väldigt off och Broby, Glimåkra, Sibbhult och Knislinge känns alla som rätt tråkiga ställen. Men då ska sägas att jag bara åkt igenom dem och som mest stannat och handlat där vid genomfart.
Citera
2021-07-31, 10:39
Medlem
Samma i alla dessa trådar: Alla vill ha ett Österlen, men bara betala Östra Göinge-priser för det. Det är en ekvation som inte kommer gå ihop.

Mitt tips: Någon gammal fiskehåla på Listerlandet i Blekinge. Visst, det är lite bonnigt och urinvånarna kanske verkar lite inavlade/kufiska, men hur tror du det var på Österlen innan stockholmarna hittade dit?

Visst, om 25 år har nog storstadsbor även hittat till Listerlandet och priserna blir därefter men då sitter du ändå snart på demensboendet i glömskans töcken och yrar ändå.
Citera
2021-08-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Ingelstad och Gemla är bra i Växjö kommun men rätt dyra, speciellt Gemla. Dålig koll på Lammhult, Rottne och Braås. Åryd och Furuby är nog okej men är kanske på gränsen till att vara för små enligt TS.

Som tidigare nämnt i tråden är Kalvsvik fint. Även de omkringliggande Tävelsås, Vederslöv, Dänningelanda och Uråsa är bra enligt mig. Men lever inte upp till kraven i TS.

Väckelsång är bra i Tingsryd kommun. 20 minuter in till Växjö men börjar bli rätt dyrt där också och få villor till salu. Tingsryd är helt okej.

Östra Göinge ligger väldigt off och Broby, Glimåkra, Sibbhult och Knislinge känns alla som rätt tråkiga ställen. Men då ska sägas att jag bara åkt igenom dem och som mest stannat och handlat där vid genomfart.

Ska börja kartlägga orter och se vad de har i form av service, kommunikationer mm.

Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Samma i alla dessa trådar: Alla vill ha ett Österlen, men bara betala Östra Göinge-priser för det. Det är en ekvation som inte kommer gå ihop.

Mitt tips: Någon gammal fiskehåla på Listerlandet i Blekinge. Visst, det är lite bonnigt och urinvånarna kanske verkar lite inavlade/kufiska, men hur tror du det var på Österlen innan stockholmarna hittade dit?

Visst, om 25 år har nog storstadsbor även hittat till Listerlandet och priserna blir därefter men då sitter du ändå snart på demensboendet i glömskans töcken och yrar ändå.

Kan nog tänka mig en halvtimmes bilresa in till ett större köpcentrum liknande Växjös vilket gör att man kan bo i en billigare "kranskommun" till dyra Växjö om man vill.

Jag har absolut inget krav eller knappt önskan om kustnära - nästan så jag ser fram emot en liten plasteka med 4hk i en småländsk sjö mer. En sådan sjötomt hade varit fint men tyvärr ekonomiskt omöjligt.

Sedan finns det faktiskt ett hus en släkting har som kanske blir ledigt och tar jag det faller hela tråden... Det behöver inte komma ut på marknaden, det är väldigt vanligt att hus inte lämnar släkten

Mycket glad att jag fått så många svar.
Citera
2021-08-18, 18:26
Medlem
takeitchills avatar
Karlshamn är fint. Billigare än Karlskrona i alla fall. Sölvesborg kanske?
Citera
2021-08-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Tingsryds kommun med omnejd? Lågt tempo, gott om fiskevatten och Börjes varuhus där du kan skaffa det mesta du behöver. Har passera några somhålor där utanför som är rätt mysiga. Kanske inte mycket till arbetsmarknad, men ska du ändå pensioneras spelar det möjligen mindre roll. "Nära" till både Växjö och Blekinge orterna.

Söker man lugnt och fridfullt tror jag faktiskt Tingsryd med omnejd kan vara en idé att utforska. Lite folk, vacker natur osv. Tydligen är livslängden bland de längsta i världen, tillsammans med någon ö i Japan så helt illa kan det inte vara.
Citera
2021-08-20, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Söker man lugnt och fridfullt tror jag faktiskt Tingsryd med omnejd kan vara en idé att utforska. Lite folk, vacker natur osv. Tydligen är livslängden bland de längsta i världen, tillsammans med någon ö i Japan så helt illa kan det inte vara.

Kanske. Tingsryd har lite billigare hus än Växjö och Älmhult känns det som. Har lite koll då farmor bodde i Urshult (by i Tingsryds kommun) länge. Som alltid är mina erfarenheter gamla, alltså från 70-90-talen, så det kan ju ha förändrats.
Citera
2021-08-20, 23:35
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Ja, det där om att leva länge har jag inte hört mycket om, men lugnt och skönt lär en kunna ha det i Tingsryd.
Citera
2021-08-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki

Jag har absolut inget krav eller knappt önskan om kustnära - nästan så jag ser fram emot en liten plasteka med 4hk i en småländsk sjö mer. En sådan sjötomt hade varit fint men tyvärr ekonomiskt omöjligt.

Tråkigt att du är så geografiskt snäv. Hade vattendraget fått ligga längre norröver, hade du kommit billigare undan. Samma livsstil, skogsstjärna och eka med snurra, fast bara du kunnat glömma Växjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in