Jag har levt på Existensminimum (dvs pengar från Socialen, inte Förbehållsbelopp som TS pratar om).
Det är verkligen inte roligt, det beror helt på hur gott ställt man hade det innan man började leva på smulor.
Har du inredning, TV, Dator, kläder, bra skor och övrig utrustning som kan behövas i hemmet så kan du faktiskt leva rätt så avkopplat i några månader innan verkligheten smyger sig på en.
Har du däremot inget sen tidigare så innebär det att du varje månad
överlever månad till månad, utan något ljus i tunneln.
Behöver du skor, kanske t.o.m formgjutna iläggssulor pga ryggbesvär/knäbesvär/hälbesvär så får du gå med smärtan i flera månader innan du har råd att införskaffa detta, under tiden kommer dina besvär bli värre och kanske leda till att du behöver införskaffa mer saker för att råda bot på besvären, vilket tar ännu längre tid. Onda cirkeln är jobbig och svår att bryta.
Har du inget bra socialt nätverk sedan tidigare kommer du nu leva helt isolerad och utveckla psykisk ohälsa då krogen är uteslutet eller vilken annan aktivitet som helst är uteslutet som kräver pengar.
Att börja med en ny sport är bara att glömma.
Finns folk som säger att det bara är att ta bussen till huvudstaden och prata med folk i parker, något samma folk glömmer är att bara utgift för buss samt hemgjord mat för picknick är en dyr utgift och något som begränsar en.
Det går ganska bra att transportera sig under sommaren med cykel, förutsatt att du har en cykel sen tidigare. Att köpa en skrutt för några hundra där kedjan hoppar/går av och kräver reparation är en dyr utgift för den som inte har några pengar, särskilt när man kanske inte ens har verktyg sedan tidigare som också skall införskaffas.
Nej jag tror att denna tråd är skapad av en person som inte vet skillnaden mellan existensminimum och förbehållsbelopp och vill av någon oklar anledning ha uppmärksamhet, men vad vet jag egentligen, jag kanske levde helt fel under existensminimums tiden och missade allt det "goa".
Citat:
Ursprungligen postat av
Elgatoloco
Nej nej! Existensminimum är det du får ha kvar efter att dom dragit från min lön. Företaget där jag jobbar fyller i varje månad och skickar in till dem exakt vad jag tjänat, de drar i sin tur allt förutom hyran, busskort och resterande 5016kr. Allt över försvinner som sagt.
Sammanlagt behåller jag 11716kr och dem drar mellan 11-15k/mån
Du förväxlar ständigt "Existensminimum" med "Förbehållsbelopp" och bara det ger mig signaler om att du inte vet vad du pratar om, dvs du är ett troll, givetvis kan jag ha fel. Men har du haft dialog med Kronofogden som jag också har haft en gång i tiden så bör du veta att de
ALDRIG nämner existensminimum.