Citat:
Ursprungligen postat av
sisus
När blir det farligt att smälta bly p.g.a blyånga/blyrök. Vid vilka temperaturer blir bly till rök/ånga?
I praktik betydelse? Aldrig. Du kommer inte fortsätta värma metallen efter att den smält. För att den ska bli så varm att den blir direkt farlig måste du få den så varm att den glöder. Och det kommer du aldrig att göra vid arbete med smält bly. Varför? Det finns ingen anledning, helt enkelt. När den väl har smält behöver du bara hålla den smält och du kommer raskt inse att om du ska gjuta med den så vill du ha smältan så kall som möjligt så det stelnar så fort det kan så du kan gjuta färdigt. För det är varmt och besvärligt att gjuta saker. Man vill vara effektiv. Och man vill ändå inte meckla med detta inomhus.
I mitt fall, jag göt en hoper hagelslugs så sent som igår, innebär det att grytan står på en vanlig gasolplatta utomhus. Det håller blyet flytande men inte otroligt mycket mer. Jag kan sänka ned en slev och ta upp en lagom mängd bly till gjutformen utan att det stelnar i sleven men ca 5 sekunder efter jag fyllt den varma formen har det stelnat utan att strålningsvärmen gör att jag måste använda handskar. Gissar att mitt bly håller omkring 375 grader i grytan.
Om du däremot skulle ge dig på att elda kablar som innehåller bly så kan du kanske komma upp i farliga temperaturer, men eftersom blyet smälter och samlas i botten av kabelhögen och där kyls av, så är även detta osannolikt. Då lär du snarare bli förgiftad av plaströken.