2021-07-28, 18:13
Medlem
När blir det farligt att smälta bly p.g.a blyånga/blyrök. Vid vilka temperaturer blir bly till rök/ånga?
Citera
2021-07-28, 18:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Svar
Citera
2021-07-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
När blir det farligt att smälta bly p.g.a blyånga/blyrök. Vid vilka temperaturer blir bly till rök/ånga?

Så fort det smälter bildas farlig nivå av skadliga ångor

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bly

God luftväxling / effektivt utsug och gasmask borde räcka som skyddsåtgärder.

https://www.magasin10.se/sakerhet/an...ter-sr-510-p3/
Citera
2021-07-28, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Svar

Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Så fort det smälter bildas farlig nivå av skadliga ångor

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bly

God luftväxling / effektivt utsug och gasmask borde räcka som skyddsåtgärder.

https://www.magasin10.se/sakerhet/an...ter-sr-510-p3/
Fantastisk kvalité på svaren!

Vid runt 600C börjar bly ånga, men det är långt över smältpunkten och inget att oroa sig för. I allmänhet är inte bly i sig speciellt farligt, utan det är blysalter och ännu värre med organiska blyföreningar som tetraetylbly som användes i Sverige in på 80-talet i blyad bensin.

Bly är en ganska inert metall och många blysalter är inte vattenlösliga.
Citera
2021-07-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Fantastisk kvalité på svaren!

Vid runt 600C börjar bly ånga, men det är långt över smältpunkten och inget att oroa sig för. I allmänhet är inte bly i sig speciellt farligt, utan det är blysalter och ännu värre med organiska blyföreningar som tetraetylbly som användes i Sverige in på 80-talet i blyad bensin.

Bly är en ganska inert metall och många blysalter är inte vattenlösliga.

600K är smältpunkten ånga bildas vid 600°C - jag skäms över denna pinsamma felläsning. Bra att det finns läskunniga som kan rätta. Tack!
Citera
2021-07-28, 19:13
Bannlyst
Citat:
600K är smältpunkten ånga bildas vid 600°C - jag skäms över denna pinsamma felläsning. Bra att det finns läskunniga som kan rätta. Tack!
Jag undrar vem som saknar läskunnighet.

Jag citerar din egen referens, då:

Citat:
Vid temperatur över 600 °C är blyets ångtryck större än 1 mbar vilket ger en mycket giftig blyånga[1]

Smältpunkten är 328C (eller 600K om man så vill).
Citera
2021-07-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Jag undrar vem som saknar läskunnighet.

Jag citerar din egen referens, då:

Smältpunkten är 328C (eller 600K om man så vill).

Jag tacjkade Dig för en bra rättelse. Nu hänger jag inte riktigt med längre!
Citera
2021-07-28, 19:41
Bannlyst
Citat:
Jag tacjkade Dig för en bra rättelse. Nu hänger jag inte riktigt med längre!
Ursäkta, då missförstod jag dig.
Citera
2021-07-28, 22:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Så smältpunkten anges till drygt 300 °C och kokpunkten till, här står det olika på olika platser från "över 600" till 1 700 °C. Hursomhelst är ångan eller röken däremellan det som är farligt. "Hälsorisker // Någon säker lägsta nivå är emellertid svår att fastställa // Särskilt när hjärnan utvecklas ... är känsligheten stor ... fördröjd utveckling, lägre IQ och beteendestörningar. Hämmad blodbildning och nedsatt hörsel // indikationer ... att dessa effekter saknar tröskel, vilket leder till att man inte kan fastställa en 'säker' blyhalt i blod hos barn och foster.

Idag exponeras den allmänna befolkningen för bly framför allt via födan men baserat på beräkningar av veckointaget av bly via mat så förefaller denna exponering generellt sett vara låg i Sverige.
Vissa riskgrupper, som via konsumentprodukter kan exponeras för skadliga mängder bly, har emellertid identifierats. Exempel på sådana riskgrupper är sportfiskare som själva stöper sina fiskesänken, personer som använder lödtenn, de som gjuter tennsoldater och blykulor till svartkrutsskytte.

Dessa aktiviteter kan leda till hög 'okontrollerad' exponering av blyånga. Blyånga bildas då bly smälter vid höga temperaturer. Denna 'ånga' innehåller små inandningbara blypartiklar och upptaget i lungan antas vara 100 procent. Ytterligare exempel är personer som vistas i lokaler där doftljus/geléljus, med blyinnehållande veke, är tända. Då ljusen tänds ...
" allt kursiverat saxat och ansat ur kemikalieinspektionens skrift "Bly i varor" 2007 sid 8. Är det svar på frågan.
Citera
2021-07-28, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så smältpunkten anges till drygt 300 °C och kokpunkten till, här står det olika på olika platser från "över 600" till 1 700 °C. Hursomhelst är ångan eller röken däremellan det som är farligt. "Hälsorisker // Någon säker lägsta nivå är emellertid svår att fastställa // Särskilt när hjärnan utvecklas ... är känsligheten stor ... fördröjd utveckling, lägre IQ och beteendestörningar. Hämmad blodbildning och nedsatt hörsel // indikationer ... att dessa effekter saknar tröskel, vilket leder till att man inte kan fastställa en 'säker' blyhalt i blod hos barn och foster.

Idag exponeras den allmänna befolkningen för bly framför allt via födan men baserat på beräkningar av veckointaget av bly via mat så förefaller denna exponering generellt sett vara låg i Sverige.
Vissa riskgrupper, som via konsumentprodukter kan exponeras för skadliga mängder bly, har emellertid identifierats. Exempel på sådana riskgrupper är sportfiskare som själva stöper sina fiskesänken, personer som använder lödtenn, de som gjuter tennsoldater och blykulor till svartkrutsskytte.

Dessa aktiviteter kan leda till hög 'okontrollerad' exponering av blyånga. Blyånga bildas då bly smälter vid höga temperaturer. Denna 'ånga' innehåller små inandningbara blypartiklar och upptaget i lungan antas vara 100 procent. Ytterligare exempel är personer som vistas i lokaler där doftljus/geléljus, med blyinnehållande veke, är tända. Då ljusen tänds ...
" allt kursiverat saxat och ansat ur kemikalieinspektionens skrift "Bly i varor" 2007 sid 8. Är det svar på frågan.
Nej, bly kokar inte vid 600C, utan vid strax över 1700C, däremot börjat blyet avge ånga vid 600C. Precis som ett glas vatten dunstar bort utan att koka, så börjar bly dunsta vid 600C utan att koka. Men för all del, att aktivt pyssla med bly dagligen är säkert inte bra, även om man bara värmer det till smältpunkten.
Citera
2021-07-30, 09:21
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus

I praktik betydelse? Aldrig. Du kommer inte fortsätta värma metallen efter att den smält. För att den ska bli så varm att den blir direkt farlig måste du få den så varm att den glöder. Och det kommer du aldrig att göra vid arbete med smält bly. Varför? Det finns ingen anledning, helt enkelt. När den väl har smält behöver du bara hålla den smält och du kommer raskt inse att om du ska gjuta med den så vill du ha smältan så kall som möjligt så det stelnar så fort det kan så du kan gjuta färdigt. För det är varmt och besvärligt att gjuta saker. Man vill vara effektiv. Och man vill ändå inte meckla med detta inomhus.

I mitt fall, jag göt en hoper hagelslugs så sent som igår, innebär det att grytan står på en vanlig gasolplatta utomhus. Det håller blyet flytande men inte otroligt mycket mer. Jag kan sänka ned en slev och ta upp en lagom mängd bly till gjutformen utan att det stelnar i sleven men ca 5 sekunder efter jag fyllt den varma formen har det stelnat utan att strålningsvärmen gör att jag måste använda handskar. Gissar att mitt bly håller omkring 375 grader i grytan.

Om du däremot skulle ge dig på att elda kablar som innehåller bly så kan du kanske komma upp i farliga temperaturer, men eftersom blyet smälter och samlas i botten av kabelhögen och där kyls av, så är även detta osannolikt. Då lär du snarare bli förgiftad av plaströken.
Citera
2024-09-10, 22:41
Man misstar sig ofta då det gäller blyförgiftning i dess tidiga skede. Symtomen är vaga och förknippas lätt med andra åkommor. Exempel på symtom kan vara huvudvärk, trötthet, muskelsmärtor, dålig matsmältning, skälvningar, förstoppning, kräkningar, anemi, blekhet, vertigo (svindel, yrsel) och nedsatt koordination. Blyförgiftning på låg nivå sänker intelligensen, minskar uppmärksamheten och påverkar minnes- och språkfunktionen. Den kan utlösa mentala rubbningar som hyperaktivitet, fördröjd och hämmad reaktionsförmåga och senilitet samt perifer neuropati med t.ex. droppfot som följd.

https://kurera.se/bly-pb/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in