Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-10-10, 14:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Gå in på hemnet och sök upp exakt det slags radhus du är intresserad av. Där finns en exakt beräkning på "årskostnad/driftkostnad", och ofta är den även uppspaltad i posterna uppvärmning, vatten, el, sopor, försäkring. jag har en riktigt stor villa den kostar 50.000 kr per år = 4500 kr per månad i löpande drift. Ett litet radhus kanske hälften.
Hur många kWh per år ungefär bränner du? Är villan eluppvärmd?
Citera
2021-10-10, 14:45
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur många kWh per år ungefär bränner du? Är villan eluppvärmd?
Mina siffror förutsätter fjärrvärme, hus med direktverkande el är inte mycket att köpa eller äga tycker jag, dålig investering. Min mamma hade 56 kvm i Danderyd med direktverkande el, en kall vinter-december fick hon en elräkning på 10.000 kr.
Citera
2021-10-11, 20:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
Har sökt och googlat men hittar inte vad detta skulle kosta i månaden om man har ett radhus på ungefär 85m2. Har någon ett hum ungefär? Är inte så frusen av mig och bor på sydligare breddgrader här i Sverige.

Hur långt är ett snöre? Den frågan är omöjligt att svara på då det skiljer oerhört beroende på hur det är byggt. Det är många faktorer som spelar in vad kostnaden blir.
Citera
2021-10-12, 21:00
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backafort
Jag bor på 90 m2 med direktverkande element, men finns även en källare som har två element. Jag förbrukar ca 26000 kWh. Så inte mer än det skulle jag säga till en början med.

26000 kWh låter jäkligt högt för ett radhus. Kanske dags att se över din uppvärming? Installera en luftvärmepump om du nu inte hyr radhuset?
Citera
2021-10-13, 11:07
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
Har sökt och googlat men hittar inte vad detta skulle kosta i månaden om man har ett radhus på ungefär 85m2. Har någon ett hum ungefär? Är inte så frusen av mig och bor på sydligare breddgrader här i Sverige.

20.000 kWh per år plus/minus ganska många procent. Kostnaden beror förstås på elpriset och förbrukningen varierar med årstiderna.
Har du grannar på båda sidor eller ligger radhuset sist i längan? Ventilation med återvinning eller bara frånluftsfläkt? När är huset byggt och i vilket skick är det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in