Finns det ngon mediaspelare som kan tvinga videofilernas inbyggda 5.1-ljud att spelas upp som normalt stereoljud?
Jag har provat VLC och IINA men lyckas inte i ngon av dem. (VLC fr Windows verkar ha inbyggda funktioner fr detta men de saknas i Mac-versionerna. Har testat flera olika versioner fr att skerstlla det.)
Hade varit otroligt tacksam ifall ngon kan bertta fr mig hur jag lyckas med detta konststycke. Alternativt ngon annan metod som uppnr samma resultat.
(Anledningen till att jag frgar r fr att jag kr vanliga 2.1-hgtalare och ljudniverna/balansen blir drfr knasiga.)
Jag har aldrig suttit vid en mac men i mitt windows finns valet 'spatialljud' som ger en klar frbttring med tv kanaler, jag har dock bara tv kanaler och inte 2.1. Dolby atmos fungerade likadant under gratisperioden.
Finns det ingen som har koll p hur man lser detta?
Jag har hittat frslag p att man ska anvnda sig utav ffmpeg fr att konvertera surround till stereo. Men jag frstr mig inte p detta alls. r ffmpeg ngot program eller? Jag vill bara att ljudet i en videofil ska spelas upp i stereo. Kan ngon vnlig sjl frklara detta fr mig?
Jag har ven hittat information om att Windows-anvndare kan ndra detta direkt i sitt VLC genom att ndra lite under "output modules".
Citat:
1. Go to VLC settings (ctrl+p).
2. Show all settings (bottom left corner)
3. Under audio, choose Output modules and DirectX and select speaker configuration: Stereo.
4. Save settings!
Men denna instllningen finns inte i Macversionen av VLC. S jag sitter fortfarande fast.
Oftast upplever jag att musik och ljudeffekter r jttehga medans dialogen r tystare. Drfr mste man sitta beredd med fjrrkontrollens volymjustering under hela filmen, istllet fr att slappna av och njuta av filmen, helt enkelt. Att sitta med fjrren r ingen bra lsning.
Finns det ingen som har koll p hur man lser detta?
Jag har hittat frslag p att man ska anvnda sig utav ffmpeg fr att konvertera surround till stereo. Men jag frstr mig inte p detta alls. r ffmpeg ngot program eller? Jag vill bara att ljudet i en videofil ska spelas upp i stereo. Kan ngon vnlig sjl frklara detta fr mig?
Jag har ven hittat information om att Windows-anvndare kan ndra detta direkt i sitt VLC genom att ndra lite under "output modules".
Men denna instllningen finns inte i Macversionen av VLC. S jag sitter fortfarande fast.
Oftast upplever jag att musik och ljudeffekter r jttehga medans dialogen r tystare. Drfr mste man sitta beredd med fjrrkontrollens volymjustering under hela filmen, istllet fr att slappna av och njuta av filmen, helt enkelt. Att sitta med fjrren r ingen bra lsning.
Kan du testa att rippa om filmen i tex Handbrake? Kan inte kolla just nu, men har fr mig att man kan vlja hur ljudet ska hanteras dr nr man rippar filmer.
Kan du testa att rippa om filmen i tex Handbrake? Kan inte kolla just nu, men har fr mig att man kan vlja hur ljudet ska hanteras dr nr man rippar filmer.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!