• 7
  • 8
2024-05-10, 12:05
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag tror detta är ontopic för tråden;
https://polisen.se/aktuellt/handelse...fylleri-gavle/

Citat:
En polispatrull fattar misstankar mot en person på elsparkcykel. I samband med att fordonet på Rälsgatan stoppas sker en kollision.

Personen på elsparkcykeln förs till sjukhus för kontroll, och i dennes väska hittas narkotika. Personen, en man i 40-årsåldern, blir misstänkt för drograttfylleri, olovlig körning och narkotikabrott eget bruk.
En som blivit stoppad på en elspark och åkt på olovlig körning. Helt ofarligt är det alltså inte, åtminstone inte om man åker omkring knarkad.
Citera
2024-05-10, 15:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag tror detta är ontopic för tråden;
https://polisen.se/aktuellt/handelse...fylleri-gavle/

En som blivit stoppad på en elspark och åkt på olovlig körning. Helt ofarligt är det alltså inte, åtminstone inte om man åker omkring knarkad.
Ja kör man påverkad och dessutom kolliderar ökar helt klart risken. Kör man sansat och håller sig till Max 20 km/h är nog risken att åka fast ganska låg. Är man påverkad eller kör i 45 så är nog risken klart högre.
Citera
2024-05-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det blir böter för olovlig körning, samt eventuellt även böter för vårdslöshet i trafik. Har du bil/mc-körkort kan det även dras in eller suspenderas.

Va pratar du om det kan inte bli någon olovlig körning.
Möjligtvis att den har framförts utan hjälm och ev för att ha kört där det är mopedförbud

Så på sin höjd kan det bli böter, om han nu övht blir stoppad
Citera
2024-05-11, 15:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Va pratar du om det kan inte bli någon olovlig körning.
Möjligtvis att den har framförts utan hjälm och ev för att ha kört där det är mopedförbud

Så på sin höjd kan det bli böter, om han nu övht blir stoppad
har fordonet baklampa? bromslampa? blinkers? framlampa? röd reflex baktill? 2 av varandra oberoende bromsar? är fordonet godkänt för gatukörning? bara ett axplock av vad som krävs.
Citera
2024-05-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
har fordonet baklampa? bromslampa? blinkers? framlampa? röd reflex baktill? 2 av varandra oberoende bromsar? är fordonet godkänt för gatukörning? bara ett axplock av vad som krävs.

Det räknas som en moped om motorn är för stark. Inte värre än så
Citera
2025-03-17, 13:30
Medlem
Monkan3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Jag har beställt en Ninebot by Segway KickScooter MAX G30E II

Och den ligger över 250W och åker i högst 25km/H och gränsen ligger enligt lag på 20km/H!!
Så vad händer om jag blir stoppad med den och hur troligt är det att polisen stoppar mig ?

Elsparkcykeln borde kommer med en app på telefonen där man kan ändra hastigeten.

Ett tips är att inte ställa den utomhus då den kommer bli snodd.

edit: såg inte att du frågade om det här för 4 år sen. sorry haha
Senast redigerad av Monkan3000 2025-03-17 kl. 13:33.
Citera
2025-03-17, 14:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkan3000
Elsparkcykeln borde kommer med en app på telefonen där man kan ändra hastigeten.

Ett tips är att inte ställa den utomhus då den kommer bli snodd.

edit: såg inte att du frågade om det här för 4 år sen. sorry haha
Ett fordon som kan ställas om med en app är juridiskt sätt den hastighet som den kan köras med som max. Fordonet måste vara permanent spärrat till 20 km/h-250Watt för att vara godkänt. Ett fordon som kan ställas om till en annat fordonstyp med en app eller en knapp är inte godkänt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in