2021-08-18, 17:28
Medlem
Nej, 7 millar försvinner snabbt speciellt om man inte har jobbat för det.
Citera
2021-08-19, 08:45
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruceLuke
I en närstående framtid, låt oss säga inom 24 månader, har jag troligtvis lyckats få ihop 7 miljoner kr i likvida medel. Jag är ca 40 år, sambo, och har arbetat hårt som företagare under många år. Jag äger både landställe och bostad i en av Sveriges största städer.

Funderingar: 1) Är 7 miljoner tillräckligt för att sluta arbeta och leva på avkastning/sparade medel? 2) Hur förvaltar jag pengarna så att de på ett så tryggt sätt växer över tid?

Jag siktar på 16 mille, sedan tar jag avkastningen på det varje år och kan känna mig trygg.
7 mille räcker inte för mig, men beror ju på varje enskild individs levnadsförhållanden.
Citera
2021-08-19, 13:38
Medlem
Skulle inte sluta jobba för 7 miljoner. Jag hade nog lagt i högre växel och jobbat ännu mer när man skulle kunna utveckla företaget för runt 1 miljon.
Citera
2021-08-19, 14:47
Medlem
hroobarbs avatar
Ja, utan tvekan - trots att jag har decennier kvar till pensionen. Jag hatar att jobba och det hindrar mig från alla roliga, kreativa saker jag vill göra i livet.
Citera
2021-08-20, 16:04
Medlem
mhns avatar
Ja, utan tvekan, det hade jag klarat mig på resten av livet om jag lever sparsamt. Jag mår verkligen piss av att arbeta, och längtar tillbaka till när jag var arbetslös, vilket var ett tag sedan, ca 25 år. Jag hade inte mycket pengar då, men mådde mycket bättre av att vara arbetsfri. Vi får se om jag väljer att bli arbetsfri igen, det är lockande, men att parasitera på andra är inget jag egentligen vill göra.
Citera
2021-08-26, 09:23
Medlem
Samowiedzas avatar
20k i månaden i 30 år till hade räckt gott och väl.

Räknar man bort bensinkostnaden för att åka till jobbet, alla tvångsmässiga impulsköp jag gör ute på uppdrag & mängden snus/kaffe som går åt för att släpa sig igenom en arbetsdag så kommer jag kunna leva som en rockstjärna jämfört med i nuläget.
Citera
2021-08-26, 09:43
Medlem
Nihennas avatar
Ja, absolut.

7 000 000 * 0,07 = 490 000. 490 000 / 12 = 40 833.

Bara på avkastningen skulle man kunna leva på 40 833 kr i månaden.
Citera
2021-08-26, 14:29
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruceLuke
I en närstående framtid, låt oss säga inom 24 månader, har jag troligtvis lyckats få ihop 7 miljoner kr i likvida medel. Jag är ca 40 år, sambo, och har arbetat hårt som företagare under många år. Jag äger både landställe och bostad i en av Sveriges största städer.

Funderingar: 1) Är 7 miljoner tillräckligt för att sluta arbeta och leva på avkastning/sparade medel? 2) Hur förvaltar jag pengarna så att de på ett så tryggt sätt växer över tid?

1) Det blir lite tight om du har pengarna på ett vanligt bankkonto med försumbar ränta. Antag att du tar ut "vanlig" pension vid 65 år. Då pratar vi om 25 år som du skall bränna 7 miljoner. Det blir 23 300 kronor per månad. Om inflationen kommer igång igen så ökar ditt kapital och samtidigt dina utgifter. Eftersom du tjänat mycket pengar nu får du säkert hyfsad pension efter 65 år, om du har bra tjänstepensioner.

2) Bästa förvaltningen för dig är det som sker för vanliga nära pensionen, dvs. räntebärande papper och liknande. Passa dig för aktier om du inte är mycket kunnig i branschen. Risken är annars att du råkar ut för en "justering" av börsen. Om du inte har amorterat av dina fastigheter hade jag gjort det nu.

Men jag tror du som många andra företagare inte slutar helt att arbeta. Jag skulle tippa att du håller på med lite roliga projekt som du gillar framöver, men som också ger dig lite inkomster. Du får då säkert mer än 23 300 kronor att leva för. Kanske det dubbla med halvtidsjobb?
Citera
2021-08-26, 15:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Ja, utan tvekan, det hade jag klarat mig på resten av livet om jag lever sparsamt. Jag mår verkligen piss av att arbeta, och längtar tillbaka till när jag var arbetslös, vilket var ett tag sedan, ca 25 år. Jag hade inte mycket pengar då, men mådde mycket bättre av att vara arbetsfri. Vi får se om jag väljer att bli arbetsfri igen, det är lockande, men att parasitera på andra är inget jag egentligen vill göra.

Vad arbetar du med som suger musten ur dig?
Citera
2024-10-01, 13:06
Hade lätt slutat jobba för 7 miljoner. Det hade räckt att leva på innan pension.
Har svårt att förstå vårt sätt att leva, att man behöver gå till olika jobb i 50 års tid..... och efter det är livet strax slut. Kul..
Citera
2024-10-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Hade lätt slutat jobba för 7 miljoner. Det hade räckt att leva på innan pension.
Har svårt att förstå vårt sätt att leva, att man behöver gå till olika jobb i 50 års tid..... och efter det är livet strax slut. Kul..

Nej så värst kul användning av sin tid på jorden är det ju inte, men man har ju inte så mycket val så länge man inte föds in i en väldigt rik familj och får ärva stora belopp.

Sömn tar +- 8 timmar av varje dygn. Vissa vill sova mer, andra klarar sig fint på mindre, men säg 8 timmar. Sen ska man jobba i 8 timmar, men kanske man har 30 eller 60 minuters lunch också som inte går att räkna direkt som fritid för du är inte fri, du har bara tid att äta något och sen ska du fortsätta jobba, så det är potentiellt 9 timmar.

Sen har ju folk olika restid för att ta sig till och från jobbet också så länge man inte jobbar hemifrån. Säg 60 minuter totalt per dag. Då är det alltså 18 timmar per dygn som går bort, resten kan man göra vad man vill med, vilket inte är mycket efter att man tagit hand om hemmet också. Upprepa detta dag efter dag, i 50 år. Roligt? Nej.
Citera
2024-10-01, 14:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ja, absolut.

7 000 000 * 0,07 = 490 000. 490 000 / 12 = 40 833.

Bara på avkastningen skulle man kunna leva på 40 833 kr i månaden.

Om man inte är nära pensionen bör man snarare räkna med tre eller fyra procent för att skydda sig mot inflation och kraftiga nedgångar på aktiemarknaden. Sju miljoner ger då 17 500 - 23 333 kr per månad, utan hänsyn tagen till skatt.

Googla på "Safe withdrawal rate" eller "Trinity study" för mer läsning om vilken procentsats man kan/bör räkna med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in