2021-08-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Det låter som om ett sabbatsår initialt vore det smarta draget här (under förutsättning att du har gjort en exit av firman). Entreprenörsskap är fruktansvärt kul men sliter, så man behöver ta det i intervaller när man inte är kring 30 längre.

Sedan finns det en komponent av att vara rik - på sådant som räknas - som saknas när pengar, kvinna, hus och sommarboende är på plats: barn. Fundera på det under året.

(Full disclosure: jag sitter själv med nettotillgångar all-in (inklusive bostäder minus lån) på ungefär det dubbla mot TS, är marginellt äldre, är gift och har två barn i lågstadieålder. Nu är det full fart på företagsbyggandet igen efter nio månaders sabbatical! Jag räknar med att köra i högt tempo de kommande 3-4 åren för att nå niosiffriga net assets i kronor räknat. Sedan blir det sannolikt utlandsflytt igen lagom till att äldsta dottern når tonåren och för egen del fundera över nästa steg. Man jobbar ju inte bara för pengarna utan för att det är - eller åtminstone kan vara - berikande på helt andra plan.)

Svar: Tänkvärt och insiktsfullt inlägg. Jag är helt med på noterna.
Citera
2021-08-10, 15:14
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruceLuke
Nästan det dubbla alltså. Vore intressant att hitta en kalkyl för avkastning + urlakning av kapital och då få resultat på ifall kapitalet samt förväntad avkastning räcker i 25 år.
39 år...
Excel:
A1[7000000]
A2[A1×1,045-600000]
Sen drar du ner a2. Vid a40 är du på -573000
Citera
2021-08-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Behöver inte vara 50K varenda månad. Det blir nog tråkigt i längden. Om du äger boendet utan lån och skit så blir inte de fasta utgifterna särskillt stora. Bättre att leva lite snålare åtta månader i året och bränna 50K fyra månader/år. Då räcker pengarna.
Klokt. Låt vardag vara vardag och helg vara helg. Småpyssel vid torpet i terminerna och bekymmersfri semester vid Medelhavet under sommar- och vinterkvartalen. Inte bara för att spara pengar. Man behöver struktur, sammanhang, mening, variation.
Citera
2021-08-10, 15:41
Medlem
glajarns avatar
Citat:
I en närstående framtid, låt oss säga inom 24 månader, har jag troligtvis lyckats få ihop 7 miljoner kr i likvida medel. Jag är ca 40 år, sambo, och har arbetat hårt som företagare under många år. Jag äger både landställe och bostad i en av Sveriges största städer.

Funderingar: 1) Är 7 miljoner tillräckligt för att sluta arbeta och leva på avkastning/sparade medel? 2) Hur förvaltar jag pengarna så att de på ett så tryggt sätt växer över tid?

Att sluta jobba för 7 miljoner beror ju helt på åldern. Vad har du tänkt göra om du går i pension vid 40? Ska ni båda sluta jobba?
Vad har du för mål i livet?
Citera
2021-08-10, 16:17
Medlem
Citat:
Funderingar: 1) Är 7 miljoner tillräckligt för att sluta arbeta och leva på avkastning/sparade medel? 2) Hur förvaltar jag pengarna så att de på ett så tryggt sätt växer över tid?

Ja, jag hade slutat direkt. Då 4% av 7m = 23kkr/månad så överstiger det nämligen mina fasta levnadskostnader så för mig hade det fungerat. Om det fungerar för dig beror ju på hur dina levnadskostnader ser ut. Klarar du att leva det liv du vill leva (med alla utgifter inräknade) på 23kkr/månad?

Om du på riktigt inte vet hur du ska förvalta pengarna utan bara har 7m i likvida medel så bestäm träff med din bankman är nog det smartaste, snarare än att ta råd från ett internetforum.

Själv hade jag satt 50% i indexfonder och resterande 50% i avkastningsaktier.
Citera
2021-08-10, 16:18
Medlem
Omgående.
Citera
2021-08-10, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nu bevisar du hur okunnig du är om världen. Ren grundläggande allmänbildning. Bara att googla om du tvivlar.

Hur mycket tror du en vanlig polack tjänar och hur usel tror du sjukvården i Polen är?
Inga exempel som jag trodde utan ditt påstående är taget ur tomma intet. Sitt ner!
Citera
2021-08-10, 16:33
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulornas-kaka
7 miljoner och jag lämnar Sverige för evigt mot ett land med svagare ekonomi och vips så är mina pengar värda väldigt mycket mer.

Du tänker helt rätt. Man behöver inte ens ge sig till nåt u-land. Får fan en stor villa i bra del av Spanien för samma pris som en tvåa på Skärholmen.
Citera
2021-08-10, 16:43
Medlem
feemaxxxs avatar
7 Miljoner inte något att leva på. Forsätter jobba, men byter till något som är roligare. Gärna halvtid eller typ 3-4 månader, sedan 2-3 Månader semester.
Citera
2021-08-10, 16:49
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Vad baserar du 6% på?

6 procent är ett ganska väletablerat antagande om utvecklingen av globalt aktieindex över längre tidsperioder. The allegory of the hawk and serpent, utgiven av Artemis capital management, kan du söka efter och läsa för att få min uppfattning om förväntad avkastning.
Citera
2021-08-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Många är övertygade att den som har mest då den dör vinner.

Klokt småländskt ordspråk.

Nutidens motto är att dö utblottad. Det sympatiserar jag inte med.
Citera
2021-08-10, 16:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Klokt småländskt ordspråk.

Nutidens motto är att dö utblottad. Det sympatiserar jag inte med.
Nej, det är såklart klokt att lämna livet med lite mer än man man började med om man har barn som ärver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in