2021-08-10, 15:43
Medlem
PalmerOchDrinkars avatar
Mitt problem: Jag har idag en jobbdator som idag inte tillter ngon form av ny mjukvara.

Mitt ml: Jag skulle via webblsaren p den hr laptopen vilja kunna komma t en "molnbaserad laptop" eller server. En server som kr Windows 10 som operativsystem, dr jag kan installera mjukvaror, skriva och exekvera PHP-kod, installera extensions, ladda ner filer osv.
Egentligen kan man vl sga att ngon form av VNC eller Teamviewer r det jag letar efter, men problemet r att VPNen jobbdatorn r uppkopplad mot inte tillter sdana anslutningar. Det gr heller inte att ladda ner ngon form av portabel mjukvara till datorn heller. Utver det fr det dessutom inte g att skicka ver filer frn min jobbdator till den hr molnservern, utan allt mste kunna gras lokalt p servern i frga.
Jag r inte ute efter att bryta mot ngra av jobbets regler, dremot vill jag grna prova utveckla mot vra sandbox-APIer vilket jag inte har access till idag.

En sn hr lsning vara skn fr framtiden ocks, slippa flytta runt projekt mellan flera datorer, stta upp miljer nr man byter dator med mera.

S vad exakt r det jag letar efter? Nn form av setup via AWS eller liknande? Kan denna setup gras helt via webbgrnssnitt, eller mste jag ladda upp saker via FTP osv fr att komma igng?

Och hur mycket fr jag rkna med att betala fr detta? Ngra tior i mnaden r jag okej med, men mer n s r det inte vrt.
Citera
2021-08-10, 17:11
Medlem
SKetchers avatar
Aldrig anvnt det sjlv, men om ni har Chrome s kan du testa med Chrome Remote Desktop. Du lr behva stta upp det p servermaskinen frst.

Vilka godknda applikationer har ni installerade just nu? Om du har vscode finns det extensions fr sftp m.m.
Senast redigerad av SKetcher 2021-08-10 kl. 17:15.
Citera
2021-08-10, 17:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmerOchDrinkar
Mitt problem: Jag har idag en jobbdator som idag inte tillter ngon form av ny mjukvara.

Mitt ml: Jag skulle via webblsaren p den hr laptopen vilja kunna komma t en "molnbaserad laptop" eller server. En server som kr Windows 10 som operativsystem, dr jag kan installera mjukvaror, skriva och exekvera PHP-kod, installera extensions, ladda ner filer osv.
Egentligen kan man vl sga att ngon form av VNC eller Teamviewer r det jag letar efter, men problemet r att VPNen jobbdatorn r uppkopplad mot inte tillter sdana anslutningar. Det gr heller inte att ladda ner ngon form av portabel mjukvara till datorn heller. Utver det fr det dessutom inte g att skicka ver filer frn min jobbdator till den hr molnservern, utan allt mste kunna gras lokalt p servern i frga.
Jag r inte ute efter att bryta mot ngra av jobbets regler, dremot vill jag grna prova utveckla mot vra sandbox-APIer vilket jag inte har access till idag.

En sn hr lsning vara skn fr framtiden ocks, slippa flytta runt projekt mellan flera datorer, stta upp miljer nr man byter dator med mera.

S vad exakt r det jag letar efter? Nn form av setup via AWS eller liknande? Kan denna setup gras helt via webbgrnssnitt, eller mste jag ladda upp saker via FTP osv fr att komma igng?

Och hur mycket fr jag rkna med att betala fr detta? Ngra tior i mnaden r jag okej med, men mer n s r det inte vrt.
Det som du beskriver r vl en vanlig virtuell (eller dedikerad) server. En sn kan du ha hostad eller hemma i garderoben. Problemet r din arbetsplats strikta policy. r du sker p att policyn inte tillter vanlig Remote Desktop?

Ett enkelt stt att komma igng med en PHP-server, utan att ha allt det som du efterfrgar, r att stta upp en domn p one.com med ett basic webb-hosting-paket. D kan du komma t alla instllningar, filhanterare, databas-editor och kodeditor genom webb-lsaren. Sen finns det mjlighet till SSH och FTP, men det kan du ju tydligen inte komma t.

Att du inte ska f kunna skicka filer fattar jag inte. Du kan skickar filer ocks genom browsern, vanlig upload web form funkar utmrkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in