2021-08-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du ska alltså byta från en liten Tesla till en Skåpbil?
OK.

Behöver inte prestandan i Teslan, skulle däremot kännss skönt kunna parkera en cykel i bilen eller köra 80 mil utan att tänka på laddning.
Citera
2021-08-12, 23:42
Medlem
Köp en Volvo XC90 som alla andra som behöver/vill ha en stor bil.
Citera
2021-08-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Vi har en Tesla Model 3 som vi ska byta ut. Den är väldigt rolig att köra men den är för liten och man sitter för dåligt där bak. Sen i vintras så frös handtagen fast hela tiden, samma sak med dom karmlösa rutorna. Vi har även haft en del fel på bilen den har varit inne 3 gånger på verkstad.

Alla verkar älska elbilar idag men vi är alltså sugna på byta bort elbilen till en diesel, vad tror ni om det?

Vi har en Tesla M3 (faktiskt inne på vår andra), som vi är nöjda med. Har också haft inne på verkstad för mindre lackfel och annat, men allt har gått på garanti (0.- i service).

Bra med destinationsladdning (checkat på hotels.com kanske haft tur, men aldrig problem), men alltid klarat mig med Tesla SuC som finns på enormt många platser.

Men gällande att lasta så är ju M3 inte helt optimal då det är en sedan. Då är nog en Model Y bättre, eller andra SUV-aktiga elbilar.

Gällande diesel, så har vi även en Mercedes E-klass kombi, som jag verkligen kan rekommendera. Du kommer 170 mil på en tank, och är väldigt trevlig och bekväm att köra långt med.

Så om ni har råd, så köp en bra stor diesel kombi (eller SUV om ni föredrar) att lasta mycket i, och kombinera med en elbil som M3 för vardagspendling (och går även fint till resor där man inte behöver last) och när man vill köra kul och busigt.

Är nog bästa mixen från bägge världar!
Citera
2021-08-13, 00:22
Medlem
Citat:
Behöver inte prestandan i Teslan, skulle däremot kännss skönt kunna parkera en cykel i bilen eller köra 80 mil utan att tänka på laddning.

Kommer ju nästan där. Är ju nästan 65 mil för senaste M3 med nya Panasonicbatterierna.

Men helt värdelöst att försöka lägga en cykel i den, även om den lastar ovanligt mycket för att vara en sedan.

Men visste ni inte detta med räckvidd, och även att det var en sedan, innan ni köpte?

Eller drog ni bara en lott i tombola när ni skulle välja bil?
Citera
2021-08-13, 00:25
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Dagens vettigaste trådstart.

Ja det är bättre med diesel alla dar i veckan.
Framför allt är det betydligt enklare, svänga in på närmaste mack och fylla på när det börjar tryta med bränsle. Inte riktigt samma när batteriet börjar ta slut.
Citera
2021-08-13, 01:40
Medlem
ibutus avatar
Helt rätt beslut. Iallafall om man tänker med plånboken. Jag har kört skattebefriade dieselbilar hela mitt liv. Har en mercedes 124a nu och den puttrar på dagligen minst sex mil.
Ännu billigare blir det då jag bor på landet och har nära till skogsbruket. Slangar diesel ett par gånger i månaden från skogsmaskiner.

Tesla? Nej tack.
Citera
2021-08-13, 07:18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Helt rätt beslut. Iallafall om man tänker med plånboken. Jag har kört skattebefriade dieselbilar hela mitt liv. Har en mercedes 124a nu och den puttrar på dagligen minst sex mil.
Ännu billigare blir det då jag bor på landet och har nära till skogsbruket. Slangar diesel ett par gånger i månaden från skogsmaskiner.

Tesla? Nej tack.
Hur tänker du då?
Du tror på riktigt att en större bil med högre värdeminskning, betydligt högre bränslenota, 20600:- mer om året i skatt, dyrare service med mera, är snällare mot plånboken?

TS själv konstaterar ju att bara bränsle och skatt gör att månadskostnaden är ca 4200:- mer än för Teslan, lägger vi till service och värdeminskning hamnar vi kanske på 5500:- i månaden mer för Multivan än för M3. Man får nog nästan två M3 för samma pris som en Multivan alltså. Snällt mot plånboken?

Att det finns andra argument för en Multivan köper jag, men ekonomi är inte ett av dem.
Citera
2021-08-13, 07:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Hur tänker du då?
Du tror på riktigt att en större bil med högre värdeminskning, betydligt högre bränslenota, 20600:- mer om året i skatt, dyrare service med mera, är snällare mot plånboken?

TS själv konstaterar ju att bara bränsle och skatt gör att månadskostnaden är ca 4200:- mer än för Teslan, lägger vi till service och värdeminskning hamnar vi kanske på 5500:- i månaden mer för Multivan än för M3. Man får nog nästan två M3 för samma pris som en Multivan alltså. Snällt mot plånboken?

Att det finns andra argument för en Multivan köper jag, men ekonomi är inte ett av dem.

Problemet här är att man vill få elbilar att låta så billiga när det är staten som gör dem billigare då de straffar övriga. Visst man laddar och gör man det hemma så blir det inte en sån stor slant men skatter och subventioner är en klart fördel till elbilar men då är det samhället som får stå för kostnaden istället för privatpersonen. På mitt jobb så har vi parkeringar och där får de som har elbil parkering och laddning för ca 15 spänn/dag och vi andra 40 kronor/dag. Helt ologiskt att vissa som jobbar ska få billigare än andra som jobbar enbart beroende på vilken bil man kör. Det kanske inte är så lätt för en 20 åring att köpa en elbil så då ska han straffas för att han har en v70 som kostar 15000 spänn i inköp medans chefen får billigare parkering
Citera
2021-08-13, 07:33
Medlem
Säker på att du vill ha en VW? Jag vet att de "ser fina ut" och allt det där, men under ytan är det samma skräp som alla andra, fast till ett högre pris.

Leasar själv en VW Transporter som enligt specen skulle kostat ca 500kkr att köpa, tänkte att det borgar för att bilen kommer hålla och vara bra under leasing perioden.

Nu, efter halva perioden vill jag inte se bilen mer, fruktansvärt trött på den, det är täta serviceintervaller av olika slag (vanlig service, oljeservice, kontroll) osv. Dessutom konstant klonk i framvagnen, bromsar som drar snett, givare som larmar utan att "teknikern inte hittar nåt fel" ..
Detta är min första och sista VW nånsin, ett oerhört överskattat bilmärke!
Citera
2021-08-13, 07:37
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Problemet här är att man vill få elbilar att låta så billiga när det är staten som gör dem billigare då de straffar övriga. Visst man laddar och gör man det hemma så blir det inte en sån stor slant men skatter och subventioner är en klart fördel till elbilar men då är det samhället som får stå för kostnaden istället för privatpersonen. På mitt jobb så har vi parkeringar och där får de som har elbil parkering och laddning för ca 15 spänn/dag och vi andra 40 kronor/dag. Helt ologiskt att vissa som jobbar ska få billigare än andra som jobbar enbart beroende på vilken bil man kör. Det kanske inte är så lätt för en 20 åring att köpa en elbil så då ska han straffas för att han har en v70 som kostar 15000 spänn i inköp medans chefen får billigare parkering
Har väl inte det minsta med TS och de bilvalen att göra.
Staten tar in pengar på malus och ger till bonus, det är inte staten som subventionerar elbilar, det är ICE-bilsköpare som gör det än så länge. Det kommer givetvis försvinna.
De som laddar med el betalar även de en rejäl skatt på elen, inget som staten subventionerar. Den lägre bränslekostnaden är alltså inte heller den subventionerad av staten.
Billigare service beror på att det inte behövs lika mycket service, staten subventionerar inte den heller.

Jag påstår inte att det är billigt att köra M3, jag påstår att en Multivan är snordyr att köra, lätt en bit över 10000:-/ månad.
Citera
2021-08-13, 07:43
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkenslillatass
Säker på att du vill ha en VW? Jag vet att de "ser fina ut" och allt det där, men under ytan är det samma skräp som alla andra, fast till ett högre pris.

Leasar själv en VW Transporter som enligt specen skulle kostat ca 500kkr att köpa, tänkte att det borgar för att bilen kommer hålla och vara bra under leasing perioden.

Nu, efter halva perioden vill jag inte se bilen mer, fruktansvärt trött på den, det är täta serviceintervaller av olika slag (vanlig service, oljeservice, kontroll) osv. Dessutom konstant klonk i framvagnen, bromsar som drar snett, givare som larmar utan att "teknikern inte hittar nåt fel" ..
Detta är min första och sista VW nånsin, ett oerhört överskattat bilmärke!
Huvudfrågan är vid vilken marknadstäckning i procent Magdalena Andersson bestämmer sig för att dra åt tumskruvarna. Då kommer laddningsskatt, batteriåtervinningsskatt och minskad eller utebliven statlig premie. För ni trodde väl inte att S-statsmakten tänkte låta er komma undan? Allra minst när MP snubblat på sina egna fötter och blivit politiskt ofarliga.

Själv tankade jag min BMW 520d Touring igår och kör väl en 140 billiga mil på det. Förbrukning just nu 0.57.
Citera
2021-08-13, 08:31
Medlem
Citat:
Alla verkar älska elbilar idag men vi är alltså sugna på byta bort elbilen till en diesel, vad tror ni om det?

Du jämför ju äpplen och päron kan jag tycka. Om du nu har behov av en jättebil på bilsemestern så undrar man ju varför du köpte en ganska liten elbil till att börja med. En M3 är uppenbart dålig för det syftet.

Just detta användningsområde (bilsemester) är elbilens största svaghet, men å andra sidan är en gigantisk dieseldriven van inte optimal för pendling och vardagskörning vilket är elbilens bästa område. Så det beror ju på vilka förväntningar man har.

Du kanske kan hyra en Multivan för semestern och köra elbil resten av året? Blir antagligen billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in