• 8
  • 9
2022-08-17, 16:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Går förbi LV-butiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm ganska ofta och kan konstatera att kön försvann omedelbart när Riksbanken slopade nollräntan och det gäller köerna vid de intilliggande lyxbutikerna också.

Det kan säkert stå folk och köa utanför dessa butiker fortfarande vid enstaka tillfällen som jag missat men det lär upphöra efter nästa räntehöjning.....eller nästa elräknkng.
Citera
2022-08-17, 16:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biblo163
Tycker mest att det är invandrare som köper dyra saker, mycket pga att polisen inte kan beslagta om de köper något tex en väska. Mycket i förorten handlar om status och därför vill de gärna ha dyra grejer.

Det är just vad polisen/kronofogden gör, plockar av skuldsatta krimonella deras älskade märkessaker.
Citera
2025-01-11, 11:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shittypants
Försöker få ihop mina steg per dag och en del av mina rundor går förbi Louis Vuitton butiken på Birger Jarlsgatan. Har noterat att det är kö (Corona tider) varje dag från öppning till stängning, come rain or come shine. Kön består uppskattningsvis av turistkineser, ungdomar och "icke-skidåkare". Ofta kommer människor ut ur butiken med den karakteristiska lilla orangea Louis Vuitton påsen med okänt innehåll. Produkterna i denna butik är förhållandevis dyra. En liten plånbok kan kosta ca 500EUR. Mina frågor är:
- Vad köper de?
- Hur fan har ovanstående råd?
- Har Louis Vuitton blivit fast-fashion?

Kön utanför butiken på Birger Jarlsgatan är borta nu, om det beror på skärp ta regler kring penningtvätt, sämre tider eller minskat intresse pga att den tidigare kundgruppen inte vill ha samma grejer som andra i gruppen de tillhör kan vi ju fundera på. Jag tippar att det kommer bli otrendigt i Europa med lyxgrejer med synliga loggor. Undrar vad som blir nästa stora sak på fåfängans marknad.
Citera
2025-01-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kön utanför butiken på Birger Jarlsgatan är borta nu, om det beror på skärp ta regler kring penningtvätt, sämre tider eller minskat intresse pga att den tidigare kundgruppen inte vill ha samma grejer som andra i gruppen de tillhör kan vi ju fundera på. Jag tippar att det kommer bli otrendigt i Europa med lyxgrejer med synliga loggor. Undrar vad som blir nästa stora sak på fåfängans marknad.
Underbart, får bara hoppas att vi kommer ditåt snabbt. Makalöst trött på att varenda tjomme ska springa runt med sin (numer) smaklösa väskor och annat skit.
Citera
2025-01-20, 22:26
Medlem
Ograsts avatar
När jag nyligen besökte Helsingfors fanns det flera asiatiska turister från Sydkorea och Japan som lydigt köade utifrån stadens Louis Vuitton butik. Samma fenomen i Stockholm?
Citera
2025-01-25, 16:08
Avstängd
Citat:

Undermålig spaning från din sida. I alla fall finns det ingenting som vittnar om någon trend som pekar mot lyxkonsumtionens död.

"Trots lågkonjunktur och minskad köpkraft har lyxkonsumtionen i Sverige och globalt ökat de senaste åren. Det visar Konsumtionsrapporten 2024."

https://www.gu.se/nyheter/lyxkonsumt...smarkor-i-kina
Senast redigerad av anwe8 2025-01-25 kl. 16:11.
Citera
2025-01-25, 16:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Undermålig spaning från din sida. I alla fall finns det ingenting som vittnar om någon trend som pekar mot lyxkonsumtionens död.

"Trots lågkonjunktur och minskad köpkraft har lyxkonsumtionen i Sverige och globalt ökat de senaste åren. Det visar Konsumtionsrapporten 2024."

https://www.gu.se/nyheter/lyxkonsumt...smarkor-i-kina

Fast dedär avser ju 2023, inte 2024-2025, men det har säkert inte minskat lika mycket, om än alls, som kön. Har lyxkonsumenterna näthandlat eller konsumerar de andra märken än LV?

Faktum kvarstår, kön som ett tag fanns varje dag LV hade öppet på Birger Jarlsgatan och som ofta räckte runt hörnet in på Smålandsgatan är borta eller uppträder möjligen i väsentligt kortare omfattning vid enstaka tillfällen.

LV börjar nog bli ute, det är inget konstigt att en trend dör ut.
Citera
2025-01-25, 16:50
Avstängd
Citat:
Fast dedär avser ju 2023, inte 2024-2025, men det har säkert inte minskat lika mycket, om än alls, som kön. Har lyxkonsumenterna näthandlat eller konsumerar de andra märken än LV?

Faktum kvarstår, kön som ett tag fanns varje dag LV hade öppet på Birger Jarlsgatan och som ofta räckte runt hörnet in på Smålandsgatan är borta eller uppträder möjligen i väsentligt kortare omfattning vid enstaka tillfällen.

LV börjar nog bli ute, det är inget konstigt att en trend dör ut.

1. Folk köper begagnad lyx i mkt högre utsträckning än tidigare. Läs här: https://www.svt.se/kultur/forsaljnin...ssar-modehusen
2. Näthandeln har ökat
3. Många andra märken är trendiga förutom Louis Vuitton
Senast redigerad av anwe8 2025-01-25 kl. 16:56.
Citera
2025-02-06, 04:37
Medlem
https://www.mitti.se/nyheter/louis-v...256.abf9ad9a32
Citera
2025-02-06, 06:27
Medlem
Nu blir de ivf av med de med illegala pengar. Köpen ska registreras med köpare vid köp över 5'000 €. Så då blir nog kön mindre. Kostar dyrt att sälja till banditer.

Citat:
Louis Vuitton tvingas böta fem miljoner kronor då bolaget inte följt penningtvättslagen. Det slår förvaltningsrätten fast i en dom.
Citat:
– Louis Vuitton har bland annat låtit en kund handla kontant för 235 000 kronor vid 13 tillfällen under kort tid
Citat:
För att stoppa penningtvätt och finansiering av terrorism har det införts hårdare kontroller av kontantbetalningar. Det handlar om kontanta försäljningar över 5 000 euro, motsvarande 60 000 kronor. Företaget ska bland annat säkra vem kunden är och var pengarna kommer ifrån.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-bota-miljoner
Citera
2025-02-06, 06:42
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu blir de ivf av med de med illegala pengar. Köpen ska registreras med köpare vid köp över 5'000 €. Så då blir nog kön mindre. Kostar dyrt att sälja till banditer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-bota-miljoner

Man kan ju skicka in en bulvan. Så länge inte en och samma person får massor av stora kontantköp registrerade på sig så bör det väl gå bra.

Väldigt många köp bör dessutom vara mindre än 5000 euro även hos Louis Vuitton, så då kan de väl fortsätta att ta emot anonyma betalningar.

Jag tycker att det är rimligt att man kan gå in och köpa saker i en affär utan att behöva bli registrerad.
Citera
2025-02-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shittypants
Försöker få ihop mina steg per dag och en del av mina rundor går förbi Louis Vuitton butiken på Birger Jarlsgatan. Har noterat att det är kö (Corona tider) varje dag från öppning till stängning, come rain or come shine. Kön består uppskattningsvis av turistkineser, ungdomar och "icke-skidåkare". Ofta kommer människor ut ur butiken med den karakteristiska lilla orangea Louis Vuitton påsen med okänt innehåll. Produkterna i denna butik är förhållandevis dyra. En liten plånbok kan kosta ca 500EUR. Mina frågor är:
- Vad köper de?
- Hur fan har ovanstående råd?
- Har Louis Vuitton blivit fast-fashion?

De riktar in sig på låg till mellanklass som vill se rika ut. De lägger nog större delen av sina pengar på det. Rika personer behöver inte se rika ut och klär sig oftast inte i kläder med stora logos.
I alla fall inte old money.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in