• 1
  • 2
2021-09-16, 14:27
Medlem
Nyckeln till att köpa Nvidia kort är att skita i dom två (eller första siffran om den är äldre och under tusental) och kolla på dom två sista istället.

T.ex GTX 950. Så GTX x50.
T.ex GTX 1050. Så GTX xx50.

Varför? För att dom två sista siffrorna är skitviktiga för att få en hum om prestandan förutom att kolla på den tekniska datan.
T.ex så tycker man kanske (och jag har hört detta resonemang förut från folk, oftast från folk som inte förstår nvidia sätt att sätta modellnummer, och/eller folk som inte förstår datorer generellt) att 1650 minsann borde klå GTX 1070 eftersom 1650 är en högre siffra.
Men så funkar det inte med nvidia modellnummer.

Ett hett tips: Vill du spela spel någorlunda bra, håll dig borta från x60 xx60 och under. Använd även sidan jag länkade för att jämföra kort. Det är oftast bara när dom två sista siffrorna är samma som man börjar se skillnader.
Det potentiellt enda fördelen jag ser annars kan vara ny teknik och kanske lägre strömförbrukning för prestandan jämfört med äldre generationer.
Senast redigerad av Gobbidobbi 2021-09-16 kl. 14:33.
Citera
2022-07-22, 19:38
Medlem
Faukess avatar
Jag har exakt ett sånt här grafikkort. Jag är i behov av att uppgradera då jag är trött att skrota runt på 50 fps på medium i Battlefield.
Vad kan vara ett rimligt steg upp från detta kort?
Jag behöver inte ha det absolut värsta som finns men ett hyfsat kort som gör spelandet lite roligare.
Har en överklockad (4.1GHz) 2600k.
Citera
2022-07-22, 19:47
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faukes
Jag har exakt ett sånt här grafikkort. Jag är i behov av att uppgradera då jag är trött att skrota runt på 50 fps på medium i Battlefield.
Vad kan vara ett rimligt steg upp från detta kort?
Jag behöver inte ha det absolut värsta som finns men ett hyfsat kort som gör spelandet lite roligare.
Har en överklockad (4.1GHz) 2600k.
Det beror på vilken budget du har?
Efter det kan vi ta fram ett.
Citera
2022-07-22, 19:49
Medlem
Faukess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det beror på vilken budget du har?
Efter det kan vi ta fram ett.

Jag har ingen budget. Jag kan köpa det jag vill men det behöver inte vara overkill.
Jag spelar väldigt sällan numer då vi har två småbarn i hemmet. Men när jag väl får lite tid över till att spela så vill man slippa strutt och fpsdrop.
Tack på förhand för hjälpen!
Citera
2022-07-22, 20:05
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faukes
Jag har ingen budget. Jag kan köpa det jag vill men det behöver inte vara overkill.
Jag spelar väldigt sällan numer då vi har två småbarn i hemmet. Men när jag väl får lite tid över till att spela så vill man slippa strutt och fpsdrop.
Tack på förhand för hjälpen!
All right, risken finns ju att processorn blir flaskhalsen om den är för gammal.
Men som "budget" kort men ändå lite kräm i skulle jag gå på ett RTX 3060, vill du ösa på lite mer så 3070.
Känner du för att lägga 10.000kr+ så 3080 eller 3090.

En del kommer säkert trycka på "A men vänta tills 4xxx-serien kommer" priserna kommer inte vara särskilt låga inledningsvis

Visst, AMD korten finns, men det är bättre stöd för Nvidia i de flesta spel idag.
Battlefield har f.ö bättre stöd också med Nvidia än AMD.

Här kan du se lite jämförelser också https://gpu.userbenchmark.com/Compar...-Ti/4105vs3649
https://www.sweclockers.com/test/314...ellanklassen/7
Citera
2022-07-22, 20:25
Medlem
Faukess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
All right, risken finns ju att processorn blir flaskhalsen om den är för gammal.
Men som "budget" kort men ändå lite kräm i skulle jag gå på ett RTX 3060, vill du ösa på lite mer så 3070.
Känner du för att lägga 10.000kr+ så 3080 eller 3090.

En del kommer säkert trycka på "A men vänta tills 4xxx-serien kommer" priserna kommer inte vara särskilt låga inledningsvis

Visst, AMD korten finns, men det är bättre stöd för Nvidia i de flesta spel idag.
Battlefield har f.ö bättre stöd också med Nvidia än AMD.

Här kan du se lite jämförelser också https://gpu.userbenchmark.com/Compar...-Ti/4105vs3649
https://www.sweclockers.com/test/314...ellanklassen/7

Jag har varit inne på 3060 själv och det verkar vara ett bra kort. Min oro har dock varit just processorn om den blir flaskhalsad av att ha ett så fint kort som 3060 men det kanske funkar bra ändå?
Tack för att du tagit dig tid att hjälpa mig.
Citera
2022-09-16, 08:59
Medlem
Är ti kortet bättre generellt sätt än gtx ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in