Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Så kan det visst vara. Men för det första är en del av dina försvårande omständigheter lite svagare, eller åtminstone mer oprövade, än vad du gör gällande. Du skriver att det är försvårande att läraren angripits under sin tjänsteutövning. Det är inte en omständighet som brukar listas när det gäller försvårande omständigheter vid mord och mordförsök. Du skriver vidare att det är försvårande att brottet ägde rum på en skola, där man har anledning att känna sig trygg. Här förefaller det som du utvidgar den otvivelaktigt försvårande omständigheten att ett brott ägt rum i offrets hem till att också gälla att brottet ägt rum i offrets skola. Har du något prejudikat på den utvidgningen? (Man kan ju också anmärka att en skola för många elever beklagligtvis är en betydligt mer otrygg plats än vad hemmet är för en genomsnittlig medborgare.)
Ja, också då, om GM, som här, ångrar sig och avbryter attacken efter ett försök, trots att det inte alls var vad hans plan gick ut på, och trots att ett antal potentiella brottsoffer fortfarande var tillgängliga.
Det är alltså viktigt för mitt resonemang att GM självmant avbryter mordförsöken efter det första försöksbrottet. Det är inte fråga om vilket misslyckande som helst. Med detta sagt, brukar man när det gäller fullbordade mord låta den avgörande gränsen gå mellan ett och två brott, så jag skulle nog ha tyckt att straffvärdet hade bort vara livstid om det hade rört sig om två mordförsök av den typ det har varit fråga om här. Dina resonemang om "lyckade" och "misslyckade" mordförsök får jag erkänna att jag inte riktigt förstår mig på. Alla mordförsök är ju misslyckade i den meningen att GM inte har lyckats ta livet av BO. Man kan ju inte ha uppsåt till att begå mordförsök, utan uppsåtet gäller att döda BO - huruvida detta resulterar i ett mord eller ett mordförsök beror ju enbart på om GM lyckas döda BO eller ej.
Kort handlade det om att domstolen ansåg att gärningsmännen var så unga att de inte kunde förväntas ha full koll på hur skadligt våldet som de hade utsatt Cedvander för var, (de utsatte en liggande man för en skur av sparkar, i första hand mot huvudet) och att de därför satte ner brottsrubriceringen från synnerligen grov misshandel till grov misshandel. Vilket ledde till att de med pålagd ungdomsrabatt bara dömdes till samhällstjänst, trots att de hade misshandlat Cedvander så grovt att det förelåg fara för hans liv - alltså precis en sådan misshandel som normalt ska täckas av rubriceringen synnerligen grov misshandel.
Jo, det är absolut försvårande omständigheter. Man pratar om "platser där man skall kunna känna sig trygg", oftast sker det ju i just hemmet. Men givetvis kan det vara andra platser. Det finns det massa domar på.
Vidare så behöver man ju inte krångla till det mer än att gå till just den domen vi diskuterar:
Sidan 68 - "Det mordförsök som H.A J gjort sig skyldig till har omgärdats av ett antal försvårande omständigheter. Bland dessa märks att brottet har begåtts på en grundskola inför ett antal underåriga elever som har haft rätt att känna trygghet och säkerhet under sin skolgång. Brottsoffret N.V arbetar på skolan, vilket innebär att det är plats där även han ska kunna känna sig trygg och säker. "
(Jag trodde ju iallafall att du hade läst domen du diskuterar om??)
Men om vederbörande inte haft någon exakt plan hur många som skulle attackerats? Eller om han inte berättar vad planen var? Och hur vet vi att hans plan var sann? Tycker du verkligen inte det är försvårande nog att man planerar, vidtar åtgärder och sedan agerar i någonting som liknar en skolattack, utklädd och utrustad med knivar - Och därefter försöker knivdöda en lärare (eller elev som det också hade kunnat vara)? Detta är ju så mycket mer än "ett vanligt mordförsök".
Jag tror du missuppfattar mig, eller så är det jag som är otydlig. Det jag menar med "endast lyckades med två mordförsök" är att man endast lyckats att genomföra två mordförsök - och att det alltså inte blivit fler till antalet (det kan vara att man fegar ut, att måltavlorna hinner undan eller att polisen hinner komma). Jag menar heller inte att avsikten är att "göra ett mordförsök", men man måste ju fysiskt göra ett försök för att kunna mörda någon.
Aha tack för uppdateringen :-) Fast här jämför du ju en Synnerligen/Grov misshandel med ett Mordförsök. Får man spåna fritt så skulle man kunna tänka att ett barn/ungdom VET att om man sätter en kniv i en annan människas överkropp, skjuter en person eller vad det än må vara - Så KAN personen dö. Medans frågan om "hur skadligt ett visst våld/misshandel kan vara" är mycket vidare och svårare att överblicka. Typ: Kan det bli långvariga skador? Kan det bli bestående/permanenta skador? Kan en kropp rehabilitera sig från en sådan här skada? Kan våldet Y leda till skadan X osv. Det känns ju generellt som en ganska svår fråga för ett barn/ungdom. Men återigen så är ju detta en relevant invändning från din sida, så du har ju inte fel i sak.
Men oavsett det nyss nämnda, så finns det ju delar i denna domen som tyder på att det funnits avsiktsuppsåt och att personen ifråga visste vad han gjorde och vad det kunde leda till. T ex:
-Han har ju tydligt letat inspiration från både skolattacker och terrorattacker, både nationellt och internationellt. Han vet ju vad syftet med dessa attacker varit och vad dom lett till.
-Han har skrivit "döda" på sin dräkt.
-Han har haft med sig 2-3 knivar, dessa har varit både långa och dubbeleggiga. Detta indikerar på att han varit beredd att använda massivt våld och även kunna "trappa upp" våldet om så skulle behövas.
-Han knivhugger läraren i mag/buk-trakten - och inte ben/arm/axel, vilket man kan tänka sig att en person gör som "bara" vill misshandla. Han har ju dessutom medgett att han förstod att knivhugget han utdelade var livsfarligt och i värsta fall kunde leda till döden.