Citat:
Ursprungligen postat av
Krimkoll
Jag skrev dock att aspekten många barn omkring och skola gör att saken får stor uppmärksamhet. Men som våldsdåd i sig sker det ju tiotals liknande om dagen i dagens Sverige. Det sköts 2 personer till döds i Tensta dagen innan. Samma morgon sköts en man i Helsingborg med flera skott. Det rånas, förnedras, torteras för fulla muggar hela tiden i Sverige. Där sticker inte våldsdådet i sig ut särskilt, en knivhuggning i sig alltså. Det sker ju hela tiden i dagens Sverige.
Och ja, som jag skrev så skedde det upprepade knivhot och dåd på min gymnasieskola när jag gick där. Ja, det var i ett ghetto med nästan bara invandrare. Nej, det nämndes aldrig i någon tidning även om någon höggs i benet och det var mycket blod på platsen. Skolans "rykte" skulle ju skyddas, även om ryktet var hur dåligt som helst så skulle det tydligen skyddas. I verkligheten var det nog snarare invandringen som skulle skyddas, tror du inte det?
Gängskjutningar börjar vi bli vana. Jag för min del läser inte ens längre om det inte är nåt exceptionellt, som att barn skjutits ihjäl. Rån, våldtäkter osv, samma sak där. Tror inte jag är ensam om att ha blivit luttrad.
Jag kan ha förståelse för att skolan vill hantera knivhot och gängkonflikter internt, det handlar ju om omyndiga personer. Därför hamnar det inte heller i tidningen.
Skolornas rykte har blivit så mycket viktigare när det las över på kommunerna och vi fick friskolor, så visst kommer ledningen att vilja tysta ner problem också. Det blir inte direkt lättare när det är en invandrarghettoskola, det är fortfarande en het potatis och jag för min del tycker det borde komma fram i ljuset, när knivskärningar är vardagsmat. Där har du helt rätt.
För oss som inte gått i ghettoskola och hör till generationerna där en sån här händelse skulle varit helt otänkbar, är detta en stor nyhet. Det värsta som hände var väl att nån inte hade nyktrat till efter luciavakan och fick lov att gå hem. Om du har det i åtanke kanske du hellre tar till dig varför vi förfasas.