Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-21, 17:03
  #25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har aldrig noterat att saken kunnat slås fast, men det mesta tycks tyda på att Arminius .357 har räffling som inte överensstämmer med spåren på mordkulorna. Tillverkarens liknande vapen har det inte.

Angående NFC:s uttalande, så menar de att den ringa spårbilden på mordkulorna innebär att det inte är praktiskt möjligt att binda dessa till ett vapen. Men det är förenligt med att kunna jämföra och konstatera överensstämmelser i någon grad.

Tack för rättelsen!

Fick för mig att Arminius var med på listan av möjliga revolvrar.
... har Arminius 6 högervridna bommar möjligen?
Citera
2024-03-21, 17:26
  #26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack för rättelsen!

Fick för mig att Arminius var med på listan av möjliga revolvrar.
... har Arminius 6 högervridna bommar möjligen?

Gällande fabrikatets kaliber .357 är det okänt, tror jag. Men dess revolver .38 Spl hade åtta eller tio högervridna bommar. Jag noterade vidare i någon rulla att deras .38:a var "much the same as" deras .357.

Fabrikatet fanns aldrig med på någon "officiell" lista över möjliga MOP-revolvrar?

Påståendet att Arminius bomdata överensstämmer med mordkulorna har förekommit, men jag har aldrig sett någon källa till det.

Ang rättelse, så var det inte en sådan riktigt, utan snarare min bedömning av NFC:s bedömning..
Citera
2024-03-21, 17:50
  #27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Gällande fabrikatets kaliber .357 är det okänt, tror jag. Men dess revolver .38 Spl hade åtta eller tio högervridna bommar. Jag noterade vidare i någon rulla att deras .38:a var "much the same as" deras .357.

Fabrikatet fanns aldrig med på någon "officiell" lista över möjliga MOP-revolvrar?

Påståendet att Arminius bomdata överensstämmer med mordkulorna har förekommit, men jag har aldrig sett någon källa till det.

Ang rättelse, så var det inte en sådan riktigt, utan snarare min bedömning av NFC:s bedömning..

Tydliggörande då.

Gällande möjliga revolvrar så har väl listan utökats lite genom åren och så här sa Melander på presskonferensen:
"Det var förutom Smith and Wesson ..Ruger, Taurus, Llama, Ruby, Escodin och Kassnar.
Senare har NFC tittat närmare på det här och har kommit fram till 2 stycken ytterligare fabrikat och det är Manurhin och pistolen Coonan. Den sistnämnda tror vi inte på av den anledningen utav att det inte anträffats några tomma hylsor på platsen och det finns ingenting heller som tyder på att gärningsmannen eller nån annan har plockat upp tomhylsor. Det finns dessutom vittnesuppgifter som tyder på att vapnet är en revolver. "
Citera
2024-03-22, 17:54
  #28
Medlem
Diskussionsmässigt kan väl tilläggas att inte ens jämförelse av isotopsammansättning förefaller ha något större värde..åtminstone vad jag kan förstå..Roerlig får rätta mig på denna punkt om jag missuppfattat detta.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback