Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
Rebecca Weidmo Uvell, Riksdagskandidat fr Moderaterna i Stockholms stad, freslr att flyktingstatus ska dras in fr den som reser till "hemlandet:
https://www.expressen.se/debatt/dra-...ill-hemlandet/
Kriget i Afghanistan har vckt mnga nya frgor till liv i den svenska debatten, inte minst om bistnd och hur stort ansvar Sverige egentligen ska avkrvas nu i den hr nya situationen. Vi har till exempel redan gett landet 14 miljarder i bistnd sedan 2005 och har sammanlagt tagit emot ver 60 000 av deras medborgare, en del har ftt stanna utan asylskl som de nstan 10 000 vuxna afganska mnnen enligt gymnasielagen.
ver 1000 personer evakuerades till slut av regeringen
en del av gruppen som hmtats hem r folk som bor i Sverige men som var p besk i landet
Mnniskor som trots UD:s avrdan kt till Afghanistan sjlva. Mnga av de som trotsat avrdan och kt till Afghanistan har hlsat p slkt. Ett land de sjlva flytt frn fr att sedan f uppehllstillstnd i Sverige, antingen som flyktingar sjlva eller som anhriga till flyktingar.
Med andra ord, de har trots att de sagt sig fly frn landet och ftt uppehllstillstnd enligt FN-konventionen frivilligt kt tillbaka.
debatt i Tyskland om att semestrande flyktingar borde frlora sina uppehllstillstnd ... I Schweiz r det redan s sedan 2018.
Infr automatisk frlorad flyktingstatus om man reser till hemlandet och ge grnspolisen ihop med Migrationsverket ett stende uppdrag att regelbundet gra razzior p flygplatser nr flyg frn vanliga flyktinglnder landar.
Vad sger ni om detta? r det ett bra frslag? Tycker ngot parti att detta r ett kontroversiellt frslag?
Det r logiskt orimligt (omjligt) att semestra i ett land man flytt frn.
Lagstiftningen inom detta omrde r etnocentriskt naiv. Ironiskt dessutom att jmfra lagar med ett omrde nr lagar bara gller inom ett "omrde".
Fr mig verkar det orimligt att kunna semestra i det land man flytt frn.
Jag kan dock frestlla mig att bde lagstiftare och "semestrande" tnker att ett svenskt medborgarskap r ngon sorts Kryptonit som gr en individ immun att rra sig var som helst.
Jag hoppas det inte r fallet, fr om det r s, s har vi/de ppnat pandora-boxen till helvetet. Om du flyr frn ngot stnger du drren mot det. Drren mste vara vattentt fr att ha ngon betydelse.
Att fly och f medborgarskap r ett binrt beslut. Det ena eller det andra.