Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-04, 00:16
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oro
Du känns genuin och trevlig. En jag säkerligen gärna hade varit vän med.

Min syster dog nyligen i spridd ca, knappt 50 år fyllda.
Hon var levnadsglad och fylld av omtanke om sin omgivning in i det sista.

Har du omvärderat vad som är viktigt i livet?
Funnit några nya "sanningar"?

Du har min medkänsla och sympati.

Jag beklagar din syster. Det låter som hon levt sitt liv på ett värdefullt vis, vilket jag ändå hoppas kan skänka tröst till dig och hennes efterlevande.

Jag har egentligen inte omvärderat speciellt mycket eller funnit några nya sanningar. Möjligen värdet av att leva nuet. Man VET ju faktiskt inte vad som händer i morgon. Hade innan diagnos aldrig kunnat tänka mig att detta skulle bli mitt öde.
Citera
2021-09-04, 00:17
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
En mycket bra tråd som jag kommer följa till slutet. Ditt sätt att tänka och formulera dig dämpade faktiskt min egen dödsångest lite grann vilket jag vill tacka dig för.

Det var väldigt fint att höra. Tack att du berättar det!
Citera
2021-09-04, 00:21
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benstrackare
Tack för att du delar med dig !

Jag har haft två närstående som dött i förtid av cancer (hjärntumör )
Jag kunde inte prata med dom om det som vi alla visste
Vi sågs och pratade som "vanligt" under några år medans det sakta förvärrades
Nu ångrar jag att att jag inte vågade prata om hur ledsen jag var för deras skull och den onämnbara döden

Alla vill/orkar ju inte prata om döden. Det är ett stort och svårt ämne. Jag kan inte svara för andra sjuka men själv uppskattar jag när vänner och andra berättar hur ledsna de är över det som hänt mig. Sen vill jag inte älta detta non stop - att prata om vanliga saker och hänga som man alltid gjort har också ett enormt värde.
Citera
2021-09-04, 00:30
Medlem
09GRs avatar
Tror du missade min fråga:

Så ung tyder på en ärftlig variant. Har de hittat någon känd genmutation och har någon i din familj haft coloncancer?

Citat:
Ursprungligen postat av Edbassmaster
Brukar inte cancer i tjocktarmen börja med förstoppning, diarre etc?

Inte nödvändigtvis.
Citera
2021-09-04, 00:33
Medlem
Minh-Heng-Pungs avatar
Har du tänkt att avsluta epost-konto(n), kontokort, medlemsskap i föreningar osv. innan du dör eller överlåter du det till dina anhöriga efter du gått bort?
Citera
2021-09-04, 00:34
Medlem
Fleptuts avatar
Gillar du plommon?
Citera
2021-09-04, 00:42
Medlem
Minh-Heng-Pungs avatar
Känner du behov av att rota igenom gamla leksaker från barndomen och kolla på gamla foton mm?

Gör du mycket mentala nostalgitrippar under din sista tid i livet?
Citera
2021-09-04, 00:49
Medlem
Vad hade du för ryckningar och varför uppstod dem?
Citera
2021-09-04, 00:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Nej. Utom alkohol finner jag droger märkligt ointressant. Som jag skrev tidigare tycker jag dock psykedelika i terapeutiskt syfte verkar intressant som behandlingsmetod mot depression och liknande.

Jo visst. Men sen vill man kanske ha testat på också, been there done that.
Men psykedeliska är ju den stora intressanta upplevelsen.
Citera
2021-09-04, 01:19
Medlem
Citat:
Tack! Ej heller gudstroende tyvärr. Hade kanske kunnat vara en tröst annars.
Om man bortser från idéer om gudar, vad tänker du om de historier som berättas av människor med nära-döden upplevelser, och de som haft t.ex DMT-relaterade upplevelser?

Och för filosofisk support i den riktningen, har du kollat filosofen Bernardo Kastrups idéer kring medvetande och existens?
https://www.youtube.com/watch?v=uEYKrS7mmmg

Jag tror att om du tar dig tid att söka information om DMT, NDE's och Bernardo Kastrup (och andra icke-materialisters idéer) så kan du finna ro.

Sensmoral: Det är förlåtligt att den skrattretande begränsade organismen "Människa" inte automatiskt har en rättvisande bild av vad existens innebär.

Quiz: Organismen "Människa" inbillar sig ibland i sin hybris att den förstår rätt exakt vad ett träd är.
Men hur mycket av trädets kompletta information procentuellt har den tillhands som beslutsunderlag för sin uppfattning, givet dennes ypperligt begränsade förmåga att med precision uppfatta sin omgivning?
Citera
2021-09-04, 01:24
Medlem
Core.s avatar
Du är är en sann inspiration. Att acceptera döden är det modigaste någon kan göra, och vi alla behöver göra det, förr eller senare.. Men få finner acceptans.

Dessutom delar du med dig av det här, helt otroligt.

Tack, och lycka till med övergången! Vi lever i en värld som inte låtsas om döden, det är befriande när något delar med sig öppen om den.
Citera
2021-09-04, 01:30
Medlem
Citat:
Alla vill/orkar ju inte prata om döden. Det är ett stort och svårt ämne. Jag kan inte svara för andra sjuka men själv uppskattar jag när vänner och andra berättar hur ledsna de är över det som hänt mig. Sen vill jag inte älta detta non stop - att prata om vanliga saker och hänga som man alltid gjort har också ett enormt värde.
Har du funderat på vad du ska ha på din gravsten eller hur du ska bli begraven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in