Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-05, 18:56
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
så du förlitar dej på sjukvården i slutskedet ?

beklagar verkligen , kunde jag byta med dej TS , så hade jag erbjudit det direkt , menar det helt ärligt

Jag förlitar mig på sjukvården, ja. Mitt intryck så här långt är också att de både vill mitt bästa och gör allt de kan för nå dit. Tyvärr tycks det inte räcka för att rädda livet på mig men det är som sagt inget jag klandrar varken vården eller någon annan.
Citera
2021-09-05, 18:59
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassebosse47
Hej TS!

Tråkigt att Keto och alternativgänget tagit över tråden.

Min mamma gick bort i cancer förra året. Hon var kristen och såg fram emot att komma till sitt himmelska hem och var lugn i situationen. Just att hon var så lugn och accepterade sitt öde gjorde allt så mycket enklare för familj och vänner. Jag kan inte själv sätta mig i din situation men att vara den bästa versionen av dig själv den sista tiden kommer att hjälpa din fru, vänner samt familj. Att framförallt din fru redan nu påbörjar bearbetandet av sorg och förlust.
Jag önskar dig och dina kära det bästa.

Tack för fina ord
Citera
2021-09-05, 19:01
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Har du en krypande känsla av att du snart kommer få veta svaret på om det finns ett liv efter detta?

Krypande känsla vet jag just inte, men jo, inom inte allt för länge lär jag ju veta hur det ligger till.
Citera
2021-09-05, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Jag förlitar mig på sjukvården, ja. Mitt intryck så här långt är också att de både vill mitt bästa och gör allt de kan för nå dit. Tyvärr tycks det inte räcka för att rädda livet på mig men det är som sagt inget jag klandrar varken vården eller någon annan.

ok , vad har de hjälpt med hittills då , och vad är det för plan från de i framtiden ?

hur lång tid har du kvar ca ?

och hur ser slutet ut för denna sjukdom ?

hade jag åkt på cancer , så hade jag inte avlidit av sjukdomen , detta är rätt säkert , då just cancer är en rätt elakt avslut om man inte verkligen får all hjälp den sista tiden

att plågas in i evigheten ska ingen behöva göra

och hade verkligen bytt med dej TS , om det gått
Citera
2021-09-05, 19:03
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Nu har du ju alla möjligheter att pröva alla alternativa metoder. Har du övervägt detta? Typ, helt sluta med socker och andra snabba kolhydrater eller t.ex. att förtära bittermandel eller aprikoskärnor för vitaminet B17. Eller terpentin. Läs på på och se om det är något som resonerar med dig.

Vad säger du om det? Så länge det finns liv så finns det hopp. Det finns flera exempel på människor som har helat sig själva från cancer. Ge inte upp vad än läkarna säger!

Har inte på allvar övervägt "alternativa" metoder. Mer om hur jag resonerar finns i svar längre bak i tråden.
Citera
2021-09-05, 19:18
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Berörande trådstart!

Starkt att ta ett dödsbesked med så mycket fattning som du gör. Sen är du ju bra på att änka och skriva dessutom så det blir ett extra värde i tråden.

Om du, som man ofta gör i andra länder, hade kollat dina värden hyfsat regelbundet - hade cancern då kunnat upptäckas i tid för att sätta in effektiv behandling?

Om du fick en möjlighet att genomgå en avancerad behandling som gav dig 20 % chans att överleva ingreppet men som tog bort cancern, skulle du då göra det?

Eftersom du verkar vara matintresserad, finns det något du önskar att du får äta innan du dör, men som är svårt att fixa för att det inte servas på svenska restauranger eller för att någon råvara inte går att få tag på?

Men om den utbildade experten sagt att det inte finns någon hjälp och att döden väntar inom några månader, vad har man då att förlora på att testa en alternativ metod? Om man orkar.

Ska försöka svara på frågorna i tur och ordning.

1. Hade jag screenats på ett sätt att primärtumören hade hittats innan den hunnit skapa metastaser jag är övertygad om jag att jag hade kunna bli frisk genom ett någorlunda enkelt kirurgiskt ingrepp. Vilka andra screeningmetoder som skulle kunna uppnå detta än koloskopi vet jag dock inte. Det känns ju inte rimligt att göra koloskopier regelbundet om man inte har några andra symptom som pekar på att något är fel (vilket jag inte haft utom svårtolkade ryckningar i foten, mer om de längre bak om du är intresserad).

2. Fick jag möjlighet att genomgå behandling som gav mig 20% chans att överleva och garanterat tog bort cancern skulle jag (efter lite övervägande) men största sannolikhet genomgå den. Åtminstone om den inte innebar stora risker för vidare men vid överlevnad.

3. Nej. Sånt jag längtar efter att äta nu är mest sådant jag ätit innan och älskar (som pilgrimsmusslor, hummer, störrom med iskall vodka och champagne, viss kinamat, med mera). Sen vill jag också försöka hinna med några riktigt lyxiga krogbesök innan jag blir för svag för att uppskatta dem. På sådana tenderar man ju att serveras "överraskningar" men det är ju en liten annan sak eftersom det i hela konceptet ingår att jag ska bli överraskad. Lite relaterat är väl att det finns säsongsbaserad mat jag älskar men sannolikt inte kommer få upp uppleva igen. Säg vårens första sparrisar, spanska avokados (som man kan beställa hem i stora lådor), eller riktigt saftiga kronärtskockor. Samma med svampsäsongen som är i gång nu. Var ute i skogen i dag och upptäckte att champinjonerna nu är helt borta. Plockade (och åt) sannolikt mina sista champinjoner för två veckor sedan. Det känns lite sorgligt att tänka på.

4. Jag har full förståelse för alla som resonerar att man inte har något att förlora i min situation på att testa alternativa behandlingar men jag tycker inte riktigt det. Jag vill att min sista tid ska bli så härlig som möjligt för min och min fru och i den visionen ingår inte en utdragen Don Quijote-fajt mot hälsans väderkvarnar.
Citera
2021-09-05, 19:24
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Stor eloge för att du lyckas ta det lugnt ändå.

Har sett några personer gå bort i cancer, och det finns inget värre än när de försöker hålla sig kvar i livet med näbbar och klor, trots att det är ute med dem.

Man tappar respekten för sådana människor, så har stor respekt för dig.

Själv skulle jag inte ens ta behandling om jag fick cancer, när man väl fått det en gång så är man passé, rent biologiskt.

Känns det inte lite skönt ändå att du kan göra vad du vill nu utan att behöva fundera på hur det påverkar dig i framtiden?

På frågan om det finns något skönt med att slippa fundera på hur det jag gör påverkar mig i framtiden är svaret "inte direkt". Klimatkrisen har jag känt stress över under livet och på sätt och vis är det väl skönt att slippa oroa sig för den. Även haft en rädsla för demens och det kommer jag ju definitivt att slippa nu, vilket alltid är något. Men på det stora hela, jag trivs med att planera för framtiden, ta ansvar för mig och andra, och så vidare. Hade mycket hellre levt vidare länge än om jag fått välja fritt.

Kan för övrigt tillägga att jag till 100% respekterar den som gör att hålla sig vid liv vid cancer eller annan sjukdom, men tackar för ditt stärkande omdöme hur jag hanterar saken.
Citera
2021-09-05, 19:30
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Hur upplever du att vården varit, har de stöttat dig? Jag vet att cancer och de som drabbas av
andra allvarliga åkommor som stroke, hjärtinfarkt kan få tala med en psykolog.

Upplever att vården stöttat mig. Har erbjudits samtalsstöd genom såväl vanliga vården som hemsjukvården.
Citera
2021-09-05, 19:37
Medlem
Caspern50s avatar
Det har ju gått två år sedan TS fick besked om sin cancer. Då vet man ju inte hur länge cancern funnits i tarmen, med metastaser som kunnat sprida sig till andra organ. Äldre män som är dåliga på att känna varningssignalerna i kroppen som därför kommer för sent, där screenar oncologen skelettet som berättar att cancern funnits länge i kroppen, för skelettet är det sista som metastaserna sprider sig till. Många äldre män som fått besked om tarmcancer började som prostatacancer som spridit sig till tarmen, dom sitter ju nära varandra.

Finska cancerexperter hos Docrates: https://www.docrates.com/sv/cancerva...cerbehandling/ är kända för sina avancerade cancermetoder. TS har säkert under de två år som gått hört talas om dom, annars kan han mejla dem och få råd. På deras hemsida finns ett forum där patienter med långt gången cancer blivit botade.
Citera
2021-09-05, 19:37
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Tack för svar! Måste också fråga om restauranger, dina favoriter som du besökt och som du skulle vilja/kommer att besöka?

Några axplock på sånt jag skulle vilja besöka igen:

Bar Shu, London. Sichuankrog. Inte lyx.
Ledbury, London. Lyxkrog (tror tvåstjärnig). Otroligt "vackra" rätter av brittiskfransk stil.
Otto e Mezzo, Hong Kong. Lyx-italienare känd för sin tryffelpasta. Tre stjärnor i guiden.
Happines Forgets, London. Cocktailbar.
Nightjar, London. Cocktailbar.
Lilla Ego, Stockholm.
Erlands, Stockholm.
Nisch, Stockholm.
Qi, HK. Lite lyxigare Sichuankrog.

Kommer att besöka: Aira, Stockholm. Ska tid i veckan. Ser extremt mycket fram emot!
Skulle vilja testa: Frantzén, Stockholm. Får se om det hinns med. Inte hela världen annars.

Den här listan blev lite random men så får det vara.
Citera
2021-09-05, 19:41
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Är alltså hoppet ute med cytostatikabehandlingen?

Har läkaren nämnt några eventuella orsaker till att du fick tjocktarmscancer?

Ja, det tycks så. Tar fortfarande (oklart hur länge till) cytostatika i tablettform men det är inte en behandling som syftar till att bota, endast (marginellt) bromsa förloppet.

Läkarna verkar överens om att genetiska faktorer ligger bakom, dock utan att kunna peka på vilka genetiska faktorer det i så fall skull röra sig om.
Citera
2021-09-05, 19:46
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Har det här inneburit att du börjat tänka på Gud och himlen? Har du börjat läsa Bibeln? Har några nya sådana tankar väckts hos dig?
Var tänker du att man hamnar efter döden?

Ber om ursäkt om frågorna redan ställts. Har inte läst hela tråden.

EDIT: Jag citerade TS första post. Fattar inte varför det ser ut som att jag citerade någon annan.

Har faktiskt börjat läsa bibeln, men inte i första hand som ett religiöst dokument utan som ett litteraturhistoriskt sådant. Så mycket av vår litterära och konstnärliga värd är formad av bibelns texter och jag är helt enkelt nyfiken på källorna. Mycket fint finns däri. Just nu läser jag Jobs bok.

Har ingen stark tro att något speciellt händer efter döden. Lite fylligare om hur jag tänker finns längre bak i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in