2021-09-04, 16:41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Motivera
Det är allmänt vedertaget att det skulle innebära någon form av belöning och det är vad jag utgår ifrån med min frågeställning.
Citera
2021-09-04, 16:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

Tror du gud, om han finns, är så dum i huvudet så han inte genomskådar om du säger att du tror på honom bara för att du inte vill riskera helvetet??
Citera
2021-09-04, 16:44
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Det är allmänt vedertaget att det skulle innebära någon form av belöning och det är vad jag utgår ifrån med min frågeställning.
Fast vad som är allmänt vedertaget är väl inte så relevant?

Det är fullt möjligt att det finns en gud som kommer straffa alla som tror på en gud fast de inte har rationell anledning att göra det.
Citera
2021-09-04, 16:48
Medlem
OT OT kanske men liksom ändå i ämnet? NÄR jag ligger på mitt yttersta OCH har turen att hinna säga ngt så vill jag ha mina döttrar nära mig och då ska jag säga....-"håll ihop tjejer och älska varann"! Sedan dör jag i frid. INTE EN tanke kommer gå till Gud.
Citera
2021-09-04, 17:02
Medlem
lyxelitistens avatar
Finns en massa agnostiskt självömkande som inte förstår universums kreativa vilja. Den som strävar efter sanningen kommer dock bli rikligt belönad.

Jag vet. Jag låter skittaskig. Men man måste söka. Man måste våga tro på en sanning bortom smärtan. En perfektion alla ska ha för den är lagen. Lagen är perfekt och alla ska bli fria till slut. Ingen kan fly dess kärlek. Ingen kan fly dess tålamod och välvilja.
Citera
2021-09-04, 17:10
Avstängd
Citat:
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

Berätta hur du förmår dig till att tro på Gud när inget empiriskt eller rationellt tyder på att han skulle finnas.
Citera
2021-09-04, 17:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tror du gud, om han finns, är så dum i huvudet så han inte genomskådar om du säger att du tror på honom bara för att du inte vill riskera helvetet??

Uppenbarligen är folk det. Förr fanns det som straff att svåra förbrytare skulle bli styckade efter avrättningen för att inte kunna återuppstå på den yttersta dagen, och likadant finns/fanns det ju suicidalmord och inom islam är det OK att ta livet av sig om man samtidigt dödar "otrogna". Allt detta bygger på att Gud skulle gå att lura på något sätt.
Citera
2021-09-04, 17:15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muriatsyra
Berätta hur du förmår dig till att tro på Gud när inget empiriskt eller rationellt tyder på att han skulle finnas.
Det finns inget empiriskt eller rationellt svar på någon djupare mening med livet heller ändå finner de allra flesta det ändå så vad är skillnaden?
Citera
2021-09-04, 17:24
Avstängd
Citat:
Det finns inget empiriskt eller rationellt svar på någon djupare mening med livet heller ändå finner de allra flesta det ändå så vad är skillnaden?

De skaffar sig någon form av syssla. De flesta måste arbeta för sitt uppehälle och fyller en stor del av tiden med det. Att tro på Gud för att inte hamna i helvetet borde vara i princip omöjligt att göra på riktigt. Om Gud verkligen fanns skulle han kunna läsa dina tankar.
Citera
2021-09-04, 17:39
Medlem
lyxelitistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaria.Martinez
För Gud är neger och negrer ljuger om allt.

Knappast. Gud är på en högre nivå ultraviolett och det finns inga lögner som inte kan genomskådas av den som tror på sanningen. Sen har inte vita mer gudomlighet än svarta. Allt sådant är bara ett ytligt skådespel likt skum och bubblor på havets yta. Djupet skänker en sanning som är bortom allt egoistiskt förstånd. Hoppas du förstår vad jag menar.

Vi är alla färger som finns på en gång i alla kombinationer som existerar. Och det är något fint och värdigt. Vi är alla älskade och välkomna till att söka där vi är. Från punkten där vi står.
Citera
2021-09-04, 17:41
Medlem
Citat:

Det är inte lätt att tro på Gud i en nutidsmiljö och verkligheten som sådan, den materialistiska vetenskapliga verkligheten ger ingen upplysning om vad som är meningsfullt. Gud är död och det som inte kan bevisas existera anses som meningslös metafysik. Därav den stora och utbredda uppgivenhet och meningslöshet som många lider av i våra nutida samhällen. Vi har inget hopp, ingen tro, ingen parabel för det som ger livet mening. Modernismen har nått vägs ände. Det gäller att hitta framtidens transcendenta böjningsmönster - där finns det meningsfulla livet eller Gud om man så vill.
Citera
2021-09-04, 17:45
Medlem
Citat:

Vilken gud menar du?

Jag tror att du menar den kristna guden men den är ju faktiskt bara en av väldigt många gudar så med ditt resonemang undrar jag varför du inte tror på alla gudar lika mycket.

Eller gör du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in