Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Har du hört talas om Nordpool/Elspot? Långt större upphandlingar sker dagligen där med mycket snäva tidsgränser (taget från en källa som du fört fram i tråden):
Tänker du nu låtsas om att det vi diskuterat inte är offentliga upphandlingar?
Citat:
Citat:
Du vägrar fortfarande ta till dig att förbrukningsreserven upphandlas årligen?
Varför skulle jag göra annat när du inte lyckats presentera ett enda bevis för att upphandlingen enbart sker på årlig basis (vilket inte ens du tror eftersom du använder dagen före-marknaden i din argumentation), medan jag presenterat massor med bevis för det motsatta.
Bevisen är press releaser från SvK där detta klart och tydligt framgår:
Svenska kraftnät ansvarar enligt lag (2003:436) för att upphandla en effektreserv. Den kan aktiveras av Svenska kraftnät vid extrema effektsituationer vintertid och omfattar både elproduktion och förbrukningsreduktion. Nu har förbrukningsreduktionen upphandlats för vintern 2019/2020.
https://www.svk.se/press-och-nyheter...020---3258294/
Citat:
Du vägrar ta till dig att dagen före-marknaden är en upphandling, dessutom inte en statisk sådan som tvingas förutspå energi och väderlägen ett halvår i förväg.
Dagen före-marknaden är en energimarknad på samma sätt som börsen är en aktiemarknad. Den har ingenting med offentliga upphandlingar att göra.
Citat:
Förbrukningsreserven upphandlades tidigare halvårsvis, men denna regel togs bort på grund av att det var krångligt och riskfyllt att agera på effektreservsmarknaden jämfört med att agera direkt på Nord Pool Spot och reglerkraftmarknaden helt enligt den information som är hämtad ur det dokument du själv länkat till:
Den årliga upphandlingen av mFRR är en övergångslösning. De nordiska systemansvariga för överföringssystem (TSO) arbetar för närvarande med att utveckla IT stöd och marknadsdesign för en kapacitetsmarknad för mFRR med upphandling dagen före tillhandahållandet (D-1).
Det tar dock tid att bygga en likvid D-1-marknad med förmågan att hantera det totala behovet av mFRR kapacitet årets alla timmar och därför behövs den årliga upphandlingen.
https://www.svk.se/press-och-nyheter...i-se3-och-se4/
Hade du haft förmåga att skämmas hade du skämts över allt strunt du postar. Men jag vet sedan gammalt att det är en förmåga du saknar.
Citat:
Citat:
Vad som väl skulle behövas är handfasta bevis för att SvK dagligen upphandlar 190 MW på dagen före-marknaden.
Se ovanstående text.
Den texten innehåller inte några handfasta bevis.
Citat:
Citat:
Precis. Om företaget väljer att delta på dagen före-marknaden. Begreppet "normala fall" som du själv använder dig av syftar på den period som upphandlingen gäller. För hela säsongen alltså.
Nej, storleken på förbrukningsreserven avgörs av naturliga skäl inte på halvårsbasis.
Ett fel i prognoserna skulle medföra risk för att hela elnätet går ned.
Var snäll och lägg inte ord i min mun.
Såhär skrev du: "Om förbrukningen i normala fall inte är tillräckligt hög" Hur avgör man om förbrukningen i "normala fall" är tillräckligt hög?
Citat:
Citat:
Nej. Om man minskar konsumtionen från 99 % till 98 % håller man fortfarande sin del av avtalet.
Med andra ord kan företagen inte helt lägga ned produktionen utan uppmaning från SVK och fortfarande få ersättning, vilket du helt felaktigt påstått.
Du skrev att en förbrukare förbinder sig att förbruka mer än den sålda kapaciteten under 95 % av tiden och därför inte kan stänga ner konsumtionen. Detta är felaktigt då en minskning från 99 % till 98 % inte understiger 95 %.
Citat:
Jo det gör det! En neddragning av elförbrukning på några procent och ändå uppfylla tillgänglighetskravet på 95% är inte detsamma som att opåkallat helt lägga ned hela produktionen och fortfarande få ersättning från SVK.
Och detta skrev jag inte.
Citat:
Citat:
Ersättningen får de genom att delta på dagen före-marknaden.
Nej, företagen kan inte få ersättning innan man visat att man uppfyllt tillgänglighetskravet.
Tillgänglighetskravet gäller för att få delta i upphandlingen. Om tillgänglighetskravet sedan inte uppfylls minskar kapacitetsbetalningen.
Citat:
Citat:
Du har nog missförstått något jag skrivit.
Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att du inte vet ett dyft om ämnet som diskuteras med följd att du nu vrider dig som en mask på en krok och serverar idel lögner i tron att du kan lura någon stackare att du har något att komma med i en diskussion du nog ångrar att du ens gav dig in i....
Kan du vänligen citera det stycke där du menar att jag påstår att förbrukningsreserven används (av vem?) för att sänka elpriserna?