Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-16, 13:17
Medlem
Madagascars avatar
Idag är det billigt.

Imorgon dyrt igen: 83 öre.
Citera
2022-01-16, 13:18
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vilket är ett rejält goddag yxskaft.
Då har du inte läst eller förstått vad jag förklarat.

Det är ditt ansvar att förstå. Det är inget du kan lasta över på någon annan.

Hur mäter du producerad solel i Sverige?
Redogör.

Varför kan du inte berätta vad som inte finns då?
Borde väl vara enkelt då du påstår att det inte finns. Går det inte komma över omformare?
Jesses.

Ja, eftersom du frågar mig när något som beror av priser skall inträffa, så har du stort förtroende för min förmåga att se in i framtiden vad gäller priser.
Detta är bara strikt logik. Du verkar inte förstå sådant. Men jag kan inte lära dig det.

Jag har förklarat väldigt mycket för dig. Men det finns inget som helst spår av att du kan ta in någon information och respondera på det.
Det är installerad effekt. Vilket anges i kwp när det gäller solceller.

Hur producerad el mäts? På samma sätt som annan el mäts.

Det som inte finns idag är storskalig lagring av vätgas. Hybritanläggningen är tänkt att vara i full drift 2035 om allt går som det ska med försöksanläggningen.

Min fråga handlade inte om priser.
Citat:
Jag har varken nämnt framtida priser eller har förtroende för dig. Min fråga var: Hur mycket installerad solel bedömmer du behövs för att förse SE4 med el ihop med vätgaslagring? När i tiden bedömmer du att det är utbyggt och vätgaslagringen är i drift?
Citera
2022-01-16, 13:23
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja de skriver verkligen % av "installed capacity". Märkligt sätt att ange på.

Jag tror det ligger närmare till hands att tro att det rör sig om nuvarande % av maxeffekten som någonsin levererats från sol i aktuellt land. För Spanien står det nu 17%. På natten kommer det stå 0 %.
Det verkar vara faktiskt installerad effekt. Jag kollade Storbritannien. På kartan angavs 13,4 GW stämmer hyfsat med annan data jag hittade.

Citat:
By February 2019, approx 13GW had been installed.
Citera
2022-01-16, 13:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Det verkar vara faktiskt installerad effekt. Jag kollade Storbritannien. På kartan angavs 13,4 GW stämmer hyfsat med annan data jag hittade.
Hm...

Liksom skrev att Spanien vid ett tillfälle nyligen låg på 56%. Det låter ju positivt men är det verkligen möjligt att Spanien, i januari, kan leverera 56% av totalt installerad kWp!? Förutom att vinkeln är låg över horisonten i januari så måste det ju finnas massor med kWp som är installerade i suboptimala vinklar, typ mot öst och väst.
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-16 kl. 13:57.
Citera
2022-01-16, 13:56
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Hm...

Liksom skrev att Spanien vid ett tillfälle nyligen låg på 56%. Det låter ju positivt men är det verkligen möjligt att Spanien, i jnuari, kan leverera 56% av totalt installerad kWp!? Förutom att vinkeln är låg över horisonten i januari så måste det ju finnas massor med kWp som är installerade i suboptimala vinklar, typ mot öst och väst.
Jag vet inte i fallet Spanien men enligt Wikipedia så:
Citat:
In 2018, the cumulative total solar power installed was 7,011 MW, of which 4,707 MW were solar PV installations and 2,300 MW were concentrated solar power.[1]

In 2016, nearly 8 TWh of electrical power was produced from photovoltaics, and 5 TWh from CSP plants.[2] Throughout 2016, photovoltaics accounted for 3% of total electricity generation, and solar-thermal an additional 1.9%.[3]

Spain is one of the European countries with the most hours of sunshine.

CSP, concentrated solar power, är tydligen en anläggning där man använder speglar för att koncentrera solstrålarna. Inget jag kände till innan.
Citera
2022-01-16, 14:07
Medlem
Soterns avatar
Här är den enkla förklaringen till eländet:

https://www.youtube.com/watch?v=1-ZZBDczgmg
Citera
2022-01-16, 14:24
Bannlyst
Citat:
Idag är det billigt.

Imorgon dyrt igen: 83 öre.
328 i UK. Dom har helt enkelt för lite el-produktion där.
Inte blir det bättre av att Hinkley Point C är så försenad. Man kan se att något kärnkraftverk är avstängt. Verkar vara ett tokigt tillfälle att hålla på med underhåll. (Liksom i Frankrike när man passar på att stänga ned 30 % av kärnkraftverken när priserna är på max).

Xlinks får snabba på med anläggningen i Marocko och HVDC-kabeln till England. Dom lär kunna sälja el med stor vinst.
Citera
2022-01-16, 14:28
Bannlyst
Citat:
Det är installerad effekt. Vilket anges i kwp när det gäller solceller.

Hur producerad el mäts? På samma sätt som annan el mäts.
Det är ingen redogörelse.

Du skulle redogöra för hur någon vet hur mycket solel som produceras. Var är den redogörelsen?

Du har fått mätproblemet förklarat för dig. Men det finns inget spår av att du kan tillgodogöra dig skriftligt information.

Citat:
Min fråga handlade inte om priser.
Jo, det gjorde den. Och du har fått förklarat för dig två ggr hur det kommer sig. Men det finns inget spår av att du kan tillgodogöra dig skriftligt information.
Citera
2022-01-16, 14:40
Bannlyst
Citat:
Hm...

Liksom skrev att Spanien vid ett tillfälle nyligen låg på 56%. Det låter ju positivt men är det verkligen möjligt att Spanien, i januari, kan leverera 56% av totalt installerad kWp!? Förutom att vinkeln är låg över horisonten i januari så måste det ju finnas massor med kWp som är installerade i suboptimala vinklar, typ mot öst och väst.
Jag är också förvånad över att det ligger så högt.
Men det är inte riktigt lönsamt med solpaneler. (möjligen i Spanien). Men troligen sätter folk bara upp de i optimala lägen. Och är det optimala lägen så är det väl möjligt.
Det här med soltak har inte riktigt kommit än.
Citera
2022-01-16, 14:42
Medlem
fermions avatar
Citat:
Jag vet inte i fallet Spanien men enligt Wikipedia så:

CSP, concentrated solar power, är tydligen en anläggning där man använder speglar för att koncentrera solstrålarna. Inget jag kände till innan.
I Ourzazate i Marocko ligger NOOR, en CSP-anläggning med 650 MW effekt. Där är förhållanden närmast perfekta med i princip 330 dagar sol per år. För att hantera dygnsvariationer och kvällar kan värmen lagras 3-6 timmar i smält salt.
Produktionskostnaden för el från denna anläggning är ca 230 öre per kWh.
Citera
2022-01-16, 14:43
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är ingen redogörelse.

Du skulle redogöra för hur någon vet hur mycket solel som produceras. Var är den redogörelsen?

Du har fått mätproblemet förklarat för dig. Men det finns inget spår av att du kan tillgodogöra dig skriftligt information.

Jo, det gjorde den. Och du har fått förklarat för dig två ggr hur det kommer sig. Men det finns inget spår av att du kan tillgodogöra dig skriftligt information.
Varför ska jag redogöra något för dig?

Du påstod att det inte gick att mäta producerad solel. Jag påstår att det går och metoden är en elmätare. Något i de två meningarna du inte förstår?

Nu tar vi min fråga en gång till.
Citat:
Min fråga var: Hur mycket installerad solel bedömmer du behövs för att förse SE4 med el ihop med vätgaslagring? När i tiden bedömmer du att det är utbyggt och vätgaslagringen är i drift?

Det är alltså två delar. Första delen så efterfrågas en effekt. Svaret ska uttryckas i enheten W med lämpligt prefix. Nästa fråga gäller hur lång tid det tar att få den erforderliga effekten solel på plats samt ett vätgas lager. Frågan gäller alltså tid och svaret uttrycks i år. Det är den rent praktiskta byggtiden utan hänsyn till några lönsamheten.
Senast redigerad av Brutus01 2022-01-16 kl. 14:49.
Citera
2022-01-16, 14:48
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
I Ourzazate i Marocko ligger NOOR, en CSP-anläggning med 650 MW effekt. Där är förhållanden närmast perfekta med i princip 330 dagar sol per år. För att hantera dygnsvariationer och kvällar kan värmen lagras 3-6 timmar i smält salt.
Produktionskostnaden för el från denna anläggning är ca 230 öre per kWh.
Där ser man. Ja Spanien ligger inte så långt norrut därifrån så de där 56% kan kanske stämma.

Sedan så är effekten en ögonblicksbild. Vet inte riktigt vad de redovisar om det är högsta effekten uppmätt under en tid, timme eller dygn. Eller det är medeleffekt under tex en timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in