Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-19, 23:33
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
En lagändring krävs för att kunna starta på nytt:

https://www.svt.se/nyheter/liberaler...-1-aterstartas

Korrekt, det är ännu administrativa hinder som försenar en återstart av R1 och R2. Och att delar av nyckelpersonal sannolikt hittat nya arbeten.
Citera
2021-09-19, 23:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det går liksom inte in att Sverige har förbundit sig att ha 70% av produktionen tillgänglig för export enligt EU-direktivet jag postat minst 4 gånger i tråden, ett argument som tydligt visar att exportsiffrorna inte säger ett dyft om bristsituationer....

Tack för länken!

Jag hittade detta.
«Utlandsförbindelserna är viktiga hörnstenar för att integrera elmarknaderna inom EU. Kommissionen har därför i nätföreskrifter och förordningar utarbetat tydliga miniminivåer för tillgänglig kapacitet för handel mellan elområden. Artikel 16.8 i elmarknadsförordningen anger att miniminivån ska vara 70 procent av överföringskapaciteten. Detta gäller oavsett metod för att bestämma vilken överföringskapacitet som ska tilldelas marknaden. Den resterande andelen på 30 procent får användas för att säkerställa normal drift.»
Betyder det inte att det är 70% av överföringskapaciteten i utlandsförbindelserna som det handlar om?

Det är fortfarande absurt, men inte riktigt lika absurt som om det varit 70% av produktionen.

Det kan betyda att även i en situation då den inhemska produktionen inte räcker till den inhemska förbrukningen ska Sverige ändå vara berett att exportera 70% av kapaciteten i alla länkar till andra länder.

Norbalt
Om vi tar Norbalt, Sverige – Litauen som exempel. Den har en kapacitet på ca 700 MW. Då ska vi alltid, i alla lägen vara beredda att exportera 490 MW (70% av 700 MW) till Litauen.

Hur tänkte dom? Hur kommer svenskar, som eventuellt får kallt hemma på vintern, att reagera om dom får veta att det beror på en överenskommelse som vi har med EU om att prioritera dom i andra ändan på utlandsförbindelserna före svenska hushåll? SWEXIT?

Citera
2021-09-19, 23:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Bygger man bort flaskhalsarna så får vi nog glömma både Hybrit och Northvolt eftersom de "Europeiska elpriserna" även kommer att gälla i våra nordligaste elområden.

Det som krävs är att landets sydligaste elområden blir självförsörjande av planerbar baskraft.

Smart av dansken att trycka på så de kan sälja sin el dyrt till skåningarna när det väl blåser.

Du pekar på några ganska uppenbara absurditeter.

– Det är bättre att inte bygga ut elnätet så att Mellansverige och Sydsverige kan få mer el från vattenkraftverk i norr, för då kommer hela Sverige att få dyrare el eftersom mer kommer att skickas till andra länder via utlandsförbindelserna.

– Om norr-syd-kapaciteten byggs ut så äventyras både Hybrit och Northvolt.

Om det stämmer så måste det bero på något fundamentalt fel i hela konstruktionen.

Sydvästlänken drogs igång 2021-07-27. Är det orsaken till att när elpriset skjutit i höjden i Sydsverige (SE4) under augusti-september så har Mellansverige (SE3) ofta följt efter med samma eller nästan lika högt pris?

Citera
2021-09-19, 23:46
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tack för länken!

Jag hittade detta.
«Utlandsförbindelserna är viktiga hörnstenar för att integrera elmarknaderna inom EU. Kommissionen har därför i nätföreskrifter och förordningar utarbetat tydliga miniminivåer för tillgänglig kapacitet för handel mellan elområden. Artikel 16.8 i elmarknadsförordningen anger att miniminivån ska vara 70 procent av överföringskapaciteten. Detta gäller oavsett metod för att bestämma vilken överföringskapacitet som ska tilldelas marknaden. Den resterande andelen på 30 procent får användas för att säkerställa normal drift.»
Betyder det inte att det är 70% av överföringskapaciteten i utlandsförbindelserna som det handlar om?

Det är fortfarande absurt, men inte riktigt lika absurt som om det varit 70% av produktionen.

Det kan betyda att även i en situation då den inhemska produktionen inte räcker till den inhemska förbrukningen ska Sverige ändå vara berett att exportera 70% av kapaciteten i alla länkar till andra länder.

Norbalt
Om vi tar Norbalt, Sverige – Litauen som exempel. Den har en kapacitet på ca 700 MW. Då ska vi alltid, i alla lägen vara beredda att exportera 490 MW (70% av 700 MW) till Litauen.

Hur tänkte dom? Hur kommer svenskar, som eventuellt får kallt hemma på vintern, att reagera om dom får veta att det beror på en överenskommelse som vi har med EU om att prioritera dom i andra ändan på utlandsförbindelserna före svenska hushåll? SWEXIT?

Direktiven gäller uttryckligen alla sammanlänkningar. Hur kan ansvarig regering ha gått med på dessa krav som enbart gynnar länder med liten inhemsk produktion och små välutbyggda distributionsnät!?

Sverige bryter antagligen ständigt mot direktiven enbart sett till elhandeln mellan inhemska elområden.

Citat:
Elmarknadsförordningen är tydlig med att en TSO ska
tilldela marknaden minst 70 procent av överföringskapaciteten på alla
sammanlänkningar, vilka också innefattar utlandsförbindelser.

Citera
2021-09-19, 23:53
Medlem
RobbanUCs avatar
Forumets deltagare i diskussionen rekommenderas att läsa om Rotationsenergi i länken som finns längst ner på den första länkade sidan från Uniper "Läs vår rapport om rotationsenergi" på 8.95Mb
(Ni rekommenderas att ta på hängslen livrem säkerhetsbälte och även blöjor inför denna läsning. Situationen är betydligt värre än ni någonsin kunnat föreställa er.)
https://www.uniper.energy/sverige/rotationsenergi
Citera
2021-09-19, 23:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Direktiven gäller uttryckligen alla sammanlänkningar. Hur kan ansvarig regering ha gått med på dessa krav som enbart gynnar länder med liten inhemsk produktion och små välutbyggda distributionsnät!?

Sverige bryter antagligen ständigt mot direktiven enbart sett till elhandeln mellan inhemska elområden.

Jag följer då och då vad som händer med bl.a. utlandsförbindelserna via SVK. Jag har undrat över varför det ofta ser ut som att t.ex. Estland, Lettland och Litauen gör väldigt lite för att anpassa sin produktion till sina behov.

Kanske är det helt enkelt så att det är billigare att köpa från "dom lättlurade" svenskarna?

Men, borde inte Litauen vara beredda att i alla lägen leverera 490 MW till Sverige? Det är ju omöjligt eftersom dom knappast har den produktionskapaciteten!

Eller är det konstiga avtalet unilateralt?

Citera
2021-09-19, 23:59
Medlem
Citat:
Du pekar på några ganska uppenbara absurditeter.

– Det är bättre att inte bygga ut elnätet så att Mellansverige och Sydsverige kan få mer el från vattenkraftverk i norr, för då kommer hela Sverige att få dyrare el eftersom mer kommer att skickas till andra länder via utlandsförbindelserna.

– Om norr-syd-kapaciteten byggs ut så äventyras både Hybrit och Northvolt.

Om det stämmer så måste det bero på något fundamentalt fel i hela konstruktionen.

Sydvästlänken drogs igång 2021-07-27. Är det orsaken till att när elpriset skjutit i höjden i Sydsverige (SE4) under augusti-september så har Mellansverige (SE3) ofta följt efter med samma eller nästan lika högt pris?

En period med högre priser kunde även ses i elområde 2 i under sensommaren.
Man måste räkna in att den klena hydrologiska situationen även påverkar Norsk vattenkraft som vi kunnat köpa billigt innan Englandskabeln togs i drift.

Att norsken nu hellre säljer el till engelsmännen som är villiga att betala rejäla summor än till snåle "söte bror" kommer att påverka importmöjligheterna under vintern som kommer att bli mycket spännande i år.
Citera
2021-09-20, 00:07
Medlem
Citat:
Jag följer då och då vad som händer med bl.a. utlandsförbindelserna via SVK. Jag har undrat över varför det ofta ser ut som att t.ex. Estland, Lettland och Litauen gör väldigt lite för att anpassa sin produktion till sina behov.

Kanske är det helt enkelt så att det är billigare att köpa från "dom lättlurade" svenskarna?

Men, borde inte Litauen vara beredda att i alla lägen leverera 490 MW till Sverige? Det är ju omöjligt eftersom dom knappast har den produktionskapaciteten!

Eller är det konstiga avtalet unilateralt?

Jag är inte så insatt i avtalet att jag kan svara på rak arm.
Avtalet blir ju i,of med automatik unilateralt om den ena parten inte kan leverera.

Det kan ju finnas en anledning till att man så ofta läser om driftstörningar när det gäller Nordbaltkabeln haha.

De baltiska staterna har fördelen att ligga nära Finland som jobbar hårt för att bli självförsörjande med hjälp av sina nybyggda reaktorer som kanske även kan användas för att kratsa våra kastanjer ur elden en kall vinterdag utan vind.
Citera
2021-09-20, 00:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
En period med högre priser kunde även ses i elområde 2 i under sensommaren.
Man måste räkna in att den klena hydrologiska situationen även påverkar Norsk vattenkraft som vi kunnat köpa billigt innan Englandskabeln togs i drift.

Att norsken nu hellre säljer el till engelsmännen som är villiga att betala rejäla summor än till snåle "söte bror" kommer att påverka importmöjligheterna under vintern som kommer att bli mycket spännande i år.

Hög tid att ladda upp med ved inför vintern! För alla som har något att elda i...

Värmepumpar behöver ju också el, även om dom inte drar så mycket.

Den brandskadade förbindelsen mellan UK och Frankrike skulle inte komma igång innan mars nästa år, så det ökar ju ytterligare trycket på Norge. Plus att Norge skurit ner på gasleveranser till UK vilket gör att dom får mer betalt för det som dom skickar till UK via kabeln. Dom är inte dumma norrmännen...

Citera
2021-09-20, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Svårt att konkurrera med kärnkraft när marknaden är helt politiskt rubbad med stöd till ex. vindkraft och straffbeskattning av kärnkraft.
Är kärnkraftsel så dyr?
Jag kommer ihåg innan omröstningen att kärnkraft var närmast gratis.
Det sas så iaf.
Senast redigerad av liksom-fb 2021-09-20 kl. 00:49.
Citera
2021-09-20, 00:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag är inte så insatt i avtalet att jag kan svara på rak arm.
Avtalet blir ju i,of med automatik unilateralt om den ena parten inte kan leverera.

Det kan ju finnas en anledning till att man så ofta läser om driftstörningar när det gäller Nordbaltkabeln haha.

De baltiska staterna har fördelen att ligga nära Finland som jobbar hårt för att bli självförsörjande med hjälp av sina nybyggda reaktorer som kanske även kan användas för att kratsa våra kastanjer ur elden en kall vinterdag utan vind.

Jag hade hoppats att vi skulle få lite draghjälp av Olkiluoto 3 som skulle starta vid årsskiftet, men så blev det mjukstart i mars i stället och full produktion i juni 2022. Då är ju vintern över, men det blir nog fler vintrar...

När den kommer igång så blir det lite mer till Northvolt och Hybrit.

Citera
2021-09-20, 00:27
Bannlyst
Citat:
Det går liksom inte in att Sverige har förbundit sig att ha 70% av produktionen tillgänglig för export enligt EU-direktivet jag postat minst 4 gånger i tråden, ett argument som tydligt visar att exportsiffrorna inte säger ett dyft om bristsituationer....
So what?
Att det finns transmission över gränserna betyder inte att det behöver gå en W där. Det är ju bara om någon på andra sidan pyntar tillräckligt.

Du är för mycket kommunist. Du förstår inte trivial marknadsekonomi.

Citat:
Att Sverige har svårt att leva upp till detta mål och flera gånger fått kritik visar med all tydlighet på hur ansträngt läget är.
Nej det är fantasier som uppstått i ditt huvud.

Citat:
Det går heller inte upp för dig att Sverige består av 4 skilda elområden där det sydligaste området har ett elbehov som ungefär är fyra gånger större än den regionala produktionen och därför riskerar effektbrist året om, något kommunpolitiker förgäves försöker få gehör om från en lomhörd/aktivistisk regering.
Du verkar inte känna till det men det går transmission mellan elområdena.

Nu försöker du ju bara byta samtalsämne bara för att jag kunde visa att dina påståenden var falska.

Citat:
Tänka sig, SVK har de senaste somrarna upphandlat Karlshamnsverkets tjänster eftersom
effektbrist även råder mitt i sommaren i södra Sverige trots dina storvulna försäkringar om motsatsen (som vanligt helt utan källor) här ovan.

https://www.energinyheter.se/2020062...amn-igang-igen

Är du ett troll? Jag börjar nämligen misstänka det eftersom jag nog aldrig sett någon göra bort sig så fullständigt på så kort tid. Ja, möjligen Den okunnige lögnaren då som du verkar dela kompetensgrad inom detta område med....

P.S Du minns tydligen inte tråden där du uttalade dig så pass förklenande om mig att jag bestämde mig för att aldrig bemöta vad du skriver, men du lade upp en så fet smashboll för mig nu att jag helt enkelt inte kunde låta bli att trycka dit dig ordentligt och visa hur pass lite du vet om frågan som diskuteras (inget alls, och marknaden kommer inte till din hjälp denna gång heller)!
Ja, det var en smash som gick rakt i din egen skalle.
Du är så desperat att du totalförnekar vad ditt eget omhuldade svk skriver. Och så gräver du fram hur det var ett annat tidigare år och svamlar om att det gäller i år.
Du måste ju själv inse att du inte fungerar.

Står klar att reservkraften gäller från 16 Nov i år. Det är ungefär 2 mån dit.
Under tiden kan Karlshamn elda på och profitera på Danskarna. Och det gör dom rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in