Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Vi är eniga om att "rättvist" och fler kablar mellan nord och syd blir dyrt elpris för norrlänningarna. Kanske även dyrt elpris för landet i genomsnitt.
Jag vet inte vad som gjort att norrlänningarna fått svindyrt elpris imorgon. Jag misstänker underhållet av Forsmark 1 som sagt... "Prissmitta" norrut.
Jag försökte hitta om det var något stort vattenkraftverk avstängt eller något annat problem i SE1 eller SE2 som kunde förklara eländet för dem där uppe. Men jag kunde inte hitta något. Kika gärna själv här:
https://umm.nordpoolgroup.com/#/mess...Y1001A1001A45N
Tack för länken. Jag har börjat titta, men du är mer van vid de tabellerna. Allt har ju fungerat tills EU satte in sin gasblockad så vad som utgör grundproblemet är klart.
Norrlänningarna borde ju vara förskonade från detta. (Tur för dem med de kalla vintrarna.) Att något nytt tekniskt problem inträffat verkar osannolikt anser jag. EU:s auktioner är ju enkla att manipulera eftersom det högsta budet blir normerande. Hur bolagen manipulerar en avreglerad marknad visades ju av Enronskandalen.
Jag gissar på manipulerade auktioner eller andra avsiktliga myndighetsmanipulationer. Mest beroende på att jag tycker det vore märkligt om det nu desutom skulle inträffa något haveri i Norrland just efter det att politikerna talat om att även klämma åt norrlänningarna. Och om det inträffat något haveri i Sverige så skulle tidningarna skrika ut det direkt. Jag gissar på smyghöjning utan att veta säkert. Bra att du håller ögonen på priserna.
Om något tekniskt pajade norrut och fick de stora konsekvenserna så borde väl hela Sverige drabbas av höjningar?
Inte kan vi väl plötsligt "nivellera" hela vårt elnät? Det låter mer som EU-politik än kraftverkshaveri.
Administrativa manipulationer?
...
EU:s "avreglerade", "fria" marknad:
Alla i Sverige har samma höga pris fast vi inte ens använder gas! 🤣🤣🤣
...
Dessutom
fick vi väl nyligen också tillstånd av EU att utreda om vi egentligen skulle ha ett enda elområde. (Det var inte exakt så, men åt det hållet, vill jag minnas).
Vilket sammanträffande.