Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Det är naturligtvis helt andra avtal som gäller för företagen. En storkund som köper stora partier för många år framgent har givetvis helt andra priser och rabatter än en liten kund långt ute på slätten.
Har du någonsin sett en storodlare av potatis i ren desperation står på torget och försöka sälja tvåkilospåsar med potatis? Han har säkerligen en fast köpare för hela produktionen och det på långtidskontrakt.
Vi småkunder inom el är trots allt bara till besvär men jag antar att det finns lagar som tvingar elbolagen att ha oss som kunder. De kan inte än bara helt sonika klippa av kablarna med motiveringen:
- Du är inte lönsam lille vän.
Tänk dig ledningsnätet till en avlägsen gård som ska bytas ut p.g.a ålder. Den kostnaden kommer elbolaget aldrig någonsin ens drömma om att kunna få tillbaka. Inte för att jag vet men jag antar att det kostar tusentals kronor per meter. Åk runt lite i det glesbebyggda Sverige och studera hur det ser ut på sina håll och kanter.
Facebook betalade väl 0,67ör/kwh eller vad det var, vadfan liksom? Var det därför de valde att sätta sina servrar i Sverige?
Nätägarna är tvungna att dra fram el, tror det är lagstadgat till och med.
Anslutningsavgifterna kan se ut så här:
Elnätsföretaget
måste ansluta ditt hus till elnätet, om du begär det. När elnätsföretaget ansluter din anläggning till elnätet kan de ta ut en anslutningsavgift som du måste betala.
Anslutningsavgiften och övriga villkor kring anslutningen ska enligt ellagen vara skäliga.
0 – 200 meter, 22.100 kr
200 – 600 meter, 22.100 kr + 189 kr/meter
600 – 1200 meter, 97.700 kr + 112 kr/meter
1200 meter – 1800 meter, 164.900 kr + 167 kr/meter
+ moms
Hupp nu hittade jag mer info, priset för 2024, jo billigare blir det ju så klart inte
0–200 meter - 40 000 kr
200–600 meter - 40 000 kr + 342 kr/meter
600–1 200 meter - 176 800 kr + 810 kr/meter
1 200–1 800 meter - 662 800 kr + 475 kr/meter
Arma Sverige och svenskarna
vi hade det så bra!