2024-09-23, 19:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag är inte så säker på det. I regeringskansliets korridorer och vindlingar är det lätt att tappa kontakten med verkligheten.

Dessutom riskerar det att bli långt mer än bara negativa känslor. Tiotusentals hushåll får svåra ekonomiska problem om snittpriset för januari-februari blir 3-4 kronor. Det kommer i sin tur att utöva viss press nedåt på bostadspriserna, och det blir än mindre lönsamt att bygga nytt, varför byggindustrin får det ännu tuffare, etc etc.
Obegripligt i varje fall. Och varför reagerar inte folket? Varför reagerar man alltid för sent?
Citera
2024-09-23, 23:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Obegripligt i varje fall. Och varför reagerar inte folket? Varför reagerar man alltid för sent?
Eftersom det är någon slags EU-påbud kanske det inte är alldeles obegripligt, men det är då f-n, att svenska politiker och tjänstemän aldrig lär sig hur EU-spelet fungerar. I det här fallet gäller det givetvis för svenska politiker att till varje pris försvara svenska intressen. I EU-spelet går det alltid att komma med en invändning som fungerar.

De flesta av oss som känt till det här ett tag (modellen har varit känd sedan några år) tycker det är åt helvete. Men vi är inte så många, och vad ska vi göra? Att kontakta en politiker är fullständigt meningslöst.

Jag gör det jag kan: talar allvar med några politiker jag känner (som bekymmerslöst rycker på axlarna och säger att det inte är deras sak), skriver här, försöker informera vänner och bekanta.

Om någon började ordna civiliserade demonstrationer mot detta och andra dåliga beslut skulle jag kunna tänka mig att delta. Tror att många skulle vara intresserade. Men många är nog rädda för att demonstrationerna ska kapas av extremister, foliehattar och all sorts hattifnattar.
Citera
2024-09-23, 23:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Eftersom det är någon slags EU-påbud kanske det inte är alldeles obegripligt, men det är då f-n, att svenska politiker och tjänstemän aldrig lär sig hur EU-spelet fungerar. I det här fallet gäller det givetvis för svenska politiker att till varje pris försvara svenska intressen. I EU-spelet går det alltid att komma med en invändning som fungerar.

De flesta av oss som känt till det här ett tag (modellen har varit känd sedan några år) tycker det är åt helvete. Men vi är inte så många, och vad ska vi göra? Att kontakta en politiker är fullständigt meningslöst.

Jag gör det jag kan: talar allvar med några politiker jag känner (som bekymmerslöst rycker på axlarna och säger att det inte är deras sak), skriver här, försöker informera vänner och bekanta.

Om någon började ordna civiliserade demonstrationer mot detta och andra dåliga beslut skulle jag kunna tänka mig att delta. Tror att många skulle vara intresserade. Men många är nog rädda för att demonstrationerna ska kapas av extremister, foliehattar och all sorts hattifnattar.
Men jag menar att politkerna som nu rycker på axlarna, om några månader kommer svära och fråga varför dom inte såg det komma.

Sen, antingen är regleringen ett EU-krav eller inte. Finns inga mellanting. Och jag uppfattar 100 % att det inte finns ett EU-krav. Om det hade varit ett EU-krav så hade politikerna 100 % skyllt på detta i de ytterst små artiklar som redan har skrivits.

Jag är gärna med på en demonstration mot detta. Jag är själv förmögen och skulle inte ha problem själv, men har stor empati med fattiga husägare som många av våra äldre som byggde upp välståndet i detta land. De som bor i lägenhet är ju inte direkt berörda (det kommer först i nästa steg, när hyran går upp). Jag ska också försöka höra med de politiker som jag känner (mest på högerkanten).
Citera
2024-09-23, 23:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Men jag menar att politkerna som nu rycker på axlarna, om några månader kommer svära och fråga varför dom inte såg det komma.

Sen, antingen är regleringen ett EU-krav eller inte. Finns inga mellanting. Och jag uppfattar 100 % att det inte finns ett EU-krav. Om det hade varit ett EU-krav så hade politikerna 100 % skyllt på detta i de ytterst små artiklar som redan har skrivits.

Jag är gärna med på en demonstration mot detta. Jag är själv förmögen och skulle inte ha problem själv, men har stor empati med fattiga husägare som många av våra äldre som byggde upp välståndet i detta land. De som bor i lägenhet är ju inte direkt berörda (det kommer först i nästa steg, när hyran går upp). Jag ska också försöka höra med de politiker som jag känner (mest på högerkanten).
Stämmer in i detta med empati med husägare och andra som byggt detta land och får se sin ekonomi darra pga fumliga politiker.

Ja, låt dina politikerbekanta förstå att det inte kan fungera på detta vis. Själv försöker jag låta dem förstå på ett ganska tydligt sätt att något måste göras, utan att jag blir direkt otrevlig. Var gång de säger saker som att de inte såg det komma, att det var något man inte kunde förutse, att de blivit tagna på sängen eller gud-vet-vad, så krymper deras förtroendekapital. Och krymper det för mycket öppnar man dörren för någon stark man (det brukar ju alltid vara en man) som får SD, AfD och andra att framstå som söndagsskolegossar.

Jag blir inte heller klok på om detta direktiv är tvingande eller inte. Men även om direktivet är tvingande så går det naturligtvis att hitta ett sätt att kringgå det.
Citera
2024-09-24, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Northvolt, Facebook servrarnas elförbrukare som knappt betalar för elen..!

Det är naturligtvis helt andra avtal som gäller för företagen. En storkund som köper stora partier för många år framgent har givetvis helt andra priser och rabatter än en liten kund långt ute på slätten.

Har du någonsin sett en storodlare av potatis i ren desperation står på torget och försöka sälja tvåkilospåsar med potatis? Han har säkerligen en fast köpare för hela produktionen och det på långtidskontrakt.

Vi småkunder inom el är trots allt bara till besvär men jag antar att det finns lagar som tvingar elbolagen att ha oss som kunder. De kan inte än bara helt sonika klippa av kablarna med motiveringen:

- Du är inte lönsam lille vän.

Tänk dig ledningsnätet till en avlägsen gård som ska bytas ut p.g.a ålder. Den kostnaden kommer elbolaget aldrig någonsin ens drömma om att kunna få tillbaka. Inte för att jag vet men jag antar att det kostar tusentals kronor per meter. Åk runt lite i det glesbebyggda Sverige och studera hur det ser ut på sina håll och kanter.
Citera
2024-09-24, 04:23
Avstängd
Energi- och näringsminister Ebba Busch är orolig för att elpriset är alltför lågt, därför har regeringen beslutat avskaffa skattereduktionen för mikroproduktion av förnybar el (i praktiken solel och småskalig vattenkraft), för att minska den svenska elproduktionen ytterligare

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...on-av_h702548/
Citera
2024-09-24, 07:03
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Energi- och näringsminister Ebba Busch är orolig för att elpriset är alltför lågt, därför har regeringen beslutat avskaffa skattereduktionen för mikroproduktion av förnybar el (i praktiken solel och småskalig vattenkraft), för att minska den svenska elproduktionen ytterligare

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...on-av_h702548/
Din länk går till en riksdagsmotion från SD från 2019. Kom gärna med en ny länk som handlar om regeringens beslut.
Citera
2024-09-24, 07:29
Medlem
Citat:

Jag vet att de pågår en stämning ansökan mellan de finska fingrid vs svenska kraftnät. Eftersom dom ha tagit in pengarna ifrån finska staten, eftersom dom hade lovat att bygga ut elnätet via Aurora line.

Sedan 2012, så hade Svensk Kraftnät tid att bygga ut elnätet, eftersom Fingrid önskan var att kunna exporterar deras el ifrån Olkiluoto 3, som är norra Europas största kärnkraftverk. Hade Svensk Kraftnät gjort de, så skulle vi inte ha så dyrt el. Faktiskt med EU:s överförenings direktiv gör att Sverige skulle nog ha väldigt billigt.

När förra året blev Olkiluoto 3 klart, så hade inte Svensk Kraftnät hedrad deras överenskommelse med Fingrid. Vilket Olkiluoto 3 kunde ej leverera elen till de södra Europa. Nu efterhand så verka dom kommer överens och de är förens NU dom bygger ut elnätet.

Källa: https://www.fingrid.fi/en/news/news/...ce-settlement/

https://www.fingrid.fi/en/grid/const...n/aurora-line/
Senast redigerad av TheWiseOne 2024-09-24 kl. 07:35.
Citera
2024-09-24, 08:24
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är naturligtvis helt andra avtal som gäller för företagen. En storkund som köper stora partier för många år framgent har givetvis helt andra priser och rabatter än en liten kund långt ute på slätten.

Har du någonsin sett en storodlare av potatis i ren desperation står på torget och försöka sälja tvåkilospåsar med potatis? Han har säkerligen en fast köpare för hela produktionen och det på långtidskontrakt.

Vi småkunder inom el är trots allt bara till besvär men jag antar att det finns lagar som tvingar elbolagen att ha oss som kunder. De kan inte än bara helt sonika klippa av kablarna med motiveringen:

Tänk dig ledningsnätet till en avlägsen gård som ska bytas ut p.g.a ålder. Den kostnaden kommer elbolaget aldrig någonsin ens drömma om att kunna få tillbaka. Inte för att jag vet men jag antar att det kostar tusentals kronor per meter. Åk runt lite i det glesbebyggda Sverige och studera hur det ser ut på sina håll och kanter.

Facebook betalade väl 0,67ör/kwh eller vad det var, vadfan liksom? Var det därför de valde att sätta sina servrar i Sverige?

Nätägarna är tvungna att dra fram el, tror det är lagstadgat till och med.

Anslutningsavgifterna kan se ut så här:

Elnätsföretaget måste ansluta ditt hus till elnätet, om du begär det. När elnätsföretaget ansluter din anläggning till elnätet kan de ta ut en anslutningsavgift som du måste betala. Anslutningsavgiften och övriga villkor kring anslutningen ska enligt ellagen vara skäliga.

0 – 200 meter, 22.100 kr
200 – 600 meter, 22.100 kr + 189 kr/meter
600 – 1200 meter, 97.700 kr + 112 kr/meter
1200 meter – 1800 meter, 164.900 kr + 167 kr/meter
+ moms

Hupp nu hittade jag mer info, priset för 2024, jo billigare blir det ju så klart inte

0–200 meter - 40 000 kr
200–600 meter - 40 000 kr + 342 kr/meter
600–1 200 meter - 176 800 kr + 810 kr/meter
1 200–1 800 meter - 662 800 kr + 475 kr/meter

Arma Sverige och svenskarna vi hade det så bra!
Citera
2024-09-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

"År 2004 var elnätsavgiften för en genomsnittsvilla med en årsförbrukning på 20 000 kWh 6 130 kronor per år före skatt. Elbolagens nätavgift har sedan dess stigit till 10 390 kronor per år. Det är en ökning med nästan 70 procent."

https://www.tv4.se/artikel/5SPEhmtPJ...ppat-vaeggarna

ja om ledningarna byts ut efter 50 år så borde det finns en del att ta av?
oftast är det ju flera fastigheter efter samma ledning..

att några halvryssar sågar av några kvistar med 10 års mellanrum kostar nog inte många kronor?
Citera
2024-09-24, 09:36
Medlem
slutaletas avatar
Citat:

Elen ska till Tyskland som saknar vattenkraft och kärnkraft. Tyskland har förstört elmarknaden för hela Europa. Sverige som la ner fullt fungerande kärnkraftverk är också ansvarig.
Citera
2024-09-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?

Det hela är ganska enkelt den förra regeringen valde att bortse från att det saknades överförings kapacitet från norra Sverige till södra när man stängde ner kärnkraft.
När man stängde ner reaktorer hävdade man att man kunde använda vattenkraften i norr som reglerkraft under mindre blåsiga dagar vilket kunde fungerat om inte ledningarna varit åt helvete för klena från norr till söder .
Men dom var så kåta på att visa hur mycket vindkraft dom kunde bygga och hur snabbt dom konde lägga ned kärnkraft att dom missade detaljen med kraftledningarna som inte finns fortfarande.
Det kommer säkert ta 5-10 år att få balans i systemet igen djävla klantskallar , dom skulle börjat i andra ändan förstås och byggt bättre ledningar först inte lika populistiskt gångbart men det hade i alla fall fungerat men nu får vi sitta i skiten många år framåt bara att bita ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in