Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är du korkad eller gör du dig till för att provocera? Mycket korkat har du skrivit, men detta ligger i topp. Sverige finns inte som elområde. Det är fyra olika elområden och därför helt ointressant för boende i respektive område hur priset är i andra områden.

Sverige har INGET elpris. SE1, SE2, SE3 och SE4 är egna oberoende aktörer med egna priser.

Läs vad jag svarade på först så inser du att man givetvis inte kan skriva, precis som jag skrev och som du påstår, att Sverige inte är ett elområde.

Man kan inte påstå att Sverige har höga elpriser. Det är nonsens precis som det är nonsens att påstå att Sverige har låga elpriser.
Citera
2024-12-11, 15:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Läs vad jag svarade på först så inser du att man givetvis inte kan skriva, precis som jag skrev och som du påstår, att Sverige inte är ett elområde.

Man kan inte påstå att Sverige har höga elpriser. Det är nonsens precis som det är nonsens att påstå att Sverige har låga elpriser.

Man ska, som jag skrev, inte alls prata om Sveriges elpris för det finns inte. När det gjorts jämförelser i Europa så görs det på elområdena. Det är SE4 som stämplats som Europas sämsta elområde, inte Sverige.

Givetvis bör Sverige ändras till ett enda prisområde å det snaraste. Det säger jag trots att jag bor i SE1, nära gränsen till SE2. Sedan bör det sluta byggas vindkraft och i stället byggas gaskraft (vilket är på gång) innan kärnkraften kommer igång. Det bör även sättas in resurser för att optimera befintlig vattenkraft med bättre turbiner och generatorer. Det skulle kunna ge åtminstone 15 procent mer effekt från vattenkraften.
Citera
2024-12-11, 15:13
Medlem
Citat:
– Problemet är att vi har en prissättningsfilosofi som är helt ologisk. Detta är inte nytt men vad som händer med Flowbased är att vi får en ännu starkare koppling till Tyskland i och med att modellen gör att vi kan ställa mer kapacitet till förfogande för att exportera.

Tidningen Näringslivet skrev nyligen om ilskan bland företag i hela Sverige som tycker att energiminister Ebba Busch i likhet med sitt löfte ska lyfta frågan till EU-nivå. Bengt Ekenstierna har också läst artikeln och håller med.

– Ministern borde värna landet Sveriges intressen och bli lite mer bråkig med EU i det här avseendet.

https://www.tn.se/naringsliv/40299/e...r-de-hade-fel/

Inte bara hushåll som är vansinniga utan Näringslivet sågar Ebba Busch jäms fotknölarna
Citera
2024-12-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Här är ett exempel.
https://ec.europa.eu/commission/pres.../it/ip_22_3550

Sen vill jag framhålla att i mitt tidigare inlägg handlar det om ett expertutlåtande vilket har en särskild tyngd i debatten.

Jag skummade igenom det hela och det var tydligen en sorts "nödhjälp" för Spanien och Portugal när det var som värst 2022. Jag ser inget långsiktigt bindande avtal i den texten.
Citera
2024-12-11, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag skummade igenom det hela och det var tydligen en sorts "nödhjälp" för Spanien och Portugal när det var som värst 2022. Jag ser inget långsiktigt bindande avtal i den texten.

Ja och det betyder att Busch bör lyfta frågan i EU. Portugal och Spanien fick förlängt så det blev längre än vad som framgår.

Modellen som skulle ge Sverige bättre elpriser men som SD regeringen struntar i.

https://usercontent.one/wp/www.beken...line-final.pdf

Eller så får man avreglera den här marknaden för det fungerar inte. Sätta tak och reglage för miljardärerna som suger ut elanvändare.
Senast redigerad av Browser 2024-12-11 kl. 15:24.
Citera
2024-12-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Man ska, som jag skrev, inte alls prata om Sveriges elpris för det finns inte. När det gjorts jämförelser i Europa så görs det på elområdena. Det är SE4 som stämplats som Europas sämsta elområde, inte Sverige.

Givetvis bör Sverige ändras till ett enda prisområde å det snaraste. Det säger jag trots att jag bor i SE1, nära gränsen till SE2. Sedan bör det sluta byggas vindkraft och i stället byggas gaskraft (vilket är på gång) innan kärnkraften kommer igång. Det bör även sättas in resurser för att optimera befintlig vattenkraft med bättre turbiner och generatorer. Det skulle kunna ge åtminstone 15 procent mer effekt från vattenkraften.

Nå, med endast ett elområde i Sverige så skulle elen bli billigare, om transmissionskapaciteten fanns, i SE3-4.

Enl. marknadslagarna skulle då Horst und Hannelore samt Vibecke og Jörgen börja drägla efter den billiga elen i Sydsverige och givetvis börja tanka hem än mer svensk el och priset skulle utjämnas mellan Sydsverige och Danmark/Tyskland. Vi skulle ånyo stå på ruta 0 för att inte säga t.o.m ruta -1.

Jag har inget emot gaskraft eller en effektivisering av vattenkraften. Det sista pågår utefter Skellefteälven.

Citat:
En effekthöjning i Skellefteälven skulle bidra stort till flexibiliteten inom vattenkraften. Enligt beräkningar finns det potential att höja effekten i Skellefteälven med hela 337 MW, och sammanlagt i Sveriges 10 största produktionsälvar med 3400 MW. Det är mer effekt än alla reaktorer i Forsmarks kärnkraftverk.

https://www.skekraft.se/om-oss/verks...ens-betydelse/

Citat:
Krångfors och Granfors, som ligger efter varandra i älven, är i dag med sina effekter på 60 respektive 40 MW så kallade flaskhalsar i Skellefteälvens flöde. En ökning av effekten till 100 respektive 60 MW möjliggör ett jämnare vattenflöde genom hela nedre delen av älven, då samtliga kraftverk kan hantera lika stora vattenflöden.

https://aktuellenergi.se/skelleftea-...tisk-satsning/

Inte är det några quickfix med att modifiera dammkonstruktioner och turbiner men fortare än ny kärnkraft lär det gå.
Citera
2024-12-11, 15:30
Medlem
Elområde 4 måste bygga ny kraft som inte tar 30 år att bygga.
När det inte blåser på kontinenten och det råder flödesbaserad prissättning måste elområde 4 ha egen kraft som motverkar underskottet.
Citera
2024-12-11, 15:30
Medlem
Citat:
Sätta tak och reglage för miljardärerna som suger ut elanvändare.

Hur tänker du där när du själv som med stor sannolikhet är delägare i bolag som suger ut elanvändare?
Pensionsfonderna äger säkerligen aktier för miljardbelopp i olika elbolag.
Citera
2024-12-11, 15:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
https://www.tn.se/naringsliv/40299/e...r-de-hade-fel/

Inte bara hushåll som är vansinniga utan Näringslivet sågar Ebba Busch jäms fotknölarna

Det där är bara dina egna politiska besvärjelser. Ingen sågar någon. De enda som ska sågas är galningarna i förra regeringen som MP-orkestrerat såg till att överbeskatta kärnkraften för att den skulle bli affärsmässigt olönsam samt tvinga in kärnkraftsmotståndare inom Vattenfall. Där försvann 25 TWh/år. Om det funnits skulle det inte sett ut som det gjort i något elområde. Att pappskallarna dessutom pläderar för mer intermittent vindkraft är hål i huvudet. Det är som att slänga bensin på elden.

Läser man detta upprop så framgår följande

- Det börjar bli dags för energiministern att åka ner till Bryssel och bråka, säger Peter Kihlgren, vd på Kemira.

- Om Sverige inte hade stängt ned totalt sex kärnkraftsreaktorer samt en del annan planerbar elproduktion så hade det varit enklare att hålla borta kontinentens skyhöga elpriser även vid tillfällen med lite vind, som i dag.

- Beräkningsmetoden (flödesbaserade kapacitetsberäkning) springer ur en EU-förordning och syftar till att öka mängden väderberoende elproduktion.

- Det finns en irritation i företagarleden kring det här eftersom det inte är någon som ser att det bidrar till något gott för svensk industri, säger Peter Kihlgren, vd för Kemira till TN.

- Det är inte uppenbart när och i vilken omfattning Flowbased bidrar till högre elpriser i respektive elområde, men vi ser tydligt att överföringen i elnätet är markant högre än vad den sannolikt hade varit med det gamla systemet, menar elprisanalytikern Christian Holtz

https://www.tn.se/naringsliv/40132/u...aka-i-bryssel/
Mycket spekulation och osäkerhet, men det enda säkra är att S och MP förstört elkraftsystemet. Vi får se om Busch åker ner och bråkar.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-12-11 kl. 15:38.
Citera
2024-12-11, 15:45
Medlem
Madagascars avatar
Klipp kablarna till kontinenten! Satans libertarianer!!!
Senast redigerad av Madagascar 2024-12-11 kl. 15:57.
Citera
2024-12-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Fint imorgon :

Nye sjokkpriser på strøm: 13 kroner i Sør-Norge

Og torsdag er det duket for en ny rekord, etter at blant annet Storbritannia var villig til å betale over 7 kroner per kWh - før avgifter - for strøm levert torsdag kveld.

Men igjen er problemet i Tyskland, der de ser ut til å mangle svært mye strøm torsdag. Det presser prisene i Sørvest-Norge opp til ekstreme priser.

Mellom 17 og 18 torsdag ettermiddag er strømprisen 10,5 kroner - før alle avgifter. Legger vi på moms snakker vi om 13,15 kroner per kWh

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny...s/5-95-2181953

Citat:
Citat:
Norska staten betalar 90 procent av det elpris som överstiger 70 öre per kWh, dock maximalt för 5 000 kWh per månad

https://www.ja.se/artikel/2236725/hg...-nnu-hgre.html

Så agerar en ansvarfull regering. Norge levererar och Sverige havererar. Kräken i regeringen struntar i det här och Svenska Kraftnät är ute och meddelar att det är det nya normala så vänj er.
Nästa val bör Sverige få en annan regering än den här det är ett som är säkert.
Citera
2024-12-11, 15:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Klippa kablarna till kontinenten! Satans libertarianer!!!

Satans vänstergalningar som såg till att försvåra för kärnkraften så att 25 TWh/år försvann mellan 2014 och 2020. Sedan vill dårarna bygga vindkraft och spä på problemen.

- Regeringens ingång i dessa samtal ska vara att kärnkraften ska ersättas med förnybar energi och energieffektivisering.

- Vattenfalls planer på att förbereda för byggandet av ny kärnkraft avbryts.

https://www.mp.se/just-nu/overenskommelsen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in