Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Man ska, som jag skrev, inte alls prata om Sveriges elpris för det finns inte. När det gjorts jämförelser i Europa så görs det på elområdena. Det är SE4 som stämplats som Europas sämsta elområde, inte Sverige.
Givetvis bör Sverige ändras till ett enda prisområde å det snaraste. Det säger jag trots att jag bor i SE1, nära gränsen till SE2. Sedan bör det sluta byggas vindkraft och i stället byggas gaskraft (vilket är på gång) innan kärnkraften kommer igång. Det bör även sättas in resurser för att optimera befintlig vattenkraft med bättre turbiner och generatorer. Det skulle kunna ge åtminstone 15 procent mer effekt från vattenkraften.
Nå, med endast ett elområde i Sverige så skulle elen bli billigare, om transmissionskapaciteten fanns, i SE3-4.
Enl. marknadslagarna skulle då Horst und Hannelore samt Vibecke og Jörgen börja drägla efter den billiga elen i Sydsverige och givetvis börja tanka hem än mer svensk el och priset skulle utjämnas mellan Sydsverige och Danmark/Tyskland. Vi skulle ånyo stå på ruta 0 för att inte säga t.o.m ruta -1.
Jag har inget emot gaskraft eller en effektivisering av vattenkraften. Det sista pågår utefter Skellefteälven.
Citat:
En effekthöjning i Skellefteälven skulle bidra stort till flexibiliteten inom vattenkraften. Enligt beräkningar finns det potential att höja effekten i Skellefteälven med hela 337 MW, och sammanlagt i Sveriges 10 största produktionsälvar med 3400 MW. Det är mer effekt än alla reaktorer i Forsmarks kärnkraftverk.
https://www.skekraft.se/om-oss/verks...ens-betydelse/
Citat:
Krångfors och Granfors, som ligger efter varandra i älven, är i dag med sina effekter på 60 respektive 40 MW så kallade flaskhalsar i Skellefteälvens flöde. En ökning av effekten till 100 respektive 60 MW möjliggör ett jämnare vattenflöde genom hela nedre delen av älven, då samtliga kraftverk kan hantera lika stora vattenflöden.
https://aktuellenergi.se/skelleftea-...tisk-satsning/
Inte är det några quickfix med att modifiera dammkonstruktioner och turbiner men fortare än ny kärnkraft lär det gå.