Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
För att marknadspriset inte är så här dyrt hela tiden. För att kärnkraft ska vara lönsamt så måste energipriserna vara konstant höga. Det är de inte. Därför är inte kärnkraft lönsam, därför la KRAFTBOLAGEN SJÄLVA NER kärnkraften. De tänker att de kan producera nästan all el billigare förrutom vissa dagar och då kan de sälja elen dyrare istället för att som alternativet vore att subventionera elen resten av året.
Jag skrev inte det. Jag skrev att kärnkraften inte var lönsam under 80% av tiden.
Jag föreslår att du åker på ett studiebesök på Forsmark så du ser hur mycket personer som jobbar där 24/7.
Du får väl ändå bestämma dig någon gång. Har vi höga elpriser eller inte? Om de är höga så är kärnkraften lönsam.
Det är ju vindkraften som behöver konstant höga priser?
Det är statligt styrda Vattenfall som under politiskt tryck stängt ner Ringhals, men de kommer att öppnas igen med en ny regering och vi kan fortsätta tjäna pengar.
Länka till källa att kärnkraften är olönsam 80% av tiden?
Forsmark har 1200 anställda och de producerade 22,7 terawattimmar förra året till ett värde av 22 miljarder. Eller 100 miljarder med dagens spotpris. Hur svårt kan det vara att erkänna att du inte vet ett enda dugg om kärnkraft.